چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تایید صدور قبض‌های برق 200 هزار تومانی از امکان پرداخت اقساطی مبالغ بالا برای برخی مشترکان خبر‌داد

lamp

محمد بهزاد به مهر گفت: این قبض‌ها به‌دلیل مصرف بالای برق بدون محاسبه یارانه اعمال شده است. بهزاد توضیح داد: اگر مصرف یک مشترک از مرز 825 کیلووات در ماه بگذرد، به ازای هر کیلووات ساعت 773 ریال باید بپردازد که به این رقم، یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

معاون وزیر نیرو افزود: 5 منطقه نرخ برق در کشور وجود دارد که شامل منطقه عادی، گرم1، گرم2، گرم3 و گرم 4 است. بر این اساس در مناطق عادی که تهران نیز در این دسته قرار می‌گیرد، الگوی مصرف برق در زمستان 200 کیلووات ساعت و در تابستان 300 کیلووات ساعت است.

بنابراین متوسط الگو در مناطق عادی 250 کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. براساس این الگو اگر مشترکی کمتر از 250کیلووات ساعت در ماه، برق مصرف کند، هزینه برق وی به ازای هر کیلووات ساعت 100 ریال است، بنابراین در قبض که دوره‌ای 2ماهه را شامل می‌شود، حداکثر صورتحساب 5 هزار تومان خواهد بود. به این معنا که اگر مشترکی در یک دوره(2 ماه) 500 کیلووات برق مصرف کند، باید بابت آن 5 هزار تومان بپردازد.

بهزاد افزود: در قبض مشترکانی که از 250 کیلووات بالاتر مصرف دارند، علاوه براینکه میزان مصرف بالا می‌رود، متوسط نرخ نیز افزایش خواهد یافت؛ به‌نحوی که متوسط قیمت برق برای مشترکانی که بین 250 تا 350 کیلووات مصرف دارند، 150 ریال بابت هر کیلووات ساعت خواهد بود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مشترکانی که بین600 کیلووات در ماه و 1200 کیلووات در یک دوره(2 ماه)، برق مصرف می‌کنند باید به ازای هر کیلووات ساعت 400 ریال بپردازند، بنابراین صورتحساب چنین مشترکی که 1200 کیلووات در 2ماه مصرف کرده باشد، حدود 48 هزار تومان خواهد شد.

وی گفت: وزارت نیرو برای رفاه حال مشترکان استان‌های شمالی، دستور داده است تا رقم قبض در اقساط طولانی، دریافت شود، ضمن اینکه در حال بررسی اطلاعات سازمان هواشناسی هستیم تا با توجه به درجه حرارت و رطوبت ظرف 3 سال گذشته، گیلان و مازندران را از مناطق عادی خارج و در مناطق گرم جای دهیم.

بهزاد ادامه داد: درصورت نهایی شدن این بررسی و کسب مجوزهای لازم از سوی وزارت نیرو، صورتحساب مشترکان استان‌های شمالی مجدد براساس مناطق گرم صادر خواهد شد و اگر مشترکی، پول بیشتری پرداخت کرده باشد به وی بازپرداخت شود.

کد خبر 115765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز