یکشنبه ۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین : هیات مدیره اتحادیه و تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران درباره بازنگری در سیاست‌های حمایتی و نظارتی در حوزه نشر 18 پیشنهاد انتشار دادند.

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای هیات مدیره اتحادیه و تعاونی ناشران وکتابفروشان تهران در جلسات مشترک و بحث وبررسی های کارشناسانه مسائل نشر کشور 18 پیشنهاد را درباره بازنگری در سیاست‌های حمایتی و نظارتی در حوزه ی فعالیت ناشران، کتابفروشان و موزعان، انتشار دادند.

این دونهاد باسابقه نشر کشور که در چند ماه اخیر طرح‌های کارشناسانه‌ای را در نشر کشور پیشنهاد داده بودند در این اطلاعیه  مجموعه اقداماتی را برشمردند  که می تواند بسترسازی برای شکوفایی صنعت نشر کشور را سبب شود.

اعضای دو هیأت مدیره، یک بار دیگر ضمن حمایت از لزوم حذف سوبسید کاغذ، از ضرورت بازنگری دقیق و کارشناسانه سیاستهای حمایتی کنونی و ارائه سیاستهای حمایتی جایگزین، به نحوی که هیچ اقدام حمایتی منجر به اتلاف منابع ملی، تبعیض، رانت خواهی و رانت خواری نشود، حمایت کردند.

سرفصل های سیاستها و اقدامات اصلاحی مورد توافق «اتحادیه ناشران» و «شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران» در صنعت نشر در هیجده بند زیر آمده است:
1. تخصیص کاربری فرهنگی برای مؤسسات نشر کتاب، کتابفروشی ها و مؤسسات پخش کتاب.

2. کاهش تعرفه های برق، گاز، پست، بیمه

3.حذف مالیات از کتابفروشی ها، مؤسسات نشر کتاب و مؤسسات پخش کتاب (اصلاح قانون موجود)

4. اصلاح سیاستهای خرید کتاب – توسط هیأت خرید کتاب وزارت ارشاد (اعلام عمومی آئین نامه و ضوابط خرید کتاب و اعلام کتابهای خریداری شده از هر ناشر در نشریه «کتاب هفته»)

5. اصلاح شیوه خرید کتاب توسط هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور

6. انطباق (برداشتن ممیزی پیش از چاپ) ممیزی کتاب با اصول قانون اساسی به خصوص اصل 24.

7. کاهش تصدی گری دولت در همه ی عرصه های صنعت نشر و صنعت چاپ.

8. ارتقای نقش نهادهای صنفی صنعت نشر و صنعت چاپ و مشارکت دادن آنها در تصمیم سازی و تعیین سیاستها.

9. ایجاد فرصت برابر در میان بخش خصوصی صنعت نشر، و نیز میان بخش خصوصی، بخش عمومی و بخش دولتی.

10. اصلاح نحوه برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی، ملی، محلی و بین المللی در ایران و خارج کشور، به نحوی که نقش نهادهای صنفی در سیاست گذاری و تصدی گری، افزایش و نقش دولت و بخش عمومی کاهش یابد و کمترین زیان به کتابفروشی های بخش خصوصی وارد شود.

11. به روزآوری قانون کپی رایت ملی در پیوند و هماهنگ با قوانین و کنوانسیون های بین المللی کپی رایت و فراهم کردن مقدمات پیوستن دولت ایران به کنوانسیون های بین المللی کپی رایت.

12. اصلاح مقررات واردات و صادرات کتاب، کاهش تعرفه های حمل و نقل گمرکی.
 
13. سامان دهی سه بخش صنعت نشر از طریق اصلاح قوانین و مقررات صنفی به منظور حمایت از کتابفروشی ها، مؤسسات پخش و مؤسسات تولید کتاب. به نحوی که همه ی بنگاههای فعال در سه بخش مذکور امکان عضویت در نهادهای صنفی خود را داشته باشند.

14. تأسیس صندوق قرض الحسنه یا مؤسسه اعتباری صنعت نشر.

15. تأسیس صندوق ضمانت تجارت کتاب به منظور تسهیل امر توزیع و فروش کتاب توسط «اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران» و سایر نهادهای صنفی، بدون تصدی گری دولت.

16. تهیه بانک و کتاب اطلاعات صنعت نشر و انتشار «کتاب زرد» یا «اطلس فرهنگی ایران» به منظور اصلاح نظام توزیع کتاب.

17. راه اندازی نظام آموزش همکاران بخش های سه گانه صنعت نشر با کمک وزارت علوم و آموزش عالی و سایر نهادهای ذیربط.

18. افزایش تعداد کتابخانه های عمومی، محلی، تخصصی در سطح کشور.

اتحادیه و شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران از کلیه شرکت‌های تعاونی استان‌ها و انجمن ها و نهادهای صنفی ناشران و کتابفروشان و موزعان و همه فعالان صنعت نشر کشور دعوت کرده است تا نقطه نظرهای اصلاحی و تکمیلی خود را در این مورد، برای این اتحادیه ارسال دارند.

 اعضای هیات مدیره  شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران عبارتند از داوود رمضان شیرازی (مدیر انتشارات سنایی)، جلال فهیم هاشمی (مدیر انتشارات روزبهان)، داوود موسایی (مدیر انتشارات فرهنگ معاصر)، مرتضی بایندریان، محمدمهدی داوودی پور، ارشد عین الهی، نادر قدیانی (مدیر انتشارات قدیانی)، سیدرفیع احمد جواهری.
اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز عبارتند ازحسن کیائیان (مدیر نشر چشمه)، علیرضا رمضانی(مدیر نشر مرکز)، سیدرضا یکرنگیان (مدیر انتشارات خجسته)جعفر همایی (مدیر نشر نی)، علی جعفریه (مدیر نشر ثالث)

کد خبر 11741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز