گروه ادب و هنر: نخستین جایزه جهانی ادیان توحیدی،‌ در موزه امام علی (ع) افتتاح شد.

در این مراسم جمعی از مسئولان سازمان فرهنگی – هنری شهرداری، ‌از جمله محمدمهدی عسگرپور، معاون هنری این سازمان و دبیر جایزه حضور داشتند، اما این آیدین آغداشلو، هنرمند مطرح هنرهای تجسمی بود که نمایشگاه پوستر، بخش اصلی این رویداد هنری را افتتاح کرد.
در این نمایشگاه که تا 24 دی ماه برپا خواهد بود،‌40 پوستر از بخش مسابقه،‌ رونمایی شدند. علاوه بر این، چند نمایشگاه فرعی نیز در کنار این نمایشگاه اصلی،‌ آثار اعضای هیأت داوری و انتخاب و نیز نمایشگاهی از آثار «میچسلاو واشیلفسکی»، هنرمند برجسته لهستانی هم در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.
اما پیش از افتتاح رسمی نمایشگاه، «رنه ونر»، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه ‌داران پوستر و از اعضای هیأت داوران در سخنانی به بررسی اهمیت پوسترهای دینی در ایران و جهان پرداخت و گفت: «این یک حقیقت است که پوسترهای دینی را می‌توان مهمترین نوع پوستر‌ در جهان در زمینه تکثیر و فروش دانست. گرچه صنعت پوستر فیلم  به لحاظ قیمت پوسترهایی که دست به دست به فروش می‌رسند، عظیم‌تر می‌نماید. تا جایی که من می‌دانم، ‌آمار مشخص و مدون در دست نیست و به ویژه عملا ادبیاتی برای پوستر دینی تا کنون وجود نداشته است. اغلب گزاره‌های این متن،‌ بر مشاهدات و تاثیرات شخصی مبتنی بوده و می‌بایستی آنان را به عنوان اولین تلاش در جهت مستندسازی حوزه‌ای که در آن تحقیقات جدی به شدت ضرورت دارد،‌ تلقی کرد.»
ونر که یکی از بزرگترین مجموعه‌داران پوستر در جهان است،‌در ادامه افزود: «من به این نتیجه رسیدم که تعداد پوسترهای دینی می‌بایستی بسیار کلان باشد که به آسانی در سراسر دنیا در دسترس هستند. روشن است که این پوسترها کالاهای برجسته‌ای چون پوسترهای فیلم نیستند که شما تنها بتوانید با شناخت مشخص از خود، آنها را تهیه کنید. به طور معمول، پوسترهای دینی در معابد، مساجد یا کلیساها به فروش نمی‌رسند، بلکه بیشتر در فروشگاه‌ها و بازارها، توسط شرکت‌های کاملا تجاری که درپی کسب سود هستند فروخته می‌شوند. این ضمنا بدین معناست که آنها کاملا از سلایق مشتریان خود آگاهند و معمولا  انواع دیگر پوستر و عکسهایی در اندازه‌های دیگر، از جمله پوسترها و کارت‌پستال های تیمهای فوتبال، ستارگان فیلم‌ها و موسیقی‌  یا تصاویر مناظر زیبای هاوایی و سوئیس را نیز به فروش می‌رسانند.» داور جایزه جهانی ادیان توحیدی گفت: «تنوع موضوعات به ویژه در آفریقا بسیار زیاد است. جایی که می‌توانید مدل آ‌رایش موها یا لباس عصرتان را از روز پوسترهایی که در آرایشگاه‌ها یا خیاطی‌ها نصب شده‌اند اقتباس کنید. در آفریقا، ‌من فروش پوسترهای دینی را 20% کل فروش پوستر برآورد نمودم. اما در مکزیک این رقم بیشتر است، شاید 30%، و در هند به 60% درصد می‌رسد و شاید در ایران هم رقم بالایی باشد. در اروپای غربی و ایالات متحده، نرخ فروش پوسترهای دینی در فروشگاه‌ها تقریبا صفر است.»
هیأت داوری نخستین جایزه جهانی ادیان توحیدی متشکل از آیدین آغداشلو، فرشید مثقالی، رنه‌ونر (از سوئیس) و الخاندرو ماگایانس‌(از مکزیک) است.
کد خبر 11580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز