همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی بزرگ نشان می‌دهد که بالا بودن میزان کلسترول حتی در حد متوسط در دوران میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را در دوران سالمندی افزایش می‌دهد.

 blood cholestrol

یک بررسی بزرگ نشان داده است که بالا بودن میزان کلسترول حتی در حد متوسط در دوران میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را در دوران سالمندی افزایش می‌دهد.

گروهی از پژوهشگران پژوهشگران وضع سلامتی 9844 نفر عضو یک گروه پزشکی را که تحت ارزیابی دقیق بهداشتی از جمله آزمایش کلسترول در سنین 40 تا 45 قرار گرفته بودند،‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این پژوهشگران سپس پرونده‌های پزشکی این افراد 30 تا 50 سال پس از ارزیابی اولیه بهداشتی‌شان را مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این بود که در مقایسه با افراد دارای میزان مطلوب کلسترول (کمتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر)، افرادی که به طور متوسطی میزان کلسترول‌شان بالا بود (200 تا 239 میلی‌گرم در دسی‌لیتر)، با احتمال 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل (دمانس) ناسی از انسداد عروق مغزی بودند.

این افراد همچنین در معرض خطر بیشتر بیماری آلزایمر بودند، هر چند که این رابطه از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود.

افرادی که با میزان بالای کلسترول (240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر) با احتمال 57 درصد بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شدند. این افراد همچنین با احتمال بیشتری ممکن بود که به زوال عقل ناشی از انسداد عروق مغری مبتلا شوند،‌ اما این رابطه از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود.

چطور بفهمیم چربی‌ خون‌مان بالاست؟

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که میزان بالای کلسترول و سایر عوامل موثر بر ایجاد بیماری قبلی می‌توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند. اما نقطه قوت این بررسی جدید تعداد زیاد افراد شرکت‌کننده در آن از نژادهای مختلف بود.

به این ترتیب این بررسی نیز شواهد بیشتری در این مورد فراهم می‌آورد که کنترل میزان کلسترول خون در حد طبیعی علاوه بر سلامت قلب برای سلامت مغز نیز مفید است.


Harvard Mental Health Letter

کد خبر 117073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز