یکشنبه ۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

سعید مروتی: پس از گذشت چند روز از انتخاب فیلم «بدرود بغداد» به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار، واکنش‌ها نسبت به این مسئله همچنان ادامه دارد.

ابتدای امر باید به این موضوع اشاره کنیم که بدرود بغداد گزینه مناسبی برای معرفی به آکادمی اسکار به‌شمار می‌آید؛ فیلمی که هم ساختار سینمایی مناسبی دارد و هم برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی مناسب است. موضوع فیلم جهانی است و در آن به شکل هنرمندانه به حضور سربازان آمریکایی در عراق پرداخته شده است. بدرود بغداد در جشنواره بیست‌وهشتم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

به‌نظر اغلب منتقدان، اولین ساخته مهدی نادری پدیده جشنواره بود و تقریبا تمام نقدهایی که زمان جشنواره درباره فیلم نوشته شد لحن مثبتی داشتند. مجموعه اینها نشان می‌دهد که امسال فیلم مناسبی از ایران برای حضور در اسکار انتخاب شده است.

اما چه اتفاقی رخ داده که این میزان مخالفت از سوی اهالی سینما نسبت به این مسئله ابراز شده است؟ اگر مروری بر صحبت‌های سینماگران داشته باشیم می‌بینیم که این سازوکار انتخاب بدرود بغداد است که صدای همه را درآورده نه خود فیلم. برخی از معترضان اساسا فیلم را ندیده‌اند و آنها هم که آن‌را دیده‌اند اتفاق نظر دارند که این یکی از بهترین‌های سینمای ما در این سال‌هاست؛

به‌خصوص اینکه بدرود بغداد از نظر تکنیکی در اندازه‌های بین‌المللی ساخته شده و پیام ضدجنگش نیز می‌تواند مورد توجه مخاطب غیرایرانی قرار گیرد. باتوجه به محصولات فعلی، بدرود بغداد انتخاب خوبی است‌ اما آنچه مورد اعتراض قرار گرفته شیوه انتخاب است. همه‌ساله هیأتی به منظور انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار تشکیل می‌شد با ترکیبی از اهل فن و نمایندگان اصناف سینمایی به‌همراه نمایندگانی از فارابی که در رأس‌شان ‌مدیر بخش بین‌الملل این بنیاد قرار داشت.

این هیأت پس از بررسی فیلم‌های اکران شده در طول سال به چند گزینه نهایی می‌رسید و در این مرحله با اطلاع‌رسانی پیرامون نام فیلم‌هایی که نامزد معرفی به اسکار بودند، انتخاب نهایی صورت می‌گرفت. امسال ترکیب هیأت انتخاب تغییر کرد و قرار بود
6 نفر از فارابی و 3 نماینده از اصناف در این خصوص تصمیم‌گیری کنند که با کناره‌گیری سینمایی‌ها، به‌نظر می‌رسید این‌بار براساس آنچه معاون امور سینمایی گفته بود کارشناسان فارابی نماینده سینمای ایران را برمی‌گزینند.

در عمل اما به‌صورت ناگهانی مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی از انتخاب بدرود بغداد خبر داد و گفت که این انتخاب پس از مشورت با تعدادی از اهالی سینما صورت گرفته است؛ سینماگرانی که البته هنوز سجادپور از آنها نام نبرده است. مدیر بخش بین‌الملل فارابی هم پس از انتخاب بدرود بغداد از ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کرد.

به این ترتیب، مشخص است که جای هیأت انتخاب را تصمیم فردی مدیران سینمایی گرفته و در چنین شرایطی حتی اگر بدرود بغداد یک شاهکار سینمایی هم باشد طبیعی است که اهالی سینما نسبت به برگزیده‌شدنش معترض باشند؛ فیلمی که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که زیرمجموعه معاونت سینمایی است تهیه شده و همین نیز بر شائبه‌ها می‌افزاید.

کد خبر 116972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز