چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین کتاب شیر ایرانی به زودی منتشر می‌شود. این کتاب را سام‌ خسروی‌فرد، روزنامه‌نگار محیط‌زیست راهی بازار نشر می‌کند

Iranian Lion

دفتر پژوهش‌های فرهنگی به زودی صدمین شماره از سری کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» با عنوان شیر ایرانی را به قلم سام‌ خسروی‌فرد، روزنامه‌نگار محیط‌زیست و کارشناس این حوزه راهی بازار نشر می‌کند.

سام خسروی‌فرد، مولف کتاب شیر ایرانی در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین گفت: در این اثر که شامل پنج فصل است سعی کرده‌ام علاوه بر پرداختن به زیست‌شناسی و بوم‌شناسی شیر به زبان ساده، مروری نیز به فرهنگ و هنر ایرانیان داشته باشم که به این جانور پرداخته شده است.

او ضمن اشاره به انقراض شیر ایرانی در شش دهه پیش افزود: تلاش کردم با استفاده از منابع موجود و در دسترس آنچه تاکنون درباره شیر ایرانی به ثبت رسیده گردآوری کنم و به طور خلاصه در قالب از پیش تعیین شده و 120 صفحه‌ای مجموعه «از ایران چه می‌دانم» قرار دهم. طبیعی است هر کدام از فصول این کتاب می‌تواند موضوع اثری مفصل باشد به عنوان مثال شیر در ادبیات کلاسیک ما جایگاهی خاص داشته و پرداختن به آن خود نیازمند اثری مستقل و مجزاست. اما به دو دلیل، ایجاز و سادگی درارائه مطالب مد نظرم بود؛ نخست قالب کتاب که نباید از 120صفحه بیشتر می‌شد و دوم مخاطبان آن که جوانان و نوجوان هستند.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: توجه به نوجوانان و جوانان به عنوان مخاطب، الزاماً به این معنی نیست که کتاب شیر ایرانی برای گروه‌های سنی دیگر جالب و جذاب نیست. با توجه به این که روش‌شناسی و گردآوری مطالب به طور عمده با نگرشی آکادمیک انجام شد اما تلاش کردم از مباحث خشک علمی و یا اظهار نظر شخصی در این اثر پرهیز کنم.

او ادامه داد: ویراستار شیر ایرانی، دکتر حسن باستانی‌راد، علاوه بر زحمات بسیار هنگام تدوین اثر و راهنمایی نگارنده در حین نگارش، چند روز پیش در گفت‌وگویی کوتاه به چاپ شیر ایرانی اشاره کرد و گفت ظرف چند هفته آینده این کتاب راهی بازار نشر می‌شود.

پس از کتاب «میراث طبیعی ایران»، شیر ایرانی دومین اثر خسروی‌فرد است که از سری کتاب‌های «از ایران چه می‌دانم؟» توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر می‌شود.

کد خبر 115227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز