شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

آرش نهاوندی: نتایج یک تحقیق جدید حکایت از آن دارد که چاقی مفرط دوران کودکی با یک ویروس که باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود مرتبط است.

نوزاد چاق

نتایج تحقیقات قبلی که روی حیوانات انجام گرفته بود حکایت از آن داشت که اعدادی از ویروس‌ها در ایجاد چاقی مفرط دوران کودکی نقش دارند. این تحقیقات پیش‌تر از سوی برخی از افراد مورد تردید قرار گرفته بودند اما در تحقیق اخیری که در این‌باره انجام گرفته، مشخص شده است که کودکان دارای پادتن یک ویروس خاص 8/15کیلوگرم چاق‌تر از کودکانی هستند که دارای این پادتن نیستند.

پیش‌تر درباره ارتباط میان ویروس AD36 و چاقی مفرط در بزرگسالان تحقیقاتی به عمل آمده بود اما دلایل عفونت این ویروس و تاثیرات متفاوت آن بر افراد همچنان ناشناخته مانده بود.

در تحقیقی که در این ارتباط توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته است و 124کودک و نوجوان 8 تا 18ساله در آن مشارکت دارند، نیمی از مشارکت‌کنندگان با توجه به حجم کلی بدنشان افراد بسیار چاق تشخیص داده شدند.

محققان در این تحقیق پادتن‌های ویروس AD36 را در بدن 19کودک یافتند 15نفر از این 19نفر مبتلا به چاقی مفرط بودند.
بر مبنای نتایج تحقیقات قبلی محققان، ویروس آدنو 36یا همان AD36 می‌تواند سبب رشد سلول‌های چربی شود.
آدنوویروس‌ها، ویروس‌های بدون غشایی (پوسته) هستند که DNA دو رشته‌ای دارند. ویروس‌های آدنو36 نمی‌توانند ژنوم خود را وارد کرموزوم میزبان کنند.

اعتقاد براین است که ویروس AD36 مسئول بعضی از انواع چاقی مفرط است. در حقیقت تحقیقات دانشمندان نشان داده است که AD36 سلول‌های بنیادی را به سلول‌های چربی تبدیل می کند و تراکم سلول‌های چربی نیز می‌تواند در انسان و حیوانات موجب ابتلا به چاقی مفرط شود.

ویروس آدنو 36فقط یکی از 10میکروب شناخته شده مرتبط با چاقی است و احتمال کشف میکروب‌های دیگر نیز وجود دارد. به گفته محققان برخی از مردم به سختی می‌توانند باور کنند که ویروس می‌تواند علت چاقی باشد.

آنها می‌گویند پرخوری بدون تردید با افزایش وزن ارتباط دارد. اما چاقی علل گوناگونی دارد. پرخوری، ژن‌ها، سوخت و ساز بدن و احتمالا ویروس‌ها و عفونت‌ها هم در چاقی نقش دارند.

هرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می‌شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود.

هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می‌شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره سرخرگ‌های شما وارد می ‌شود.
علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می‌شود که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون، باعث نگه داشتن آب و نمک در رگ‌ها می‌شود که این خود باعث افزایش حجم خون می‌شود.

همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابه‌جایی خون می‌شود که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می‌شود.

چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع2 است زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به اثر هورمون انسولین می‌شود. لذا این هورمون نمی‌تواند با مقادیر عادی قبلی، وظیفه خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قند خون بالا می‌رود که خود یکی از عوامل خطر برای سلامتی فرد است.

رژیم‌های غذایی‌ای که دارای مقدار زیادی چربی‌های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می‌توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالارفتن کلسترول بد خون (LDL) شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (HDL) و بالارفتن سطح تری‌گلیسیرید می‌شود.

تری‌گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذا و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن را شامل می‌شوند و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی‌های خون، باعث تصلب شرائین می‌شود زیرا چربی‌های اضافه در جدار رگ‌ها رسوب می‌کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته مغزی می‌شود.

این بیماری یکی از اشکال بیماری‌های قلبی - عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ‌های کرونر(سرخرگ‌هایی که به قلب خون‌رسانی می‌کنند) ایجاد می‌شود. پس از مدتی، رسوب این چربی‌ها باعث تنگ‌تر شدن دیواره داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می‌رسد. کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری (درد قفسه سینه) می‌شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته قلبی شود.

چاقی باعث تصلب شرایین و رسوب چربی در جدار سرخرگ‌ها می‌شود که می‌تواند سرخرگ‌های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می‌تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه‌ای از مغز شده و منجر به سکته مغزی شود.

در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل به‌ویژه بر مفاصل زانو، ران و مهره‌های پایین کمری، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می شود.

توقف تنفس در خواب، خصوصا در افراد چاقی که زیاد خروپف می کنند، دیده می‌شود. این افراد هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه‌ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده و مکررا در طول شب بیدار می‌شوند؛ در نتیجه خواب باکیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به‌علت اختلال در خواب شبانه خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند.

تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.

انواعی از سرطان‌ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می‌توان به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم و سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز در معرض احتمالات بالاتری برای ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات هستند.

در اثر چاقی، چربی بیشتری در ساختار کبد وارد می‌شود که این تجمع چربی در کبد، می‌تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد شده و به بیماری نارسایی کبدی منجر شود.

کد خبر 116786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز