پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

ترجمه شینا امیری: شصت و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با اعلام برندگان خود به پایان می‌رسد.

مهدی تهرانی

و این در حالی است که تماشاگران، علاقمندان و حتی بدنه سینمای ایتالیا، ونیز سال گذشته را بیشتر می‌پسندیدند. در ونیز 66 مهمترین اتفاق دو دهه اخیر روی داده بود. چرا که پس از بیست سال فیلمی خوش ساخت که کارگردانش از نسل قدیم سینمای ایتالیا و به تعبیر برخی منتقدان از لیدرهای آن بود ، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز به روی پرده رفت.

باریا ساخته جوزپه تورناتوره بعنوان یک درام اجتماعی عاطفی آنقدر اعتبار داشت تا بتواند برای سینمای بحران‌زده ایتالیا، پیشقراول آن سال باشد و فیلم افتتاحیه لقب بگیرد.

در حقیقت جشنواره فیلم ونیز بعنوان قدیمی‌ترین فستیوال بین‌المللی فیلم جهان، علیرغم وخامت حال سینمای ایتالیا، هنوز هم نقش قدیس زندگی بخش را بازی می‌کند، حتی اگر خود ایتالیایی‌ها نیز در ونیزسهم اندک داشته باشند و به موفقیتی نرسند. با این همه ونیز شصت و هفتم در رفتاری کاملا برعکس افتتاحیه و اختتامیه‌اش را به فیلم‌های آمریکایی اختصاص داده است.

جشنواره امسال (10 تا 20 شهریور ماه)  با نمایش فیلم " قوی سیاه " ساخته "دارن آرونوفسکی" مراسم افتتاحیه خود را آغاز کرد. فیلم " قوی سیاه " داستان 2 بالرین با بازی "ناتالی پورتمن" و "میلا کانیس" است که مهمترین اتفاقات زندگی شان در اجتماع باله نیویورک روی می دهد. آرونوفسکی نیویورکی نیز پیش از این با دست پر از ونیز برگشته بود. او در سال 2008 با ساخت فیلم " کشتی گیر" شیر طلایی این جشنواره را دریافت کرده بود.

مهدی تهرانی

اما اختتامیه ونیز 67 با توفان به پایان می‌رسد. شنبه شب آتی با نمایش فیلم آمریکایی "توفان" به کارگردانی "جولی تیمور" به پایان خواهد رسید. تیمور که در سال 2002 با ساخت فیلم "فریدا" (با بازی سلما هایک) موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین چهره پردازی و بهترین موسیقی فیلم شده بود، این بار فیلمی رمانتیک بر اساس نمایشنامه‌ای از "ویلیام شکسپیر" را کارگردانی کرده است." توفان" دومین فیلم اقتباسی تیمور بعد از " Titus " (محصول 1999) از آثار شکسپیر است که بازیگران مطرحی مانند هلن میرن و آلفرد مولینا در آن ایفای نقش می کنند.

به هرروی امسال در جشنواره فیلم ونیز در مجموع 79 فیلم از 34 کشور جهان به نمایش درآمد که از این میان 24 فیلم در برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت کردند. و همین ده روز نوستالژی باعث می شود ایتالیایی ها که روزگاری خود را ارباب و صاحب سینما می دانستند به یاد خوش دوران گذشته بیفتند تا جشنواره ونیز بعدی از راه برسد...

 هالیوود ریپورتر - 9 سپتامبر

کد خبر 115795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز