چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتصاب سراسری از پیش اعلام شده کارگران و کارکنان بخش های عمومی اسپانیا که از نخستین ساعات بامداد چهارشنبه آغاز شده و این کشور را تقریبا فلج کرده است

European cities hit by anti-austerity protests

 در برخی از نقاط شهر مادرید به بروز خشونت و درگیری میان اعتصابیون تظاهرکننده و ماموران پلیس این شهر منجر شد

به گزارش ایرنا از مادرید، درگیری های خشونت آمیز اعتصابیون تظاهرکننده که اکثر آنها در شهرهای مادرید و بارسلون رخ داده تاکنون سه زخمی برجا گذاشته که حال یک تن از آنها وخیم گزارش شده است.

اعتصابیون تظاهرکننده در شهرمادرید در گروه های 150 تا 300 نفری ضمن تجمع در مقابل پایانه های اتوبوس های مسافربری درون شهری مانع خروج آنها از این پایانه ها می شوند و تلاش ماموران پلیس برای ممانعت از این اقدام آنان نیز چندان نتیجه بخش نبوده است.

بنا بر برخی گزارش های منتشره، امروز تنها 58 دستگاه از 784 دستگاه اتوبوسی که بطور روزانه مشغول ارایه خدمات در شهر مادرید و حومه آن هستند، موفق به خروج از پایانه های خود شده اند که تعدادی از آنها نیز در تهاجم اعتصابیون تظاهرکنندگان دچار آسیب شده و شیشه های آنها شکسته شد.

در پایانه اتوبوسرانی 'الیپا' در جنوب شهر مادرید نیز فقط یک دستگاه از 300 دستگاه اتوبوس مستقر در آن توانسته از پایانه خارج شود که آن هم با هجوم اعتصابیون تظاهرکننده ناچار به بازگشت شد.

در شهرک 'کارابانچل' در جنوب مادرید نیز شیشه های بسیاری از اتوبوس هایی که درسطح خیابانها مشغول ارایه خدمات بودند، شکسته شده و بسیاری از آنها نیز به کلی از کار افتاده و راهی ترمینال ها یا تعمیرگاه شده اند.

در پایانه اتوبوسرانی 'فو ان کارال. ب' واقع در شهر مادرید نیز هیچیک از 86 دستگاه اتوبوس مسافری درون شهری مستقر در آن نتوانسته از این پایانه خارج شوند و از پایانه' فو ان کارال .آ ' نیز تنها چند دستگاه اتوبوس موفق به خروج از این پایانه شده اند.

منابع دولتی اسپانیا و دولت ایالتی مادرید مدعی شده اند که خطوط مترو شهر مادرید از نخستین ساعات کاری با 75 درصد ظرفیت خود مشغول ارایه خدمات به شهروندان بوده اند و 264 نفر از 270 راننده ترن های این شرکت در محل کار خود حاضر شده اند و تنها در یکی از خطوط آن فعالیت ها متوقف شده است.

این درحالیست که براساس شواهد، شهر مادرید بخاطر این اعتصاب به حالت نیمه فلج درآمده و تنها عده کمی با استفاده از وسایل نقلیه شخصی درمحل های کار خود حاضر شده اند.

مدارس و مراکز آموزشی در این شهر تقریبا به حالت تعطیل درآمده است و تنها مدیران و تعداد کمی از کادرهای غیرآموزشی در آنها حضور یافته اند و مراکز بهداشتی درمانی نیز با حداقل ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.

شرکت های هواپیمایی 'ایزی جت' و 'رایان ایر' در شهر بارسلون نیز تمامی پروازهای خود را لغو و فعالیت شان را متوقف کرده اند.

مراکز و میدان های اصلی توزیع عمده میوه و تره بار، مواد خوراکی و اقلام مصرفی مورد نیاز روزانه مردم شهر مادرید نیز از نیمه شب گذشته بطور کامل تعطیل شده اند و هیچ فعالیتی در آنها صورت نمی گیرد.

عده ای از اعتصابیون تظاهرکننده که تعداد آنها بین 80 تا 100 نفربرآورد شده است با تجمع در مقابل بانک مرکزی اسپانیا در مادرید تلاش کرده اند که مانع از فعالیت این بانک شوند ، اما حضور پرتعداد ماموران پلیس مانع از این امر گردیده است.

اعتصاب سراسری امروز اسپانیا که از سوی اتحادیه عمومی کارگران و تشکیلات سندیکایی کارگران اسپانیا در نخستین ساعات موفقیت آمیز وخوشحال کننده توصیف شده است ، حتی سبب توقف فعالیت شبکه های تلویزیونی 'تله مادرید' و 'آندالوسیا سور' بخاطر عدم حضور کارکنانش در محل کارخود مختل گردیده و تلویزیون شبکه سه کاتالونیا نیز دروب سایت خود اعلام کرده که پخش برنامه هایش با مشکلاتی روبروخواهد شد.

این درحالیست که ' اسپرانزآگیره ' رییس دولت ایالتی مادرید که پیش از این بخاطر عدم حمایت از اعتصاب مورد انتقاد قرار گرفته بود از 'آلفردو پرز روبالکابا' وزیر کشور اسپانیا خواسته که کارکنانی را که در اعتصاب شرکت نکرده اند، مورد حمایت قرار دهد و وزیر کشور اسپانیا نیز در این مورد قول مساعد داده است.

اعتصاب سراسری امروز اسپانیا که ازحدود سه ماه پیش از سوی اتحادیه عمومی کارگران و تشکیلات سندیکایی کارگری اسپانیا برای انجام آن فراخوان شده بود، دراعتراض به کاهش پنج درصدی حقوق کارکنان بخش های عمومی، لغو افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش سن بازنشستگی از 65 سال به 67 سال وبطورکلی اصلاحات اقتصادی دولت 'خوسه لوئییس رودریگز زاپاته رو' نخست وزیر سوسیالیست این کشور صورت گرفته است.

اسپانیا از 30 ماه پیش تاکنون با بحران اقتصادی شدید و فزاینده ای روبروست که نارضایتی واعتراضات عمومی وانتقادات احزاب سیاسی این کشور و در راس آنها حزب مردم را به همراه داشته است.

بیکاری بیش از چهار میلیون و 600 هزار نفر که یک میلیون و 300 هزار نفر آنها را کسانی تشکیل می دهند که تمام اعضای خانواده شان بیکار هستند، بغرنج ترین مشکل کنونی اسپانیا است که بسیاری از مردم این کشور را با شرایط سخت معیشتی روبرو کرده و اکنون اصلاحات ریاضت کشانه دولت زاپاته رو برشدت وخامت اوضاع آنها افزوده است.

اعتصاب در بلژیک

درهمین حال اعتصاب کارکنان کنترل پرواز فرودگاه های بلژیک نیز بسیاری از پروازهای این کشور را مختل کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سازمان امنیت ملی بلژیک اعلام کرد اعتصاب گسترده کارکنان بخش کنترل پرواز در بلژیک موجب شد تا اختلال های زیادی در پرواز هواپیماها به وجود آید.

به دنبال این اعتصاب، هزاران مسافر داخلی و خارجی که از مدتها پیش بلیط تهیه کرده بودند، در فرودگاه ها سرگردان شدند.

شرکت هواپیمایی بلژیک موسوم به بروکسل ایرلانز اعلام کرد دستکم تا ساعت چهارده روز چهارشنبه هیچ پروازی در این کشور انجام نخواهد شد.

یکی از نمایندگان اتحادیه هواپیمایی بلژیک یکی از دلایل اعتصاب را پائین بودن حقوق کارکنان بخش کنترل پرواز و نگرانی آنها از آینده اعلام کرد.

کد خبر 117255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز