جمعه ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با ادامه روند سقوط محبوبیت ائتلاف راست میانه به رهبری آنگلا مرکل، حزب دمکرات مسیحی و حزب خواهری آن سوسیال مسیحی به دنبال جایگزین برای صدراعظم هستند.

angela merkel

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فرانکفورترالگماینه سایتونگ نزدیک به محافل محافظه کار آلمان، گمانه زنی ها برای جانشینان احتمالی آنگلا مرکل دراین فراکسیون شدت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، این اقدام با نزدیک شدن انتخابات ایالتی بادن- ووتمبرگ و احتمال شکست ائتلاف حاکم در این انتخابات سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

درمحافل سیاسی نزدیک به محافظه کاران، کارل تئودور زوگوتنبرگ وزیردفاع و رولاند کخ نخست وزیر ایالت هسن به عنوان اصلی ترین جانشینان مرکل نام برده می شوند.

نظرسنجی ها در ماه های اخیر بخصوص بعد از انتخابات سراسری پارلمانی سال گذشته آلمان از سیر نزولی محبوبیت صدراعظم این کشور و ائتلاف حاکم راست میانه حکایت دارد.

این ائتلاف درهفته های اخیر درپایین ترین سطح محبوبیت یعنی 33 درصد در بین مردم قرار داشته است.

انتخابات کلیدی ایالت بادن ووتمبرگ درماه مارس آینده (اسفندماه سال جاری) برگزار می شود و با توجه به اینکه این ایالت از پایگاههای سنتی حزب دمکرات مسیحی است،شکست دراین انتخابات با توجه به نتایج نظرسنجی ها به احتمال زیاد آینده سیاسی مرکل را در آلمان به خطوط پایانی نزدیکتر خواهد کرد.

انتخابات ایالت بادن ووتمبرگ تحت تاثیرخشونت برسرساخت ایستگاه راه آهن زیرزمینی اشتوتگارت قرار دارد که طی روزهای گذشته در آلمان بسیار خبرساز شد و اعتراض های زیادی را علیه ائتلاف حاکم برانگیخت.

به نوشته این روزنامه مدت زمانی است که بحث درحزب دمکرات مسیحی و حزب خواهری آن سوسیال مسیحی در باره جایگزینی مرکل شروع شده است که تشدید این بحث ها می تواند به معنی پایان احتمالی کارمرکل به عنوان دبیرکل حزب دمکرات مسیحی و صدراعظم آلمان از دید اعضای بلند پایه آن باشد.

فرانکفورترالگماینه سایتونگ به نقل ازمحافل محافظه کارنوشت: شکست درایالت بادن ووتمبرگ به معنی وضعیت' منفجر کننده' برای ائتلاف حاکم خواهد بود که طی آن 'آنگلا مرکل' و معاونش' گیدو وستروله' با جارو به دور انداخته می شوند.

هنوزمعلوم نیست که آیا یک جنگ قدرت واقعی برای تعیین جانشین و بین جانشینان مرکل درسطوح مختلف این احزاب درجریان است و یا اینکه خود این افراد و یا اطرافیان به عنوان مدعیان جانشینی به این بحث دامن می زنند.

تئودورگوتنبرگ که هم اکنون وزیردفاع آلمان است،دربین مردم و جوانان و زنان محبوبیت زیادی دارد و کاهش مدت سربازی و بحث درباره لغو سربازی باعث محبوبیت زیاد وی دربین جوانان شده است. نطرسنجی نشریه اشترن نیز نشان می دهد که گوتنبرگ محبوبترین سیاستمدار آلمان است.

رولاند کخ نخست وزیرسابق ایالت هسن نیز که اعلام کرده از سیاست کناره گیری می کند، چنانچه از این تصمیم خود عقب نشینی کند وبه صحنه سیاسی بازگردد(البته این مسیر را وی بازگذاشته است)،می تواند رقیب قدرتمندی برای گوتنبرگ در جانشینی مرکل باشد.

مرکل درسال های اخیر به اشکال گوناگون جانشینان احتمالی خود و کسانی را که فکر می کرد می توانند، تهدیدی باشند از صحنه سیاسی خارجی کرده است.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که ائتلاف حاکم راست میانه ازحدود 33 درصد محبوبیت برخوردار است در حالیکه احزاب مخالفت دولتی یعنی سوسیال دمکرات(23درصد)، سبزها(25درصد) و چپ ها(12درصد)حدود 60درصد محبوبیت برخوردارند.

کد خبر 118425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز