سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در چند ایالت از آمریکا، اعتراض‌ها جهانی شد.

تجمع اعتراض آمیز

همچنین مراجع عظام تقلید و علمای دینی، چهره‌های سیاسی ایرانی و غیرایرانی از مسلمان و غیرمسلمان، نهادهای دولتی و غیردولتی، در سخنرانی، بیانیه یا پیام‌های جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند.در تهران نیز سفارت سوئیس شاهد تجمع دانشجویان دانشگاه‌های این شهر در اعتراض به این حرکت موهن در آمریکا بود.

دانشجویانی که در ساعت 16 عصر دیروز در برابر سفارت سوئیس تجمع کرده بودند، شعارهایی مانند سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن، یا‌ایها‌المسلمون اتحدوا اتحدوا، هیهات منا الذله، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند.شرکت‌کنندگان در این مراسم، نسخه‌هایی از قرآن کریم، تصاویر رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و جملاتی از ایشان درباره آمریکا، تصاویر مقام معظم‌رهبری و پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران را در دست داشتند.

در این تجمع پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به آتش کشیده شد.

این تجمع دانشجویی که خیابان منتهی به سفارت سوئیس را نیز مسدود کرد، توجه نمایندگان رسانه‌های خارجی در ایران را برانگیخت. شبکه‌های خبری غربی تصاویری از این تجمع را در بین تظاهرات مسلمانان سایر نقاط جهان در بخش‌های خبری خود پخش کردند.

هتک حرمت قرآن کریم در آمریکا پس از آن انجام شد که یک کشیش آمریکایی -که به گفته همگان از لحاظ سلامت روحی و روانی دچار مشکل است- تهدید کرده بود که در روز یازدهم سپتامبر، به نسخه‌هایی از قرآن اهانت خواهد کرد. این کشیش پیش از 11سپتامبر از ماجراجویی خود اعلام انصراف کرد.

پیش از این آیات عظام لطف‌الله صافی‌گلپایگانی، عبدالله جوادی‌آملی و حسین نوری‌همدانی در پیام‌های جداگانه‌ای درباره پیامدهای ماجراجویی کشیش آمریکایی هشدار داده بودند.

در اعلام نظری تازه آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی با محکوم کردن این اقدام تاکید کرد: گرچه تصمیم بر آتش زدن قرآن مجید را همه ارباب کلیسا و همه عقلای دنیا محکوم کردند و سبب شد آن کشیش دیوانه از کار خود منصرف شود، ولی جمعی از اوباش که احتمالاً از منابع صهیونیستی فرمان می‏‌گرفتند این کار بسیار زشت را در بعضی از خیابان‏های آمریکا انجام دادند.

این مرجع تقلید ادامه داد: دشمنان قرآن بدانند که با این اعمال زشت خود چیزی از عظمت قرآن مجید نمی‌کاهند بلکه توحش خود را با این عمل اثبات می‏‌کنند.

آزمایش مسلمانان

آیت‌الله‌العظمی محمدعلی علوی‌گرگانی نیز با قدردانی از حرکت‌های دانشجویی درخصوص اعلام انزجار از اقدام وحشی‌گرایانه جمعی از افراطیون آمریکایی در هتک حرمت قرآن کریم، تاکید کرد: اهانت به قرآن کریم جز نفرت و انزجار ثمر دیگری برای آنها نخواهد داشت و آنها با دست خود آتش به ریشه خودشان زدند. او ادامه داد: این کار باعث آزمایش مومنان و مسلمانان نیز هست که در قبال این عمل زشت و بی‌شرمانه چگونه و چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهند.

سرزمین مدعی آزادی بیان

رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در واکنش به هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در برخی ایالات آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد: عمل تفرقه‌برانگیز اهانت به کلام‌الله مجید در سرزمینی که مدعی آزادی بیان هستند، چنان زشت و شنیع است که در نگاه هر انسان آزاده با هر دین و مسلکی محکوم است.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی او منتشر شده، نوشت: توهین‌کنندگان به آخرین پیام هدایتگر الهی با خوش‌خدمتی به صهیونیست‌ها کینه عمیق آن مسئول انگلیسی را نشان می‌دهد که یک قرن پیش در جمع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران غرب هشدار داده بود تا زمانی که این کتاب در میان مسلمانان مبنا و اصل است، باید فکر سیطره بر ممالک اسلامی را با خویش به گور ببریم وگرنه با مطالعه هر آیه از آیات این کتاب آسمانی جز دعوت به نیکی، صمیمیت و برادری، پیامی از آن به گوش نمی‌رسد؛

مخصوصاً با ادب انسانی، مسلمانان را از سبّ به بت‌ها نیز نهی می‌کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه نوشت: اینجانب با تسلیت این مصیبت به امام زمان(عج) و مسلمانان جهان و همچنین محکومیت این اقدام زشت از همه امت اسلامی دعوت می‌کنم که با هوشیاری توطئه‌ها را خنثی کنند و به وعده موکد حق الهی که اعلان داشته حافظ این قرآن است، مطمئن باشند.

این یک حرکت صهیونیستی است

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب نیز با اشاره به هتک حرمت قرآن کریم در آمریکا تاکید کرد: خشم مسلمانان از این بابت برای آمریکا بسیار گران تمام خواهد شد. آیت‌الله محمدحسن تسخیری گفت: این یک حرکت صهیونیستی است که اگر حتی از سوی عده‌ای مسیحی رخ داده باشد ریشه صهیونیستی دارد. او با تاکید بر اینکه افراط‌گرایان منحرف امروز مجری خواست‌های صهیونیسم شده‌اند، تاکید کرد: اعتراضات در این خصوص باید منطقی باشد ولی در کنار آن باید نشان دهیم که خشم اسلامی بسیار شدید و عکس‌العمل مسلمانان بسیار سنگین است.

تهران، قم، مشهد

شورای نگهبان، جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدیران و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای خلیفه‌گری ارامنه در استان‌های آذربایجان، مجمع جهانی اهل‌بیت و بسیاری از نهادها و چهره‌های تاثیرگذار ایرانی در بیانیه‌ها و اظهارنظرهای جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند.

همچنین جمعی از طلاب و دانشجویان دانشگاه‌های قم با تجمع در مقابل بیوت مراجع تقلید و دانشجویان دانشگاه‌های مستقر در تهران و دانشگاه علوم‌پزشکی با تجمع مقابل دفتر حافظ منافع آمریکا -سفارت سوئیس - در تهران مراتب اعتراض خود را فریاد کردند. پیش از این نیز دانشجویان مشهد در تجمعی این اهانت را محکوم کردند. همچنین پیش از این جامعه مدرسین و مرکز مدیریت حوزه علمیه این اهانت را محکوم کرده بودند.

اصول آزادی را زیرپا گذاشتند

علاوه بر ایران، مسلمانان و آزاداندیشان سراسر جهان اهانت به ساحت قرآن کریم را محکوم کردند. شیخ الازهر، اهانت به قرآن کریم از سوی یک گروه محدود کینه‌جو در آمریکا را محکوم کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی المحیط، احمد الطیب شیخ الازهر، به پایگاه اینترنتی تلویزیون مصر گفت که مسلمانان هر گونه تجاوز به مقدسات اسلامی‌شان را رد می‌کنند. شیخ الازهر تاکید کرد: اقدام این گروه کینه‌توز در آمریکا نشان‌دهنده تعصب کورکورانه آنها و اصرار آنها بر اهانت به اسلام و مقدسات اسلامی است.

این اقدام پَست، هیچ‌گونه خسارتی را به کتاب خدا نمی‌رساند چون این کتابی است که خداوند متعهد به حفظ آن شده است. احمد الطیب ادامه داد: این گروه محدود، اصول آزادی و احترام به دیگران و ارزش‌ها را که تمدن غرب مدعی آن است، زیر پا گذاشت. همانطور که می‌دانید بسیاری از ملت‌های جهان غرب نیز با مسلمانان در محکومیت تصمیم احمقانه برای به آتش کشیدن قرآن که موجب آشوب می‌شود، همگام شدند.

واکنش اسقف و کشیش‌های عراقی

از سوی دیگر، کشیش‌های عراق ماجراجویی کشیش آمریکایی و در پی آن اهانت به قرآن کریم را محکوم کردند.
این روحانیون اعلام کردند که چنین درخواستی بیانگر مبانی دین مسیحیت نیست بلکه تنها نشان‌دهنده برداشت‌هایی است که به سمت و سوی خاصی گرایش دارد. رئیس اسقف‌های موصل این اقدام را محکوم کرد و گفت: درخواست این کشیش مسیحی بیانگر تعالیم ادیان آسمانی نیست بلکه درخواستی است از سوی فردی که هیچ شناختی نسبت به ارزش‌های آسمانی ندارد.

این کشیش دیوانه است

همچنین وزیر امور خارجه آلمان کشیش آمریکایی که طرح سوزاندن قرآن را در سالگرد 11‌سپتامبر پیشنهاد داده بود، دیوانه خطاب کرد.گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، با اشاره به کشیش ماجراجوی آمریکایی که طرح موهن سوزاندن قرآن کریم را در سرداشت، گفت: اگر این دیوانه قصد آتش زدن قرآن را داشته باشد این مسئله تحقیر بشریت و تهدیدی برای صلح جهانی محسوب می‌شود.

نظر دو تن از مراجع تقلید درباره مهدورالدم بودن اهانت‌کنندگان به قرآن

خبرگزاری فارس پاسخ استفتایی از آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی و آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی را درباره اهانت‌کنندگان به قرآن منتشر کرد. براساس این گزارش، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و امام صادق‌(ع) با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به این دو مرجع تقلید نظر آنان را درباره حکم اهانت‌کنندگان به قرآن در آمریکا جویا شدند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در پاسخ نوشته است: بدون شک آتش‌زدن قرآن مجید سبب می‌شود که شخص مرتکب آن مهدورالدم باشد ولی در اینگونه موارد بدون اجازه حاکم شرع نباید هیچگونه اقدامی صورت گیرد. البته همه باید آن را شدیدا محکوم نمایند.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیز پاسخ داده است: از نظر فقه اسلامی، مخالفت شدید با این قبیل افکار واجب و لازم و کشتن کسانی که اقدام به این عمل نمودند نیز واجب است ولی برنامه این موضوع باید با نظر حاکم شرع صورت بگیرد و بدون آن جایز نیست و ما این فکر و این عمل را به‌شدت محکوم می‌کنیم.

کد خبر 116056

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز