سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

مترجم آرش نهاوندی: یک تحقیق محققان آمریکایی حکایت از آن دارد که نوشیدن آب پیش از غذا می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

لیوان آب

به گزارش بی‌بی سی، دانشمندان ایالت ویرجینیا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که افراد می‌توانند با مصرف 2 لیوان آب پیش از 3وعده غذای خود به‌طور میانگین طی 10 هفته 2 تا 5 کیلو گرم وزن کم کنند.

این دانشمندان برای اثبات این مسئله، بررسی‌هایی را روی 48فرد بزرگسال انجام دادند. آنها در این تحقیق این افراد را به 2 گروه تقسیم کردند و طی 2هفته تحقیقات خود را انجام دادند. بزرگسالان مشارکت‌کننده در این تحقیق 55 تا 75 سال سن داشتند.اولین گروه از یک رژیم غذایی با میزان کالری پایین پیروی کردند.

دومین گروه علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی کم کالری پیش از هر وعده غذای خود 2لیوان آب مصرف کردند.

محققان در پایان این تحقیق دریافتند که نوشیدن آب می‌تواند به فرد بدون دریافت حتی یک کالری احساس سیری بدهد. نوشیدن بیش از حد آب نیز می‌تواند مشکلات عدیده‌ بهداشتی و جسمانی به همراه داشته باشد.طی مدت 12 هفته آن دسته از افرادی که پیش از غذای خود آب مصرف کرده بودند، حدود 7کیلوگرم و افرادی که تنها از رژیم کم کالری پیروی کرده بودند 5/5کیلوگرم وزن کم کردند.
نتایج تحقیقات در گذشته نشان داده بود که افراد میانسال و سالخورده که پیش از وعده غذایی دو لیوان آب می‌نوشیدند در جریان مصرف آن وعده ۷۵ تا ۹۰ کالری کمتر جذب بدنشان می‌شد.

پروفسور برندا داوی از اعضای ارشد این تحقیق از دانشگاه ویرجینیا گفت که علت آن ممکن است این باشد که آب، معده را پر می‌کند.او گفت: مردم باید آب، بیشتر و نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری کمتری بنوشند. این یک راه ساده برای کمک به کنترل وزن است.به گفته محققان، نوشیدنی‌های رژیمی و سایر نوشیدنی‌هایی که در آنها از شیرین کننده‌های مصنوعی بدون کالری استفاده می‌شود نیز ممکن است به کاهش مصرف کالری و وزن کمک کند.

دکتر داوی گفت: یک نوشیدنی گازدار معمولی حاوی حدود 10قاشق چایخوری شکر است. کنترل وزن با مصرف آب آغاز می‌شود.
آب اشتها را کم کرده و با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز به کاهش ذخیره چربی کمک می‌کند.
برخی از افراد چاق در رژیم غذایی لاغری‌شان برای اینکه میزان آب زیر پوست خود را کاهش دهند میزان کمی آب می‌نوشند تا شاید به لاغر شدنشان کمک کند. وقتی میزان آب دریافتی فرد بسیار کم باشد بدن به این کمبود واکنش نشان می‌دهد و شروع به حفظ آب می‌کند.

افرادی که رژیم غذایی دارند حتما باید پیش از غذا آب بیشتری بنوشند. در حقیقت آب اشتها را کم می‌کند و به کبد کمک می‌کند تا ذخیره چربی را بسوزاند. بهتر است آب سرد نوشیده شود چون زودتر جذب بدن می‌شود و کالری بیشتری را می‌سوزاند. برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند نوشیدن روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب توصیه می‌شود.

کد خبر 115181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز