یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

سعید مروتی: پس از 2هفته تنش و ناآرامی که سینمای ایران را کاملا به حاشیه برده بود، سرانجام نشانه‌هایی از آرامش مشاهده شد.

film

به‌نظر می‌رسد بیانیه‌های آتشین و اظهارنظرهای تند قرار است جای خود را به عقلانیت و آرامش بدهد. سید محمدحسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که هفته گذشته در دفاع از معاون امور سینمایی به انتقاد از مدیریت خانه سینما پرداخته بود و البته پاسخ تندی هم از محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما دریافت کرده بود، در تازه‌ترین اظهاراتش با ادبیاتی تازه سخن گفت.

حسینی که در نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) حضور یافته بود، درباره نامه عسگرپور گفت: «من به این نامه جواب ندادم و از این نامه ناراحت هم نشدم. بالاخره کسی که وارد کار اجرایی می‌شود باید این آمادگی را داشته باشد که دیگرانی هم هستند که انتقاد می‌کنند و گاهی به تندی برخورد می‌کنند. اگر حرف حسابی در کلام منتقدان باشد، آن را باید گرفت و به‌کار بست».

جالب اینکه این تغییر لحن در صحبت‌های معاون امور سینمایی نیز به‌چشم می‌خورد. شمقدری نیز در اظهارنظری جالب توجه گفت: «هیچ عاقلی آرامش قبرستانی را توصیه نمی‌کند. اگر منظور پرهیز از اتفاقاتی است که در 2هفته اخیر رخ داده، قطعا می‌شود از آن فاصله گرفت، به‌شرطی که یادمان نرود هر کسی چه مسئولیتی دارد.»

مواضع تازه مدیران فرهنگی در حالی ابراز شد که در روزهای اخیر شاهد پردامنه‌ترشدن جنجال‌ها پیرامون عملکرد مدیریت خانه سینما بودیم. به این ترتیب اختلافی که ابتدا ریشه در تفاوت نوع برداشت و سلیقه 2 مدیر فرهنگی داشت، پیرایه‌هایی یافته بود که هرچه بود نتیجه‌ای جز ضرر برای کلیت سینمای ایران در پی نداشت.

حالا پس از 2 هفته صحبت‌های هیجانی و ابراز عصبانیت، نوبت به تامل و آرامشی رسیده که کمترین دستاوردش خروج سینمای ایران از حاشیه‌ای فرامتنی است؛ حاشیه‌ای که پرداختن به آن سینمای ایران را از پرداختن به مسائل و مشکلاتش باز داشته است.

کسی انتظار ندارد با 2اظهار نظر ملایم، همه مشکلات و اختلاف‌های میان معاونت سینمایی و هیات مدیره خانه سینما حل شود، ولی حالا شاید بتوان امیدوار بود که دوطرف در فضایی که آرامش بر آن حکمفرماست مواضع خود را بیان کنند. زمان زیادی هم تا برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه‌سینما باقی نمانده. شمقدری پیش‌تر گفته بود که ترجیح می‌دهد با هیات مدیره بعدی خانه سینما کار کند. باید به این نکته هم اندیشید که اگر همین ترکیب دوباره رای آورد چه باید کرد؟ فعالیت در فضای آرام و سعی در ایجاد تعامل می‌تواند به سود همگان باشد.

کد خبر 118059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز