سمیه شرافتی: برخی هنرمندان آنقدر محبوبیت دارند که کوچک‌ترین خبر در تهدید سلامتی‌شان نقل محافل خبری می‌شود و عکس خبری‌شان در صفحه اول روزنامه‌ها جا می‌گیرد تا اینگونه با دعای خیر و سلامت‌جوی مردمی که یک عمر با هنرشان زندگی کرده‌اند، گریسته‌اند و خندیده‌اند، شفا یابند.

بازیگران - اکبر عبدی - بیماری


هفته گذشته خبر بستری شدن اکبر عبدی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون ایران که هم‌اکنون در آستانه 50 سالگی است، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

منابع خبری گزارش دادند که آقای عبدی به دلیل بیماری دیابت در بیمارستان بستری شده است و حال عمومی وی مساعد است اما برخی از ملاقات‌کننده‌های این هنرمند مردمی از شدت بیماری عبدی در آغاز دهه پنجم زندگی‌اش خبر داده‌اند.

ترومبوز وریدهای عمقی (دی‌وی‌تی) تشخیصی است که پزشک آقای عبدی، در مورد او اعلام کرده است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که خون در سطح لایه‌های داخلی وریدها‌ (سیاهرگ‌ها)ی عمقی لخته می‌شود که معمولا این حالت در پاها اتفاق می‌افتد. این لخته‌ها خطرناک هستند به این دلیل که ممکن است شکسته شوند، وارد جریان خون شده و شریان‌های (سرخرگ‌ها) بزرگ و مهم به‌ویژه شریان‌های ریه را مسدود کنند.

سید محمدرضا هاشمی، فلوشیپ مراقبت‌های ویژه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری ضمن اشاره به اینکه ترومبوز ورید‌های عمقی(دی‌وی‌تی) که ممکن است به خاطر مشکلات انعقادی و یا ایستادن طولانی مدت یا مشکلات زمینه‌ای دیگر مثل چاقی یا استفاده از سیگار ایجاد شود، به بررسی فهرستی از بیماری‌هایی که ممکن است هنرمندان و هنرپیشه‌ها در طول زندگی خود با آن مواجه شوند می‌پردازد.

به عقیده استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بحث کیفیت زندگی در هر رشته‌ای و هر حرفه‌ای مهم است به طوری که در هر کدام از مشاغل یک سری ریز فاکتورها و خطرات وجود دارد که به تدریج در میان این افراد به صورت بیماری، خودش را نشان می‌دهد. اما ظاهرا در کل، بیماری‌هایی که ممکن است در هنرمندان نسبت به مردم عادی وجود داشته باشند به‌خصوص در جوامع غربی نسبت به بیماری‌هایی که در جامعه ما و در میان قشر هنرمند شایع می‌شود، کمی متفاوت است؛ آن هم به‌خاطر فرهنگ و اعتقاداتی که در جامعه و در میان مردم بنیادی شده‌اند.

با این اوصاف دکتر هاشمی ضمن اشاره به اینکه کدام یک از بیماری‌ها در جوامع غربی و در میان هنرمندان بیشترند، می‌‌گوید: یکی از این بیماری‌ها اعتیاد به سیگار است به‌خصوص در بازیگران جوان که مجبورند نقش‌هایی را بازی کنند که فرد در آن معتاد و یا سیگاری است. چون ممکن است بازیگر در سنین خیلی پایین سیگار کشیدن را شروع کند.

در بازیگران وجود دارد و در این صورت سرطان ریه و پانکراس و مشکلات کبدی و عصبی و در بسیاری از موارد سکته‌های مغزی و خونریزی‌های مغزی، مشکلات قلبی و سوانح عروقی در این افراد گزارش می‌شود.

البته بی‌تحرکی و چاقی هم در طول عمر یک بازیگر می‌تواند برایش آزاردهنده باشد به طوری که به عقیده استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هنرمندان برای ایفای نقششان هراز گاهی به چاقی و یا لاغری باید دچار شوندو همین اتفاق تمام سیستم متابولیک بدن را تحت تاثیر قرار داده و بیماری‌های مختلف را در این افراد تشدید می‌کند.

اما از جمله مشکلات دیگر در بازیگران که متخصصان به آن اذعان می‌کنند، اختلالات خواب است. دکتر هاشمی در این باره اینطور توضیح می‌دهد: همانطور که مشخص است یک بازیگر ممکن است در نیمه شب مجبور به حاضر شدن در محل ضبط فیلم باشد.
در طول این مدت مشکلات خواب و بی‌خوابی در روز و یا خواب‌آلودگی در این افراد ایجاد می‌شود. به علاوه مشکل اضطراب هم در این افراد به وفور دیده می‌‌شود.

ضمن اینکه به گفته این متخصص به علت مسافرت‌های مداوم و طولانی، تروما و ضربه‌های مغزی نیز در بین این قشر بیشتر دیده می‌‌شود. البته عوارض‌ناشی از جراحی‌های پلاستیک که در طول مدت بازیگری در خانم‌ها و آقایان بازیگر ایجاد می‌شود را هم نباید فراموش کرد. فلوشیپ مراقبت‌های ویژه خاطرنشان می‌کند: از جمله این‌ عوارض حساسیت‌های پوستی نسبت به مواد آرایشی است که اغلب به صورت درازمدت وجوددارد. خیلی اوقات هم مشکلات صوتی به خاطر استفاده از سیگار و یا نحوه استفاده از تارهای صوتی در این افراد ایجاد می‌شود چون باید از صوت خودشان در صحنه تئاتر و یا سینما به نحوه‌های مختلف استفاده کنند.

مرگ‌های ناگهانی

اما از جمله مسائلی که در بین قشر هنرمند بسیار گزارش شده، مرگ‌های ناگهانی غیرقابل توجیه به خاطر استرس‌های زیاد و یا مسائل اجتماعی است. از جمله مایکل داگلاس که اخیرا به خاطر سرطان ریه پیشرفته در حال رادیوتراپی است. به عقیده دکتر هاشمی تومورهای ناحیه گردن به علاوه بیماری‌های ریوی بسیار شدید در هنرمندان زیاد دیده می‌شود.

البته استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی تصریح می‌کند که تیپ جامعه ما از نظر اعتقادات و فرهنگ با جوامع غربی متفاوت است و خیلی از این عوارض در بین هنرمندان دیده نمی‌شود. وی به این نکته هم اشاره می‌کند که متاسفانه ما آمار واقعی از بیماری‌هایی که بین این افراد در کشور ما وجود دارد نداریم. فقط می‌توان گفت تومورهای مختلف و یا مشکلات قلبی و ریوی در بین این افراد بسیار شایع است.

کد خبر 116369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز