سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با محقق نشدن وعده‌های چندین‌باره راه‌اندازی آزاد راه تهران- پردیس آخرین وعده دست‌اندرکاران بخش راه و ترابری برای راه‌اندازی این آزادراه در هفته دولت نیز اجرایی نشده و دیدگاه‌های برخی دست‌اندرکاران ساخت این آزادراه بیانگر آن است که هنوز نمی‌توان زمان مشخصی را برای بهره‌برداری از این پروژه اعلام کرد.

احداث- آزاده راه تهران- پردیس


تازه‌ترین خبرها از بی‌نتیجه ماندن تلاش 3ساله وزارت راه و ترابری برای آزادسازی و تملک اراضی کیلومتر صفر آزادراه تهران- پردیس حکایت دارد که باعث شده تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای انجام عملیات اجرایی طرح در این محور صادر نشود که با این روند انجام عملیات اجرایی این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وزارت راه و ترابری، تملک اراضی کیلومتر صفر آزادراه تهران- ‌پردیس که بر اساس اسناد اعلام شده در مالکیت سازمان جنگل‌ها و مراتع و جزو اراضی ملی محسوب شده و در اختیار و مورد استفاده ارتش است، با برگزاری جلسات متعدد با حضور رئیس جمهوری، معاون اول و وزرا به نتیجه‌ای نرسیده و همچنان از انجام عملیات راه‌اندازی و بهره‌برداری جلوگیری و ماشین‌آلات پیمانکاران توقیف می‌شود. این گزارش می‌افزاید، پروژه ملی آزادراه تهران- پردیس تا پایان سال 1388 نزدیک به 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و 5 درصد باقی‌مانده مربوط به عدم آزادسازی و تحصیل اراضی محصور و در اختیار ارتش در کیلومتر ابتدایی آزادراه در منطقه موسوم به «تلو» است.

‌با این وجود، نامه‌نگاری‌های وزیر وقت راه و ترابری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای ‌تملک اراضی کیلومتر صفر آزاد‌راه تهران- پردیس از شهریور 1386آغاز شده و تاکنون ادامه داشته، همچنین در سال 1386 به‌دلیل رفع نشدن موانع موجود، موضوع به رئیس جمهوری منعکس و پی نوشت حل مشکل صادر شده است.

‌بنابر‌این گزارش، در سال 1387 در راستای ماده 4 لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی نسبت به ارزیابی و تقویم بهای اراضی مذکور توسط کارشناسان رسمی دادگستری اقدام شد که با عدم پذیرش ارتش در سال‌جاری تجدید ارزیابی صورت گرفت و توافق شد تا مبلغ مشخص شده به ارتش پرداخت شود. این در حالی است که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران در پی پاسخ به استعلام وزارت راه و ترابری اعلام کرده است که براساس بررسی به عمل آمده اراضی کیلومتر صفر آزادراه تهران- پردیس در مالکیت سازمان جنگل‌ها و مراتع و جزو اراضی ملی محسوب می‌شود.

‌بنابر گزارش وزارت راه و ترابری، با توجه به موافقت این وزارتخانه با پرداخت مبلغ مورد نظر ارتش و ارزیابی مجدد کارشناسان رسمی دادگستری، ارتش اقدام به واگذاری این اراضی نکرده و از هرگونه عملیات اجرایی توسط پیمانکاران وزارت راه و ترابری جلوگیری می‌کند. همچنین تاکنون هیچ پاسخ مشخص و معینی برای جلوگیری از انجام کار از طرف ارتش اعلام نشده است و فعالیت در این منطقه توسط وزارت راه و ترابری در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تهران اعلام کرده است اراضی مذکور در مالکیت سازمان جنگل‌ها و مراتع قرار دارد.

دیدگاه اخیر وزارت راه و ترابری در زمینه مشکلات اجرایی اتمام پروژه نیمه‌تمام آزادراه تهران- پردیس در حالی مطرح می‌شود که تا پیش از این مسئولان وزارت راه و ترابری بدون اشاره به چنین موانعی وعده‌های پی‌درپی را برای بهره‌برداری از پروژه مذکور مطرح کردند که بر اساس آخرین وعده اعلامی مقرر شده بود تا این پروژه در هفته دولت به بهره‌برداری برسد. پیش از این وزیر راه و ترابری و مسئولان بخش ترابری بارها حتی از اتمام عملیات اجرایی این پروژه و باقی‌ماندن کارهای جزئی آن مانند خط کشی و نصب گاردریل خبر داده بودند.

کد خبر 116552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز