دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، این هفته به انگلیس رفت.

پاپ بندیکت شانزدهم

 این نخستین سفر رسمی رهبر کلیسای کاتولیک به انگلیس طی ۲۸سال گذشته محسوب می‌شود و به همین خاطر و همچنین به دلیل اتفاقات و رسوایی‌های پیش آمده در زمینه فساد اخلاقی چند کشیش کلیسای کاتولیک، اهمیت زیادی یافت و جنجالی شد.

پاپ این سفر را از اسکاتلند آغاز کرد و در فرودگاه توسط دوک ادینبورگ، همسر ملکه بریتانیا مورد استقبال رسمی قرار گرفت. اسکاتلند به این خاطر به‌عنوان نخستین مقصد انتخاب شد که فاصله زیادی تا ایرلند داشت. ایرلند جایی است که رسوایی فساد اخلاقی کلیسای کاتولیک آن، بدترین رسوایی در میان کلیساهای کاتولیک بود؛ در این کلیسا صدها کودک طی چندین دهه مورد سوءاستفاده کشیش‌ها قرار گرفتند، به همین دلیل میزان اعتماد مردم در این منطقه به کلیسا اکنون به پایین‌ترین سطح رسیده و تنها 40درصد مردم در مراسم مذهبی و خانوادگی کلیسا شرکت می‌کنند.

موضع کلیسای کاتولیک در قبال سقط جنین و همجنس‌گرایی، رسوایی‌های سوءاستفاده جنسی کشیشان از کودکان در نقاط مختلف جهان و هزینه‌ای که سفر رسمی پاپ بندیکت برای مالیات‌دهندگان انگلیسی در برداشته، باعث شده که سفر پاپ به انگلیس با مخالفت‌های زیادی در این کشور رو‌به‌رو شود و خبرساز باشد، به همین دلیل تقاضا برای بلیت‌‌های شرکت در مراسمی که با حضور پاپ برگزار شد هم زیاد نبود؛ این امر در جامعه نه‌چندان مذهبی انگلیس البته موضوع عجیبی نیست.

پاپ اما سعی کرد با چند دیدار و سخنرانی، فضای منفی ایجاد شده در این سفر را تغییر دهد. او با اسقف کلیسای کانتربری انگلیس که یک کلیسای انجیلی و دارای سابقه نه‌چندان خوب با کلیسای کاتولیک است دیدار کرد. پاپ پیش از این سفر با گفتن این جمله که کشیش‌های انجیلی و حتی آنها که ازدواج کرده‌اند را هم می‌پذیرد و به رسمیت می‌شناسد، سعی کرد که رابطه با این کلیسا را بهبود بخشد.

بعد از این دیدار سخنگویان دو طرف اعلام کردند که دو مقام مذهبی درباره آینده مسیحیت در غرب گفت‌و‌گو کردند و پذیرفتند که با وجود اختلاف‌ها باید در کنار هم زندگی کنند. درباره موضوع گفت‌وگوی این دو مقام مذهبی، خبری منتشر نشده اما پیش از این دیدار بسیاری نگران بودند که پاپ از کشیش‌های زن کلیسای انجیلی ایراد بگیرد و اسقف کانتربری به خاطر رسوایی اخلاقی کشیش‌های کاتولیک از پاپ انتقاد کند.

به هر حال سفر پاپ به انگلیس جنجال سیاسی و مذهبی زیادی به راه انداخت و حتی با دستگیری چند متهم به حمله تروریستی، جنبه جنایی هم گرفت.

کد خبر 116452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز