دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

تیم ملی ایران به چین سفر کرد. تمرینات تیم ملی که در روزهای گذشته در کمپ تیم‌های ملی شروع شده بود، صبح و عصر هم برگزار شد و تیم ملی ساعت 22:45 ایران را به مقصد چین ترک کرد تا برای برگزاری دو مسابقه تدارکاتی با چین و کره‌جنوبی آماده شود

قطبی

در جریان تمرین تیم ملی زانوی ایمان مبعلی آسیب دید و به تشخیص پزشک تیم ملی به تمرین ادامه نداد. اما مهم‌ترین اتفاق این تمرین حضور رئیس فدراسیون فوتبال در کمپ تیم‌های ملی بود. این اتفاق در اردوی قبلی تیم ملی هم رخ داده بود؛ درست بعد از اینکه رئیس سازمان تربیت بدنی در مصاحبه‌ای توقعات از تیم ملی را بالا برده و گفته بود که این تیم باید قهرمان جام ملت‌های آسیا شود.

این موضوع ظاهرا باعث نگرانی رئیس فدراسیون شده بود و علی کفاشیان با حضور در تمرین تیم ملی به بازیکنان متذکر شده بود که موفقیت در جام ملت‌های آسیا اهمیت ویژه‌ای دارد. علی کفاشیان دیروز هم به جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و اینکه بازیکنان تیم ملی باید هر چه توان دارند برای موفقیت تیم ملی انجام دهند.

رئیس فدراسیون گفت: «من به شما دست مریزاد می‌گویم و می‌بینم که چه تمرینات سختی را انجام می‌دهید. با همین تمرینات و فشردگی لیگ شاهد هستم که برای موفقیت تیم ملی تلاش می‌کنید.» او که حرف‌های زیادی با ملی‌پوشان داشت، صحبت اصلی خود را در میانه صحبت‌هایش به زبان آورد:

«می‌دانید که نمی‌شود همه شرایط را یک‌جا فراهم کرد. در طول مسیر مشکلات هم هست اما بدانید که نگاه ما طولانی است. اگر شما سختی‌ها را می‌بینید برای شادی ملت تلاش کنید. دعا می‌کنم که در این سفر سلامت بروید. برای ما مهم این است که تیم به‌خوبی جمع شده است و اراده کرده‌اید که با قدرت به جام ملت‌های آسیا بروید. باید ذهنیت‌های منفی را کنار گذاشت.»

اگر تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به قهرمانی دست نیابد، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار علی کفاشیان خواهد بود؛ چه او و چه افشین قطبی.

ضعف دفاع و خط حمله

افشین قطبی با رضایت کامل ناشی از پیروزی تیم ملی مقابل ارمنستان در اندیشه 2 مسابقه دوستانه با تیم‌های آسیایی است. البته به تیمی که چندی‌پیش در ایروان به پیروزی رسید، انتقادهای بسیاری شد؛ از جمله آن، ضعف خط دفاعی بود که به راحتی به مهاجمان حریف اجازه خودنمایی می‌داد.

همچنین ضعف در گلزنی تیم‌ملی که زدن 3 گل توسط 2 مدافع تیم ملی نشان از این موضوع داشت. سرمربی تیم ملی البته اشاره‌ای به این موضوع ندارد و خود را مربی موفقی عنوان می‌کند. او می‌گوید: «تیم ملی در 7 بازی گذشته خود شکست نخورده، این درحالی است که از 21 بازی انجام شده درزمان من 15 بازی را در خارج از خانه برگزار کرده‌ایم.»

تیم ملی نسبت به مسابقه با ارمنستان دچار تغییرات شده است. آندرانیک تیموریان و مسعود شجاعی که در این مسابقه حضور نداشتند، حالا در چین و کره‌جنوبی می‌توانند برای تیم ملی به میدان بروند. البته به انتخاب تیموریان برای این دو مسابقه انتقادهایی شد؛ اینکه او در حال حاضر عضو هیچ تیمی نیست و قطبی در پاسخ به این انتقادها می‌گوید: «درست است که این بازیکن درحال حاضر تیم ندارد اما هر وقت به تیم ملی دعوت شده از بهترین‌ها بوده است. تیموریان یکی از بازیکنان اصلی و تاثیر‌گذار تیم ملی است.»

اما بازگشت مسعود شجاعی به تیم ملی هم عجیب بود. سرمربی تیم ملی درباره این بازیکن چنین توضیح می‌دهد: «شجاعی بازیکن خوبی است و ما به او نیاز داریم. به‌طور حتم دردور جدید به او توجه بیشتری خواهیم کرد. او جوان است و مصاحبه هایش علیه خودم را به حساب جوانی‌اش می‌گذارم اما، به‌طور حتم از این پس هربازیکنی علیه کادر فنی و تیم ملی مصاحبه داشته باشد به تیم ملی دعوت نخواهد شد.»

حضور این دو بازیکن در اردوی تیم ملی بدون تردید ترکیب خط میانی را در چین و کره‌جنوبی دگرگون خواهد کرد. اگر تیموریان هافبک تدافعی است که می‌تواند به تقویت خط دفاع کمک کند، شجاعی هم می‌تواند به تهاجمی شدن خط حمله کمک کند.

جمعه؛ روز بازی با چین

تیم ملی جمعه در نخستین مسابقه تدارکاتی به مصاف چین می‌رود. تیمی که نسبت به کره‌جنوبی ضعیف‌تر است و حریف آسان تیم ملی در این اردو خواهد بود. سرمربی تیم‌ملی اما چنین نظری ندارد: «تیم ملی چین قبل از جام جهانی آفریقای جنوبی تیم ملی فرانسه و کره‌جنوبی را شکست داده و به همین دلیل مقابل این تیم کار سختی خواهیم داشت.»

با همه اینها، تیم ملی 16 شهریور به مصاف کره‌جنوبی می‌رود و این مسابقه سخت تیم‌ملی به حساب می‌آید. ظاهرا کره‌جنوبی با 6 لژیونر خود با تیم ملی بازی می‌کند؛ موضوعی که اهمیت این مسابقه دوستانه را بیشتر می‌کند و مردان قطبی هم می‌توانند در این بازی محک جدی بخورند.

شاید این مسابقه بتواند ضعف‌های تیم ملی را به افشین قطبی یادآور شود. سرمربی تیم ملی درباره این مسابقه می‌گوید: «کره‌جنوبی یکی از تیم‌های آماده جام جهانی 2010 بود. آنها بسیار آماده هستند.» او درباره وضعیت تیم ملی نیز می‌گوید: «کادر فنی تیم ملی تقریبا به اسکلت اصلی تیم دست پیدا کرده است اما هنوز در‌های تیم‌ملی برای بازیکنان مستعد حضور در تیم ملی باز است.»

افشین قطبی معتقد است که چین و کره‌جنوبی می‌توانند حریف تدارکاتی مناسبی برای تیم ملی ایران پیش از جام ملت‌های آسیا باشند: «کارشناسان و اهالی فوتبال درخصوص انتخاب‌های من برای تیم ملی دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی دارند اما، اطمینان می‌دهم که با این نفرات پس از 35 سال قهرمان جام ملت‌ها خواهیم شد.»

تیم ملی اما قبل از حضور در جام ملت‌های آسیا بازی‌های غرب آسیا را پیش رو دارد. اسامی نفرات تیم ملی در اردوی چین و کره‌جنوبی در تازه‌ترین فهرست تیم ملی 25 بازیکن به اردو فراخوانده شدند و از بین این نفرات 23نفر به چین سفر کردند.

اسامی ملی‌پوشان به این ترتیب است:

دروازه‌بانان: مهدی رحمتی، ابراهیم میرزاپور، علیرضا حقیقی.
مدافعان: خسرو حیدری، هاشم بیک‌زاده، هادی عقیلی، محمد نصرتی، سیدجلال حسینی، حنیف عمران زاده، احسان حاج‌صفی، حسن اشجاری
هافبک ها: آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی، پژمان نوری، فرزاد آشوبی، ایمان مبعلی، محمد نوری، میلاد زنیدپور
مهاجمان: محمدرضا خلعتبری، غلامرضا رضایی، هادی نوروزی، کریم انصاری فرد، محمد غلامی، مهرداد اولادی

کد خبر 115137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز