همشهری آنلاین: دانشمندان سلول‌های خورشیدی طراحی کرده‌اند که قابلیت تمیز شدن به صورت خودکار را دارند و می‌توانند برای مأموریت‌ کاوشگرهای مریخ و ماه پیما گزینه مناسبی باشد

solar panels self dusting technology

به گزارش بی‌بی‌سی، معمولاً در عملیات مریخ‌پیماها، نشستن گرد و غبار برخواسته از سطح سیاره، کارایی صفحه‌های سلول خورشیدی را تا 80 درصد کاهش می‌دهد.

 معمولاً تمیز نگهداشتن سطح سلول‌های خورشیدی دردسر بزرگی برای دارندگان آن‌هاست و از آنجا که این سلول‌ها در محل‌های خشک و آفتابی نصب می‌شوند آبی برای تمیز کردن آسان آن‌ها وجود ندارد. برای مثال سلول‌های خورشیدی که در صحرای موهاوی آمریکا هستند در یک ماه در هر یک کیلومتر مربع 17 کیلوگرم گرد و خاک برروی آن‌ها می‌نشیند.

 محققی که برروی این فن‌آوری کار کرده‌است مالای مازومدر نام دارد و از اساتید دانشگاه بوستون است و هم‌اکنون برای گسترش این فن‌آوری با ناسا همکاری می‌کند.

 این فن‌آوری شامل یک سنسور مخصوص برروی سطح سلول است. هر گاه که میزان گرد و غبار به حد معینی برسد یک سری بار الکتریکی به سطح سلول القاء می‌شود که باعث باردار شدن ذرات خاک و در نتیجه بلند شدن آن‌ها از سطح سلول می‌شود.

 آقای مازومدر می‌گوید که این فن‌آوری می‌تواند 90 درصد گرد و خاک سطح سلول‌ها را از بین ببرد و انرژی زیادی نیز مصرف نمی‌کند.

 در حال حاضر 0.04 درصد انرژی تولید شده در جهان از طریق سلول‌های خورشیدی تولید می‌شود و کاوشگرهای مریخ پیما نیز تمام انرژی خود را از طریق این سلول‌ها دریافت می‌کنند. با این حال استفاده از این سلول‌ها در بین سال‌های 2003 و 2008 حدود 50 درصد افزایش داشته به همین دلیل هم کارآمد ساختن سلول‌ها امر مهمی است.

کد خبر 114675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز