سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سپنج صدیق تعریف،ردیف‌دان و آوازخوان و مدرس آواز سنتی در سال ۱۳۳۵ در سنندج کردستان به دنیا آمد.

صدیق تعریف

پس از طی‌کردن تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان در سال ۱۳۵۴ در رشته نمایش وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه  تهران شد و سال ۱۳۵۹ در همین رشته لیسانس گرفت.

تعریف از همان سال‌های ورود به تهران نزد زنده‌یاد محمود کریمی، مدرس و ردیف‌دان برجسته آواز رسید و از سال ۵۴ تا ۵۶ نزد وی رموز و ظرایف آواز و ردیف را فرا گرفت.

در کنار آن به محضر زنده‌یاد نورالدین رضوی سروستانی، خواننده و ردیف‌دان رسید و مکتب و شیوه آوازی استاد طاهر زاده به روایت استاد نور علی خان برومند را در سال‌های ۵۵ تا ۵۷ نزد آن زنده‌یاد فرا گرفت.

آشنایی با شیوه و سبک آوازی استاد عبداله خان دوامی به یاری و همت نصراله ناصح‌پور، ردیف‌دان و از شاگردان شاخص زنده‌یاد دوامی در سال‌های ۵۹ تا ۶۴ از دیگر تلاش‌های آموزشی تعریف به شمار می‌رود.

همزمان با کسب دانش آوازی نزد آقای ناصح‌پور و برای آشنایی بیشتر با شیوه و سبک مکتب طاهرزاده نزد محمدرضا لطفی آموزش‌هایی را آغاز کرد که نتیجه آن، اجرای اولین کنسرت رسمی وارائه اولین آلبوم موسیقی به نام "مکتب اصفهان، به یاد استاد حسین طاهر زاده" در دستگاه سه گاه باهمکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی محمد رضا لطفی(سال ۱۳۶۲) بود.
همکاری با استاد حسین دهلوی و اجرای قطعاتی در آلبومی به نام "آثاری از حسین دهلوی" (سال ۱۳۶۴)، اجرای چند تصنیف کوتاه بر روی رباعیات ابوعلی‌سینا به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در سریال ابوعلی سینا، (سال ۱۳۶۴)، اجرای کنسرت "شورانگیز" (بیات ترک) با همکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی و آهنگسازی حسین علیزاده در تالار وحدت، (پائیز ۱۳۶۷.) از جمله کارهای شاخص تعریف در این سال‌ها به شمار می‌رود.

ارائه آلبوم "گلگشت " با همکاری گروه شیدا به سرپرستی پشنگ کامکار در اسفند ۱۳۶۷، اجرای کنسرت "همیاری " در حمایت از زلزله زدگان گیلان و مازندران با همیاری گروه "همنوازان سه‌تار" به سرپرستی و آهنگسازی حسین علیزاده (تابستان ۱۳۶۸)، تدوین و ارائه آلبوم "شیدائی" کاری مشترک با جلال ذوالفنون و اجرای گروه سه‌تارنوازان، (بهار ۱۳۶۹) هم از دیگر فعالیت‌های صدیق تعریف در دهه شصت به شمار می‌رود.

فراگیری قطعات و تصانیف استادان قدیمی در محضر استاد زنده یاد شادروان اصغر بهاری از سال ۱۳۶۸تا ۱۳۷۲ و اجرا وعرضه آلبوم "فِراق" با همکاری گروه شیدا و سرپرستی پشنگ کامکار، در زمستان ۱۳۷۱، تدوین و ارائه آلبوم "شوردشت" با همیاری گروه همنوازان، زمستان ۱۳۷۲، اجرای کنسرت "سه‌گاه و ماهور " با همیاری گروه همنوازان سال ۱۳۷۳، فرانسه پاریس از جمله فعالیت‌های تعریف در ابتدای دهه هفتاد بود. در همین سال‌ها او برای آشنایی با مکاتب و شیوه های آوازی قدیمی ایران نزد مجید کیانی ردیف‌دان و نوازنده سنتور رفت.

اجرای کنسرت بیات اصفهان همراه با گروه شیدا به آهنگسازی و سرپرستی محمد رضا لطفی در کشورهای ایتالیا، فرانسه، انگلستان، آلمان و سویس، اسفند ۱۳۷۴ و فروردین ۱۳۷۵، اجرای آواز و تصنیف "کُلِ صبحً" عبدل قادر مراغه‌ای (موسیقیدان بزرگ قرن نهم ایران) در مقدمه سریال امام علی (ع) حاصل تحقیق و تدوین استاد فرهاد فخرالدینی، سال ۱۳۷۵، تدوین و ارائه آلبوم "آبگینه" به همراهی گروه همنوازان، بهار ۱۳۷۶ هم از جمله فعالیت‌های تعریف به شمار می‌رود.

درک محضر زنده یاد شادروان استاد رجب امیری فلاح، از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۵ و اجرا و ارائه آلبوم "ماه بانو" به مناسبت چهلمین سال درگذشت قمر الملوک وزیری (بانوی نامدار آواز ایران)، درسال ۱۳۷۸ هم کوشش‌هایی بود که تعریف در سال‌های میانی و پایانی دهه هفتاد صورت داد.

اجرای کنسرت " اصفهان و بیات ترک" همراه با گروه همنوازان در فرانسه و چند شهر مراکش سال ۱۳۸۲.

تدریس موسیقی و آواز در دانشکده تأتر و سینمای دانشگاه سوره و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳، اجرا و ارائه آلبوم "کُردانه " با اجرای گروه کامکارها به سرپرستی ارسلان کامکار، سال ۱۳۸۲، اجرا و ارائه آلبوم "ماه عروس" به آهنگسازی حمید متبسم و اجرای گروه دستان، سال ۱۳۸۴، اجرا و ارائه آلبوم "خیال انگیز" به آهنگسازی مجید درخشانی، سال ۱۳۸۸، اجرای مجموعه "مهتاب" روی شعر نیما یوشیج و ... به آهنگسازی حسین یوسف زمانی و اجرای ارکستر سمفونیک، سال ۱۳۸۸ از جمله آثار و فعالیت‌های تعریف در دهه هشتاد به شمار می‌رود.

دعوت رسمی به کردستان عراق و اجرای برنامه ای تلویزیونی در کانال کردسات KURDSAT و اجرای برنامه در رادیو خاک و چنددیدار فرهنگی و هنری از مجامع و جمعیتهای هنری در پائیز ۱۳۸۸ وتدارک و مقدمات اجرای بزرگ کنسرت موسیقی در شهر سلیمانیه و تهیه چند کلیپ موسیقیائی کردی در سال ۱۳۸۹ هم از دیگر کارهای تعریف محسوب می‌شود. تعریف همچنین از سال ۱۳۶۴ تا کنون به تدریس و تعلیم آواز ایرانی سرگرم است و شاگردان بسیاری را تعلیم داده است که برخی ازآنها همانند سالار عقیلی، در زمره چهره‌های شناخته شده موسیقی‌آوازی ایران به شمار می‌روند.

کد خبر 114701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز