محمد خزاعی* یازدهمین دوره جشنواره فیلم دفاع مقدس‌آغازشد؛ جشنواره‌ای که با 5 سال وقفه برگزار می‌شود

هرچند در این سال‌ها تلاش‌هایی از سوی برخی نهادها و افراد ذیربط و دلسوز جهت برگزاری جشنواره صورت گرفته بود اما به دلایلی این رویداد اجرایی نمی‌شد. امسال اما مصادف با سی‌امین سالگرد دفاع مقدس، این جشنواره نیز پس از سال‌ها فترت برگزار می‌شود.

باید به‌خاطر داشته باشیم که ژانر سینمای دفاع مقدس به‌عنوان باهویت‌ترین گونه سینمای ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیتی بسزا دارد و توجهی خاص را نیز می‌طلبد. این سینما نیازمند نهادی به‌عنوان متولی است؛ نهادی که وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه تصمیماتش را قبول داشته باشند و سازوکاری تعریف شود که حمایت عملی از سینماگران دفاع مقدس امکان‌پذیر باشد.

یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر میزان تولیدات سینمای دفاع مقدس کاهش پیدا کرده است؛ نکته‌ای تأسف‌برانگیز که نشان می‌دهد این جریان به‌درستی مدیریت نشده است. شاید بتوان گفت یکی از دلایل افت این سینما، برگزار نشدن جشنواره فیلم دفاع مقدس بوده است.

وقتی هر دو سال یک‌بار این رخداد فرهنگی برگزار ‌‌شود، با حضور منتقدان و کارشناسان، کارنامه سینمای دفاع مقدس بررسی شده و می‌توان با بررسی نقاط ضعف و قوت در جهت اعتلای این ژانر گام برداشت. در این صورت وقتی تولید فیلم جنگی کاهش پیدا می‌کند می‌شود ریشه‌یابی کرد که به چه دلایلی این اتفاق رخ داده است.

در این سال‌ها به‌نظر می‌رسد فیلمسازان این عرصه دلسرد شده‌اند. بسیاری از کارگردانان سینمای دفاع مقدس، فیلم جنگی نمی‌سازند و وقتی سراغشان می‌رویم، می‌گویند چون حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد ترجیح می‌دهیم در ژانرهای دیگر فیلم بسازیم. باید بستر را برای فعالیت این کارگردانان فراهم کرد؛ چه در وزارت ارشاد و چه در نهادهای نظامی که باید پشتیبان تولیدات دفاع مقدس باشند.

وقتی یک فیلمساز برای ساخت فیلم جنگی اذیت می‌شود، طبیعی است که به‌جای فعالیت در این حوزه، سراغ آثار بی‌دردسر آپارتمانی و گلخانه‌ای برود.فیلمسازان دفاع مقدس مانند سربازان خط مقدم جبهه‌ها هستند. حالا که جنگ نیست اینها در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند. اینها سربازان فرهنگی ما هستند.

در همین رابطه طرح تحول سینمای دفاع مقدس به‌عنوان امری ضروری باید در اولویت قرار گیرد تا چراغ این سینما دوباره روشن شود. باید در حوزه‌های پژوهش، تولید، اکران و... فعالیت کارشناسی صورت گیرد. جشنواره فیلم دفاع مقدس می‌تواند در این زمینه نقشی حساس و راهبردی را ایفا کند.‌

* دبیر یازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس

کد خبر 116602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز