همشهری آنلاین: دوره فراگیر آموزش روزنامه‌نگاری مرکز آموزش همشهری، با تأکید بر روزنامه‌نگاری چند رسانه‌ای افتتاح شد.

این دوره سه‌شنبه پنجم دیماه با حضور دکتر حسین انتظامی، مدیر عامل موسسه همشهری، دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات و بنیانگذار آموزش دانشگاهی روزنامه‌نگاری در ایران، دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی، مدیر مرکز آموزش همشهری، سیدفرید قاسمی مدیر انتشارات همشهری، خانم صابر عاملی از استادان علوم ارتباطات، فریدون صدیقی، دکتر احمد توکلی، دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین، تنی چند از مدیران مؤسسه همشهری و 12 پذیرفته شده این دوره افتتاح ‌شد.

شرکت‌کنندگان در این دوره ضمن آموختن موضوعاتی چون مبانی روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری رادیویی و تلویزیونی، روزنامه‌نگاری آنلاین، روزنامه‌نگاری شهری، روزنامه‌نگاری فرهنگی، روزنامه‌نگاری بحران، روزنامه‌نگاری جوان و روزنامه‌نگاری خانواده از کمک هزینه تحصیلی نیز برخودار می‌شوند.

روزنامه‌نگاری امروزباید با تحولات فناوری هماهنگ باشد


دکتر کاظم معتمدنژاد، به هنگام افتتاح دوره از خوشحالی بسیارش سخن گفت و توضیح داد: پس از 42 سال که از آغاز آموزش رسمی روزنامه‌نگاری در ایران می‌گذرد برگزاری دوره تخصصی روزنامه‌نگاری از سوی یک مؤسسه مطبوعاتی یک نقطه عطف به‌شمار می‌رود و بی‌شک گام در خور توجهی به جلوست.

او وجه مهم دیگر این دوره را معطوف بودن آن به آموزش روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای دانست. به اعتقاد وی روزنامه‌نگاری امروز دنیا باید به تحولات فناوری توجه داشته باشد و خود را با آن هماهنگ سازد.

دکتر معتمدنژاد حضور کسانی را که هم دارای دانش آکادمیک و هم تجربه عملی هستند، به عنوان مدرسان این دوره مغتنم دانست و اظهار امیدواری کرد که این دوره تا حدود بسیاری بتواند خلاء جدی میان آموزش دانشگاهی و تجربه‌های حرفه‌ای در کشور را پرکند.

وی با اشاره به این مطلب که برای آموزش روزنامه‌نگاران هیچ مکان و مجری مناسب‌تر از صاحبان روزنامه‌ها نیست، گفت: تنها در فضای رسمی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها می‌توان تربیت روزنامه‌نگاران حرفه‌ای اهتمام ورزید.

دکتر معتمدنژاد تأکید کرد، بدون حضور روزنامه‌نگاران در دوره‌های آموزشی نمی‌توان دوره‌های غنی از نظر محتوا برگزار کرد، و دلیل این امر این است که وجود این روزنامه‌نگاران در دوره‌های آموزشی به عنوان کمک استاد به انتقال بهتر تجربیات کمک می‌کند.

بنیانگذار دانش نوین ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران بر این موضوع نیز تأکید کرد که به همراه آموزش روزنامه‌نگاری در کشور باید در اندیشه بهبود فضا برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای نیز بود. او در این زمینه به تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری اشاره کرد و آن را در جهت تحقق استقلال حرفه روزنامه‌نگاری مؤثر دانست.

همشهری، برادر مطبوعات


حسین انتظامی، مدیر مسؤول روزنامه همشهری نیز در سخنرانی خود چندرسانه‌ای شدن روزنامه‌نگاری را روندی مقدر و قطعی دانست و گفت: هدف روزنامه همشهری ایجاد و تقویت این نوع روزنامه‌نگاری در کشور است.

به گفته وی برگزاری دوره فراگیر آموزش روزنامه‌نگاری از جمله نخستین تلاش ها جدی برای کسب آمادگی در چنین فضایی است.

انتظامی توضیح داد که نیمی از ظرفیت این دوره به روزنامه‌نگارانی اختصاص یافته است که در روزنامه‌ها و نشریات دیگر به کار مشغولند. دلیل این امر، به گفته وی، ضرورت آشنایی کل فضای مطبوعاتی کشور با تحولات نوین در روزنامه‌نگاری و دانش ارتباطات است: «روزنامه همشهری خود را رقیب مطبوعات دیگر نمی‌داند، بلکه برادر مطبوعات است. ما معتقدیم که اگر امکانی فراهم می‌شود، همه مطبوعات کشور باید از آن امکان بهره‌مند شوند.»

فارس نیز به نقل از مدیرمسئول همشهری مخابره کرد: روزنامه‌نگاری باید بتواند موضوعاتی اجتماعی را به صورت گسترده پیگیری کند و یکی از اهداف مهم روزنامه همشهری به عنوان رسانه یک ارگان اجتماعی، رسیدن به این موضوع است.

به گفته انتظامی امروز، همشهری با ایجاد متعلقاتی مانند نشریات استانی، کتاب همشهری، همشهری آن‌لاین و سیستم پیام کوتاه همشهری توانسته در میان مردم و برای رسیدن به پیگیری بیش‌تر موضوعات اجتماعی قدم بردارد.

مدیرمسئول همشهری با اشاره به این مطلب که نگاه به آموزش‌های کوتاه مدت و موردی در مرکز آموزش‌های همشهری نهادینه شده است، گفت: هدف از این آموزش‌ها، نخبه پروری و رسیدن به روزنامه‌نگاری بین‌المللی است.

امید برای تأسیس دانشگاه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری


حسن‌نمک‌دوست تهرانی، مدیر آموزش همشهری، آغاز دوره آموزش فراگیر همشهری و مساعدت روزنامه‌نگاران و استادان برجسته روزنامه‌‌نگاری کشور را در برگزاری این دوره به فال نیک گرفت و آرزو کرد روزی شاهد تأسیس دانشگاه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در کشور باشیم.

نمک‌دوست گفت: «با شرکت در چنین دوره‌هایی ما می‌توانیم به یکدیگر، همگی به اعتلای روزنامه‌نگاری و از طریق آن به سهم خود به کشور خدمت کنیم.»

مدیر آموزش مؤسسه‌ همشهری، درباره‌ نحوه‌ برگزاری این دوره‌ آموزشی گفت: طول دوره حدود 36 هفته (9 ماه) است. کلاس‌ها همه روزه (جز جمعه‌ها) در مرکز آموزش همشهری برگزار می‌شوند. در ضمن پذیرفته‌شدگان ساعاتی از روز را به تشخیص سردبیری در تحریریه‌های شرکت همشهری حضور می‌یابند.

دکتر نمک‌دوست تأکید کرد که این دوره رایگان است، اما برای اینکه کار به سامان برسد از پذیرفته‌شدگان تعهدی دریافت می‌شود که در صورت نیمه کاره گذاشتن آموزش، ملزم به پرداخت هزینه کلاس‌ها و بازگرداندن کمک هزینه دریافتی باشند.

به گفته مدیر مرکز آموزش همشهری، حاصل مباحث مطرح در این دوره به صورت کتاب و لوح‌های آموزش در اختیار روزنامه‌نگاران در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.

دکتر نمکدوست همچنین در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اعلام این مطلب که شرکت‌کنندگان دوره روزنامه‌نگاری روزنامه همشهری از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای هستند، گفت: هدف ارتقای کیفیت کار روزنامه‌نگاران در حال خدمت است.

وی در حاشیه افتتاح نخستین دوره آموزش روزنامه‌نگاری که توسط مرکز آموزش روزنامه‌نگاری روزنامه همشهری برگزار شد،‌ افزود: امروزه در دنیا اغلب روزنامه‌ها از سه فاکتور مهم صدا، تصویر و عکس استفاده می‌کنند، و این سه قابلیت به خواننده این امکان را می‌دهد که مطالب را به شیوه علاقه خود مورد بررسی قرار داده و مضامین مورد علاقه‌اش را برداشت کند.

به گفته دکتر نمکدوست، در روزنامه‌نگاری چند رسانه‌ای عدم محدودیت در تولید محتوا یکی دیگر از فاکتورهای مهم است و این در حالی است که در این شیوه از روزنامه‌نگاری، می‌توان مصرف‌کننده را خانه‌نشین کرده و کوله‌باری از محتوا را برایش فرستاد.

دکتر نمکدوست در خصوص نحوه گزینش افراد شرکت‌کننده در کلاس نیز گفت: این دوره با 12 نفر از روزنامه‌نگاران مشغول به کار، اجرا خواهد شد که نیمی از آن‌ها همکاران روزنامه‌ همشهری و نیمی دیگر از مراجعه‌کنندگان و داوطلبان خارج از مجموعه است.

وی افزود: 200 فرم تقاضا برای شرکت در این دوره 9 ماهه به دفتر آموزش‌ها رسید که پس از بررسی در مرحله اول 30 نفر انتخاب شدند که پس از انجام مصاحبه و آزمون مکالمه انگلیسی، برای شرکت در دوره از آن‌ها دعوت به عمل آمد.

نمکدوست در خاتمه در خصوص مدرسان این دوره نیز گفت: اغلب مدرسان از استادان داخلی بوده و تنها سه تن از مدرسان خارجی هستند که در اواخر دوره با سفر به ایران، کار آموزش این دانشجویان را به عهده می‌گیرند.


در دوره 9 ‌ماهه آموزش فراگیر روزنامه‌نگاری همهشری 12 روزنامه‌نگار شرکت دارند و هر روز ساعاتی را در مرکز آموزش همشهری به آموختن مباحث جدید روزنامه‌نگاری و بحث در باره آن‌ها سپری خواهند کرد.

عکس‌ها از: مهدی بیات(همشهری)

کد خبر 11854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز