دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : جزئیات جدیدی آزمون نیمه متمرکز دکتری در گفتگوی مهر با معاونین وزیر علوم و رئیس کمیسیون آموزش مجلس تشریح شد که بر اساس آن آزمون دکتری شامل آزمون جی آر ای، سوابق تحصیلی، سوابق آموزشی و پژوهشی و مصاحبه می شود. جزئیات بیشتر اوایل مهر اعلام می شود.

آزمون

حسین نادری منش گفت: آئین نامه برگزاری آزمون دکتری نیمه متمرکز تقریبا نهایی شده و پس از اینکه تکمیل شد جزئیات آن را در اوایل مهر ماه اعلام می کنیم.

وی اظهار داشت: سوابق تحصیلی قطعا در کنکور دکتری تأثیرگذار است اما چگونگی تأثیرگذاری آن بعدا اعلام می شود.

تمامی دانشگاهها در کنکور نیمه متمرکز دکتری شرکت می کنند

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اجرای این نوع گزینش دانشجو برای سال 91-90 به صورت آزمایشی نخواهد بود به مهر گفت: برای تمامی دانشگاهها کنکور نیمه متمرکز دکتری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی دانشگاهها علی رغم اعلام وزارت علوم مبنی بر عدم صدور اطلاعیه پذیرش دانشجوی دکتری اطلاعیه صادر کرده اند گفت: با اجرای آئین نامه جدید دکتری به تدریج دانشگاهها نسبت به صدور این اطلاعیه ها اقدام نخواهند کرد.

برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری باید به تأیید مجلس برسد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از برگزاری آزمون عمومی دکتری تنها از چند درس محدود در هر رشته خبر داد و گفت: طرح برگزاری آزمون متمرکز دکتری باید به تأیید کمیسیون آموزش مجلس نیز برسد.

علی عباسپور تهرانی فرد با اشاره به جزئیات مطرح شده در کمیسیون آموزش در خصوص آزمون متمرکز دکتری به مهر گفت: درباره این موضوع در کمیسیون جلسه ای داشتیم و وزارت علوم عنوان می کرد که با توجه به گستردگی دوره های دکتری در دانشگاهها آزمون دادن در دانشگاههای مختلف برای داوطلبان مشکل شده است.

وی اظهار داشت: نحوه متمرکز شدن آزمون هنوز نهایی نشده است اما قرار شده آزمون کتبی گرفته شود و در آن تنها چند درس محدود از هر رشته به داوطلب ارائه شود و نهایتا با دخالت دادن معدل کارشناسی ارشد و فعالیتهای تحقیقاتی رتبه ای برای داوطلب اعلام شود.

رئیس کمیسیون آموزش گفت: سپس سه برابر ظرفیت به دانشگاه معرفی شود تا مصاحبه از داوطلب به عمل آید.

وی اظهار داشت: البته این طرح هنوز نهایی نشده و قرار است پس از تدوین آن توسط وزارت علوم به کمیسیون ارائه شود تا ما نیز نظرات خود را ارائه دهیم.

تأثیر معدل تمامی دوران تحصیل در قبولی دکتری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جزئیاتی جدید از برگزاری آزمون سراسری دکتری در سال جدید گفت: پذیرش دانشجوی دکتری از امسال شامل یک آزمون اولیه عمومی، سوابق تحصیلی، فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و مصاحبه می شود.

محمدحسین سرورالدین با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون دکتری به صورت متمرکز در سال جاری قطعی است و به تصویب رسیده است گفت: بر اساس این طرح بخشی از آزمون شامل آزمون اولیه به سازمان سنجش مربوط می شود که شامل زبان عمومی و تخصصی و یک درس مشترک از هر رشته است.

وی با بیان اینکه کلیات آزمون مشخص شده و جزئیات آن بعدا تعیین می شود، گفت: آزمونی که سازمان سنجش برگزار می کند به نوعی یک آزمون عمومی و جی آر ای است که احتمال برگزاری دو بار در سال آن نیز وجود دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با برگزاری این آزمون، آزمون دیگری برای پذیرش دانشجوی دکتری برگزار نمی شود از طریق این آزمون برخی از نظر علمی فیلتر می شوند و بقیه را مجاز اعلام می کنیم تا به دانشگاههایی که انتخاب کرده اند معرفی شوند.

وی با اشاره به بخش دیگری از گزینش دانشجوی دکتری از طریق طرح جدید به مهر گفت: سوابق تصیلی داوطلبان نیز یک مرحله دیگر از گزینش است که براین اساس معدل کارشناسی ارشد، برخی دروس مهم، معدل کارشناسی و حتی معدل دیپلم در پذیرش دانشجوی دکتری تأثیر خواهد داشت.

سرورالدین افزود: بدین وسیله مراحلی که به دکتری منتهی می شود نیز جدی گرفته می شود و فعالیت های تکراری در فرایند پذیرش حذف می شود. سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد در قبولی داوطلب تأثیر دارد.

وی به یک مرحله دیگر در پذیرش دانشجوی دکتری در طرح جدید اشاره کرد و گفت: 30 درصد از قبولی نیز به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی داوطلب مانند داشتن مقاله، شرکت در سمینار و سایر فعالیتهای علمی اختصاص دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش گفت: در نهایت دانشگاهها به ازای هر یک نفر ظرفیتی که دارند از 3 نفر مصاحبه به عمل می آورند.

 

کد خبر 116011

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز