پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه‌های تغذیه‌ای در بحران شامل موارد مختلفی از جمله برنامه‌ریزی برای تغذیه همگانی، تکمیلی و درمانی است.

برنامه‌های تغذیه‌ای در بحران

برنامه‌های تغذیه‌ای در بحران شامل موارد ذیل است :

1- برنامه تغذیه همگانی:

این برنامه، غذا برای کل جمعیت بلا دیده را فراهم می‌آورد که بایستی از طریق مواد غذایی مناسب حداقل روزانه 2100 کیلو کالری انرژی و 50 گرم پروتئین را برا‌ی هر فرد در اوایل بحران تأمین نماید.

2- برنامه تغذیه تکمیلی:

برنامه تغذیه تکمیلی غذای اضافی برای گروه‌های آسیب پذیر (مادران باردار و شیرده ـ کودکان زیر 5 سال - سالمندان) و آنهایی که نیاز به نوتوانی تغذیه‌ای (بیماران) دارند را تأمین می‌کند.

3- برنامه تغذیه درمانی:

برنامه تغذیه درمانی جهت کاهش میزان مرگ و میر در کودکانی که از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند تدوین می‌گردد. همچنین ارائه مشاوره تغذیه به افراد رنجور و بیمار در جهت استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و کم کردن خطر بعضی از بیماری‌ها مثل فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی را نیز شامل می‌گردد.

4- آموزش تغذیه به مدیران و افرادی که در ارتباط با آماده‌سازی برای شرایط بحران ملی و پاسخگویی به آنها درگیر هستند و به کل جمعیت :

در جهت استفاده بهینه از گروه‌های مواد غذایی و آگاهی خانواده‌ها در مورد نحوه تغذیه افراد در سنین مختلف و برای مراقبت بیشتر افراد آسیب‌پذیر باید برنامه آموزشی چهره به چهره و گروهی در منطقه تدوین گردد. همچنین آموزش روتین و سلسله مراتبی بر اساس طرح درس به کلیه پرسنل و افراد درگیر در بحران الزامی به نظر می‌رسد.

* تغذیه حادثه دیدگان از غذاهای متداول با در نظر گرفتن عادات غذایی در منطقه وقوع حادثه، به طرق زیر امکان پذیر است:

الف ) مواد غذایی خشک غیر قابل فساد:

این مواد را به طور هفتگی به هر خانوار اسکان داده شده در چادر تحویل می‌دهند که با آموزش توصیه‌های بهداشتی اقدام به تهیه غذای دلخواه خود نمایند.

ب ) فرآوردهای لبنی، پروتئینی، میوه و آبمیوه:

این مواد باید بطور روزانه به آسیب دیدگان تحویل داده شوند زیرا این مواد فسادپذیری بالایی دارند.

پ ) غذاهای کنسرو شده و شیر استریلیزه شده:

همراه با ماندگاری طولانی (تاریخ مصرف )در هفته ارائه گردد.

www.behsite.ir

کد خبر 118289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز