مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱ دی ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقدمات لازم برای فرود دیسکاوری فراهم شده است، اما فضاپیما کجا به زمین خواهد نشست؟

ممکن است این سفینه برای دومین بار در تاریخ شاتل‌های فضایی در پایگاهی در ایالت نیومکزیکو  به زمین بنشیند.

به گزارش آسوشیتدپرس خدمه دیسکاوری صبح جمعه در حالی از خواب برخاستند که هنوز نمی‌دانند فضاپیما در کجا به زمین خواهد نشست.

دیسکاوری باید تا شنبه به زمین بازگردد و گرنه سوخت آن که برای کار کردن سیستم الکتریکی آن لازم است به اتمام خواهد رسید.

دو  ریزماهواره کروی ک دیسکاوری برای سنجش تراکم و ترکیب چو در مدار پایینی زمین رها کرد

ناسا معمولا در ماموریت‌های شاتل‌ها یا فضاپیماهای رفت و برگشت مدت زمان بیشتری را برای فرود در نظر می‌گیرد. اما این هفته فضانوردان دیسکاوری یک روز اضافی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراندند تا بر روی یک صفحه خورشیدی گیر کرده کار کنند.

پیش‌بینی هوا حاکی از آن است که در جمعه بعدازظهر در اولین فرصت فرود سفینه در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا باران و ابرهای متراکم وجود خواهد داشت و در پایگاه نیروی هوایی ادواردز در بیابان موجاوه در کالیفرنبا نیز که دومین گزینه مناسب برای به زمین‌ نشستن دیسکاوری است،بادهای مخالف می‌وزد.

سومین گزینه پایگاه فضایی وایت سندز در نیومکزیکو  است که از 24 سال پیش برای فرود شاتل مورد استفاده قرار نگرفته و  24 سال پیش نیز در هنگام فرود سفینه شن‌های روی باند به داخل ملخ موتورها راه یافتند و ترمزها نیز آسیب دیدند. همجنین این پایگاه به طور معمول فاقد تجهیزات لازم برای سرویس‌دادن به شاتل‌هاست.

مدیران ناسا امیدوارند هوا تا هنگام رسیدن به اولین فرصت فرود در یکی از محل‌های مطلوب وضعیت مناسبی پیدا کند، اما در عین حال یک جرثقیل به همراه تجهیزات لازم برای پاک کردن گازهای خروجی و سرد و گرم کردن شاتل بر روی زمین،درپوش‌های موتورهای رانشی سفینه و  60 کارگر را از مرکز فضایی کندی به پایگاه وایت سندز فرستاده‌اند.

اولین فرصت فرود دیسکاوری جمعه در ساعت 3:56 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا (20:56 به وقت گرینویچ) در مرکز فضایی کندی خواهد بود. سایر  فرصت‌هادر  1.5 ساعت بعد در هر سه محل و  1.5 ساعت بعد از آن در پایگاه‌های ادواردز و وایت سندز است.

کد خبر 11586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز