همشهری آنلاین: بعد از ارسال و ثبت ردیف موسیقی سنتی ایران در یونسکو، این بار نوبت به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی رسید تا پرونده‌اش را برای ثبت به یونسکو ارسال کند

بهروز وجدانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت خانه موسیقی مسئولیت این پرونده با بهروز وجدانی ، مولف و پژوهشگر موسیقی است که گفت: پرونده «موسیقی اقوام ایرانی» پس از تکمیل از سوی میراث فرهنگی به یونسکو فرستاده شد و ثبت آن تا شهریور ماه سال آینده به طول خواهد انجامید.

عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی درباره محتوای پرونده «موسیقی اقوام ایرانی»که برای ثبت در میراث فرهنگی معنوی یونسکو ارسال شده است گفت: این پرونده شامل 1- متن تدوین شده برای پرونده به زبان انگلیسی، 2- فیلم 10 دقیقه ای از موسیقی اقوام ایرانی، 3- فیلم 60 دقیقه ای از موسیقی اقوام ایرانی، 4- سی دی صوتی 60 دقیقه ای از موسیقی اقوام ایرانی، 5 - مجموعا 30 قطعه عکس با موضوع موسیقی اقوام ایرانی است که به مقر اصلی یونسکو در پاریس ارسال شده است.

تهیه کننده پرونده "موسیقی اقوام ایرانی" در خصوص نهادها و سازمان هایی که در تهیه مطالب این پرونده همکاری داشته اند افزود: برای نمونه می توان از خانه موسیقی ایران، انجمن موسیقی در تهران و شهرستانها، مرکز موسیقی حوزه هنری تهران و آقایان مجتبی قیطاقی، هوشنگ جاوید و جهانگیر نصر اشرفی نام برد.

وجدانی درباره دشواری های تهیه این پرونده گفت: با توجه به محدودیت تعداد و زمان آثار برای ارسال در پرونده، انتخاب خلاصه شده از این حجم بالای مطالب در موسیقی اقوام ایرانی، سخت ترین مرحله کار بوده است.

 

به گزارش همشهری آنلاین ،پیش از این ثبت ردیف موسیقی ایرانی در یونسکو با مساعدت خانۀ موسیقی و میراث فرهنگی انجام شد.[روایت هومان اسعدی از ثبت ردیف موسیقی سنتی ایرانی در یونسکو]

کد خبر 115282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز