سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

محمد سرابی: یک جوان امریکایی می‌تواند پزشک یا ورزشکار یا کارمند بانک شود، اما عجیب است که مسیر متفاوتی را دنبال کند و رهبر یک گروه مذهبی افراطی در یمن شود تا جایی که او را با بن‌لادن مقایسه کنند.

دوچرخه 573

انور الاولاکی، متولد لاس کروسس در ایالت نیومکزیکو است. والدین او سال‌ها قبل ساکن امریکا بودند و انور در امریکا و در کنار دیگر بچه‌های امریکایی درس خواند و بزرگ شد. او در دانشگاه کلرادو به تحصیل در رشته مهندسی پرداخت و می‌توانست در امریکا مانند دیگر هم‌کلاسی‌هایش زندگی کند، ولی کسی نمی‌داند چه اتفاقی افتاد که انور به یمن و به میان گروه‌های مسلح وابسته به القاعده رفت و در این گروه‌ها به درجه‌های بالا رسید. اسم او زمانی مطرح شد که مقامات امنیتی امریکا ادعا کردند انور الاولاکی با دو حادثه تروریستی ارتباط دارد.
اولین ماجرا به «نضال حسن»، یک پزشک ارتش امریکا مربوط می‌شد که در سال 2009 در پایگاه ارتشی «فورت هود» تگزاس با مسلسل به نظامیان هم‌قطارش حمله کرد، 13 نفر را کشت و 30 نفر را زخمی کرد. نضال حسن فلسطینی‌تبار بود و والدینش از خاورمیانه به امریکا رفته بودند. او به وسیله ای‌میل با انور الاولاکی تماس می‌گرفت. دومین حادثه در شب کریسمس سال 2009 در هواپیمایی که از اروپا به امریکا می‌رفت، روی داد. یک جوان نیجریه‌ای به نام «عمر فروغ عبدالمطلب» مواد شیمیایی خطرناکی را که با خود آورده بود با هم مخلوط کرد تا هواپیما را منفجر کند، ولی مواد درست عمل نکردند و او دستگیر شد. این پسر مدتی در یمن بود و گفته می‌شود انور الاولاکی او را به عملیات تروریستی تشویق کرده است.

این دو اتهام باعث شد که امریکا الاولاکی را مانند بن‌لادن تعقیب کند و قصد کشتن او را داشته باشد، ولی تفاوت او با بن‌لادن در این‌جاست که الاولاکی هنوز تبعه امریکا محسوب می‌شود. پدرش و تعدادی از گروه‌های اجتماعی از دادگاه فدرال امریکا خواسته‌اند که جلوی کشته شدن او توسط دولت امریکا را بگیرد. دولت امریکا ادعا می‌کند او یک تروریست است و اگر می‌خواهد از قوانین مربوط به شهروندان استفاده کند، باید خودش را تسلیم کند. با وجود این‌که انور الاولاکی جوان است، طرفداران زیادی در نقاط مختلف جهان و از جمله در اروپا دارد که از راه اینترنت با آنها تماس برقرار می‌کند.

کد خبر 117666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز