همشهری آنلاین: اگر دیکشنری‌های آکسفورد کتابخانه منزلتان کمی کهنه و خاک خورده به نظر می‌رسد، علتش اینست که با وجود نسخه آنلاین آن کسی حوصله ورق زدن 20 جلد کتاب قطور کهنه را ندارد!

oxford english dictionary

به گزارش Newsfactor به نقل از اسوشیتدپرس، انتشارات دانشگاه آکسفورد می‌گوید هنوز معلوم نیست که نسخه چاپی دیگری از دیکشنری 126 ساله انگلیسی آکسفورد منتشر شود چرا که بیشتر کاربران از نسخه‌های دیجیتالی و آنلاین آن استفاده می‌کنند.

 این انتشارات همچنین می‌گوید نسخه آنلاین دیکشنری آکسفورد هر ماه دو میلیون بازدید از سوی کاربران ثبت شده دارد. در آمریکا هزینه ثبت نام نسخه آنلاین این دیکشنری سالیانه 295 دلار است در حالی که یک مجموعه 20 جلدی نسخه چاپی آن که 750 پوند وزن دارد و آخرین بار در 1989 به چاپ رسیده 1165 دلار قیمت دارد و تنها 30 هزار عدد از آن فروخته شده‌است.

 نایجل پورت‌وود، مدیر عامل انتشارات دانشگاه آکسفورد پیش‌بینی می‌کند که در 30 سال گذشته تمام دیکشنری‌های دنیا تنها به صورت آنلاین تولید می‌شوند. اکنون تولید جدیدترین ویرایش دیکشنری آکسفورد حدود 10 سال طول خواهد کشید. هم‌اکنون نیز 25 درصد ویرایش سوم این دیکشنری با 80 نفر مولف به پایان رسیده‌است.

 آقای پورت‌وود اضافه می‌کند که صنعت چاپ دیکشنری هر ساله با کاهش تولید چند ده درصدی روبروست و تنها به غیر از چند مدرسه و دانشگاه که مشتری نسخه‌های چاپی هستند، کسی دیگر از این دیکشنری‌های استفاده نمی‌کند.

 اولین دیکشنری آنلاین آکسفورد در سال 2000 راه‌اندازی شد و از آن زمان هر سه ماهه یکبار اطلاعاتش به روزرسانی می‌شود. اولین نسخه چاپی این دیکشنری در سال 1884 منتشر شد و دومین منبع کامل لغات بعد از دیکشنری ساموئل جانسون در سال 1755 بود.

 گفتنی‌است به زودی تولید یک فرهنگ لغات آکسفورد جدید به پایان رسیده و تا پایان امسال به نسخه آنلاین آن اضافه خواهد شد

کد خبر 115182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز