همشهری آنلاین: معرفی شاخص‌های کیفی چاپ و نشر قرآن کریم، شناسایی و تشویق پدیدآورندگان و ناشران قرآن کریم، شناسایی و تشویق واحدهای چاپی برتر قرآن کریم و توسعه دست‌آوردهای علوم و صنایع چاپ در نشر قرآن کریم، از اهداف برگزاری نخستین دوره مسابقات بین المللی چاپ مصحف شریف است، اما یکی از مهم‌ترین اهدافی که از سوی برگزارکنندگان این مسابقه از آن نام برده می شود، ارتقاء صنعت چاپ در زمینه قرآن کریم است

مصحف شریف

به گزارش ستاد خبری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف، این که برگزاری نخستین دوره مسابقات بین المللی چاپ مصحف شریف چقدر دراین زمینه، موثر خواهد بود، سوالی است که برخی از فعالان این عرصه به آن پاسخ می‌دهند.

آبان امسال، زمان برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی چاپ مصحف شریف است. فراخوان این مسابقات به چاپخانه‌ها و اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور و کشورهای مختلف جهان ارسال شده و قرار است قرآن‌هایی از سراسر جهان در این مسابقات شرکت داده شود.

طبعا برگزاری این مسابقات می تواند در ارتقاء صنعت چاپ قرآن موثر باشد از این نظر که نه فقط در چاپ مصحف شریف، بلکه به طور کلی صنعت چاپ در ایران مهجور است.

محمدحسین رحیمی یگانه، مدرس و کارشناس چاپ، ضمن اعلام این مطلب گفت: اگر بخواهیم چاپ قرآن در ایران را با کشورهای مسلمان نظیر عربستان، مصر، سوریه و لبنان و احیانا کشورهای اروپایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مقایسه کنیم، چاپ قرآن در ایران از نظر تکنولوژی چاپ و استفاده از مواد مصرفی، ضعیف است.

رحیمی یگانه، تاکید کرد که برگزاری مسابقات می‌تواند منتقل کننده دانش فنی چاپ به فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه باشد، اما به اعتقاد وی آنچه در این زمینه تاثیرگذارتر است، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خلال برگزاری مسابقات است.

وی در این باره توضیح داد: کارگاه های آموزشی با توجه به اطلاعاتی که در زمینه های مختلف چاپ قرآن از جمله چاپ، لیتوگرافی و صحافی ارائه می‌دهد، می‌تواند برای دست‌اندرکاران چاپ قرآن یک راهنما باشد.

قرآن

او تاکید می‌کند که اغلب چاپخانه‌داران، قرآن‌های نفیسی را که منتشر شده، مشاهده کرده‌اند و حتی با امکانات موجود در این زمینه آشنا هستند، اما برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند آن‌ها را با تکنولوژی‌های موجود در سراسر جهان در رابطه با تولید قرآن آشنا سازد.

عدم وجود ماشین چاپ رول و به همین نسبت کاغذی که با این دستگاه همخوانی داشته باشد، یکی از مشکلاتی است که وی از آن نام می برد.

صحافی قرآن، یکی دیگر از نقاط ضعف است که وی در این باره گفت: صحافی جلد سخت هنوز به صورت حرفه‌ای در ایران وجود ندارد. برخی از مراکز، ماشین آلات مورد نیاز در این زمینه را وارد کرده اند، اما مقوای جلد، چسب، پروسه صحافی و زمان تولید جلد سخت که باعث ماندگاری جلد قرآن شود، وجود ندارد. همین مساله باعث می شود که در مراکزی مانند آستان امامزادگان که در آن‌ها تعدد مصرف قرآن وجود دارد، جلد قرآن، خیلی زود از بین برود.

او معتقد است مواد مصرفی و فرآیند تولید جلد قرآن به گونه‌ای است که سبب می‌شود محصول نهایی، در این بخش، ضعف عمده داشته باشد.

کد خبر 115994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز