همشهری آنلاین: محققان مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق شدند برای نخستین بار در کشور و در منطقه خاورمیانه از تزریق سلولهای انسولین ساز پانکراس برای درمان دیابت استفاده کنند.

انسو لین

دکتر محمدباقر لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات غدد در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: در این روش که تاکنون هیچیک از کشورهای منطقه موفق به اجرای آن نشده‌اند، سلول‌های بتای پانکراس یا همان لوزالمعده پس از استخراج از فرد مرگ مغزی به داخل سیاهرگ کبدی ( ورید پورت ) شخص مبتلا به دیابت تزریق می‌شود .

وی گفت: اجرای این روش درمانی در دیابت نیاز به تجهیزات و در اختیار داشتن فناوری ویژه‌ای برای خالص سازی و نگهداری سلول‌های پانکراس دارد که این امکانات در بیمارستان شریعتی تهران فراهم شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این روش درمانی هفته گذشته در بیمارستان امام خمینی بر دو بیمار دیابتی که در سال‌های گذشته پیوند کلیه نیز شده‌اند، انجام گرفت گفت: نتایج درمانی هر دو بیمار رضایت بخش است.

وی گفت: پس از تزریق سلول‌های انسولین ساز پانکراس به داخل سیاهرگ کبدی بیمار، این سلول‌ها در سینوزوئیدهای کبد فرد دیابتی می نشینند و شروع به تولید انسولین می‌کنند.

لاریجانی افزود: در مدت یک هفته گذشته پپتید سی ( C peptide ) که یکی از نشانه‌های کنترل دیابت است در بدن هر دو بیمار از یک صدم به 1/2 رسیده و نیاز یکی از این بیماران به تزریق روزانه انسولین از 60 به 30 واحد رسیده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه این روش درمان دیابت از بین کشورهای آسیایی تاکنون در ژاپن، کره جنوبی و چین، هر یک بر دو بیمار انجام گرفته است اضافه کرد: هزینه این درمان در کشورهای دیگر حدود 200 هزار دلار است که دانشگاه با تامین اتاق تمیز و هزینه های اولیه آن شرایط را برای اجرای ارزان تر تزریق سلول‌های پانکراس به بیماران فراهم کرده است.

وی چالش‌های موجود بر سر راه انجام این تزریق را برای دیابتی‌هایی که به آن نیاز دارند پایین بودن تعداد سلول‌‍ای زنده و قابل استفاده پانکراس از بیماران مرگ مغزی و همچنین مقابله سیستم ایمنی بدن با سلول‌های تزریق شده و دشواری در انتخاب داروهای تضعیف کننده ایمنی اعلام کرد و گفتژ: محققان مرکز تحقیقات غدد به همین علت روش تزریق سلول‌های بتا را برای نخستین بار بر دو بیمار دیابتی 43 و 50 ساله که قبلا پیوند کلیه شده و داروی مهار کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند ، انجام داده اند.

دکتر لاریجانی گفت: در حال حاضر 6000 بیمار دیابتی در دنیا در انتظار اجرای این عمل هستند.

به گفته وی فراهم کردن امکانات تزریق سلول‌های انسولین ساز در درمان دیابت شش سال طول کشیده است.

بیمارانی که این عمل بر آنها انجام شده مبتلا به دیابت نوع یک بوده‌اند.

کد خبر 116704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز