یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با بیان اینکه «من در محیط کارم باید قلب خود را سالم نگه دارم» به عنوان شعار امسال روز جهانی قلب اعلام شده است،

heart

 گفت: بیماری‌های قلبی اولین عامل مرگ ومیر در دنیا بویژه در افراد میانسال یعنی گروه شاغل هستند، از این رو کارفرمایان برای بهره‌وری بیشتر، باید به سلامت کارکنان خود توجه ویژه‌ای کنند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

به گزارش ایسنا دکتر ابوالقاسم رضوانی با اشاره به این که بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان اولین عامل مرگ و میر در جهان است، گفت: سنین 45 تا 65 سالگی بیشترین سن ابتلا به نارسایی‌های قلبی عروقی و در نهایت مرگ ومیردر بیماران قلبی وعروقی است.

کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به این که بیشترین میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی در گروه سنی 45 تا 65 سال یعنی افراد شاغل بروز می‌کند و امسال نیز به شعار «من در محیط کارم باید قلب خود را سالم نگه دارم» نام گذاری شده است، کارفرمایان برای بهره وری بیشتر از محیط های کاریشان باید به سلامت کارکنان خود توجه ویژه‌ای کنند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

دکتر رضوانی با اشاره به کم تحرکی به عنوان یکی دیگر ازعوامل خطر بیماری‌های قلبی تصریح کرد: کم تحرکی که یکی از مشکلات شایع در سراسر دنیا است و در سال 2002 از سوی مجمع عمومی  سازمان بهداشت جهانی به همراه تغذیه ناسالم از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی اعلام شد، با توجه به زندگی شهرنشینی رو به افزایش است که با انجام ورزش‌های ساده و روتین می‌توان از ابتلا به این دسته از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

وی افزود: چاقی و اضافه وزن نیز به کم تحرکی دامن می‌زند. فردی که دچار اضافه وزن است و به چاقی مبتلاست به مراتب فعالیت کمتری هم دارد و مستعد مبتلا شدن به دیابت و در نهایت نارسایی‌های قلبی عروقی است.

دکتر رضوانی دیابت و مصرف دخانیات را از دیگر  عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی دانست.

دکتر رضوانی تغذیه را به عنوان عاملی دانست که دیگر عوامل خطر بیماری‌های قلبی را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و ادامه داد: غذاهای با فیبر بالا و چربی زیاد و هم چنین تنقلات که از طریق کاهش اشتها به طور غیرمستقیم مانع رسیدن مواد سالم به بدن می‌شوند به تنهایی می‌توانند باعث بروز نارسایی‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد شوند.

این کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت با اشاره به آلودگی هوا به عنوان عاملی اثرگذار در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی افزود: نفس کشیدن در هوای آلوده و ناسالم باعث کمبود اکسیژن و هوای سالم در ریه‌ها و سپس جمع شدن عروق قلب و در نهایت زیاد شدن فشار سرخ رگ‌ها می‌شود که در نتیجه قلب برای جریان خون در ریه‌ها باید فشار بیشتری وارد کند که این کار منجر به افزایش ضربان قلب و فشار کاری بیشتر آن می‌شود.

دکتر رضوانی با اشاره به استرس به عنوان آخرین عامل خطر در بیماری‌های قلبی و عروقی تصریح کرد: ناراحتی‌های عصبی و استرس‌ها که باعث کاهش آدرنالین و افزایش فشار خون می‌شوند نیز از دیگر عللی است که هر فرد باید مهارت‌ها و مکانیزم‌های مهار این استرس‌ها و فشارهای عصبی را در زندگی خود اجرا کند. به این منظور این نکته باید مورد توجه خانواده‌ها و به ویژه آموزش و پرورش قرارگیرد تا خانواده‌ها و جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

دکتر رضوانی با اشاره به تغییر سبک زندگی به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی اظهار داشت: زندگی‌های کم تحرک با وجود شهرنشینی و آپارتمان‌ نشینی، وجود وسایل نقلیه متنوع و کار با وسایل ایستایی مثل کامپیوتر و تلویزیون و عدم فعالیت کودکان رواج بیشتری پیدا کرده است که از عوامل ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و عروقی هستند

بنابراین تغییر سبک زندگی از جمله قدم زدن و پیاده‌روی از ساده‌ترین راههای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: همه افراد باید سبزیجات، سالاد، استفاده از روغن‌های مایع به جای روغن‌های جامد و غذاهای کم فیبر و هم‌ چنین حذف تنقلات و سوسیس و کالباس و غذاهای پرچرب را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در کنار رعایت رژیم غذایی سالم جلوگیری از دخانیات و تذکر این امر وظیفه‌ای اجتماعی است که در قالب امر به معروف و نهی از منکر خود را نشان می‌دهد و این از اصول مهرورزی و یک امر انسان دوستانه است.

این کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت، هر فرد را بهترین و تواناترین پزشک نسبت به خود دانست و خاطرنشان کرد: همه انسانها باید به این نکته توجه کنند که هر چه فعالیت بیشتری را انجام دهند، گامی در جهت سلامتی و تندرستی خود برداشته‌اند.

 یکشنبه آخر ماه سپتامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی قلب نام گذاری شده است که امسال این روز برابر با 4 مهر ماه و 26 سپتامبر است که به نام شعار «من در محیط کارم باید قلب خود را سالم نگه دارم» نام گذاری شده است.

کد خبر 116990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز