چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در 25آگوست 1941 م برابر با 3/6/1320 ش دولت‌های امپریالیستی ابتدا حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را مورد هجوم قرار داده و بعد سعی کردند عمل خود را به عنوان اقدامی بشر دوستانه، موجه جلوه دهند.


 متفقین مدت‌ها قبل تصمیم خود را گرفته و ساعت‌ 4صبح روز سوم شهریورماه نیروهای نظامی انگلیس و شوروی از مرزهای ایران در شمال و جنوب غربی عبور کرده و به خاک کشور هجوم آوردند. گروه‌های ارتش سرخ توانستند به سرعت نواحی شمالی ایران را به تصرف درآورند. نیروهای انگلیسی که از دوسو یعنی عراق و بلوچستان وارد شده بودند به سرعت در داخل خاک ایران پیشروی کرده و تمام نقاط حساس در جنوب به خصوص مناطق نفتی و تاسیسات شرکت نفت ایران و انگلیس را به تصرف درآوردند.

مجسمه شاپور یکم در تنگ چوگان

در جریان افتادن منطقه‌ای از ایران که اینک استان فارس است به دست اعراب، 25‌آگوست سال 643 میلادی یک سردار عرب به نام نصر ابن‌سیار در تنگ چوگان وارد غاری شد که مجسمه بزرگ سنگی شاپور یکم در آنجا قرارداده شده بود و غار پر از آثار تاریخی و هنری ایرانیان بود. نصر دستور افکندن مجسمه شاپور را از جایگاهش داد و آثار دیگر هم از آسیب در امان نماند. نصر پیشنهاد مردم محل را که در برابر دریافت مقداری زر از آنان اجازه دهد که مجسمه را به حالت اول بازگردانند رد کرد. وزن این مجسمه شاپور یکم 25‌تن گزارش شده است. مورخان اروپایی آثار باقیمانده در تنگ چوگان را محرّک غرور ملی ایرانیان و سند تمدن این ملت نوشته‌اند.

نیچه صاحب فرضیه ابر انسان

فردریک ویلهلم نیچه، فیلسوف آلمانی بیست و پنجم آگوست‌1900 در 56‌سالگی درگذشت. «نیچه» نویسنده کتاب‌های تولد تراژدی، چنین گفت زرتشت و آن سوی خوب و بد، تمدن بورژوازی غرب را رد کرد و آن را منحط خواند. وی که یک مورالیست بود فرضیه انسان‌های توانا (سوپرمن) را مطرح ساخت که بعدا مورد توجه نازی‌های آلمان قرار گرفت و به آن استناد می‌کردند. این عقیده با اندکی تفاوت (تبدیل سوپرمن‌ها به الیت‌های یک جامعه) اخیرا هواداران فراوانی به دست آورده است.

ایراد دبیرکل حزب کمونیست آمریکا به انقلاب بلشویکی روسیه

«گاس هال» اندیشمند آمریکایی که در تالیف خود، تاریخ سوسیالیسم، «مزدک بامداد»، متفکر ایرانی قرن پنجم را بنیادگذار سوسیالیسم در جهان اعلام داشته است، در این روز در سال‌1966 با رأی اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست آمریکا دبیرکل این حزب شد. «هال» با اینکه با رهبران وقت شوروی روابط دوستانه داشت و در کشورهای سوسیالیستی از وی همانند رئیس یک کشور استقبال می‌کردند در تالیف دیگر خود، «انقلاب» نوشته است که در پیاده کردن سوسیالیسم در روسیه عجله شده بود، جهش ضرورت نداشت زیرا این کشور آمادگی و شرایط آن را نداشت. پیش از انقلاب بلشویکی سال‌1917 چون تردید به پیروز شدن بود، از قبل برنامه‌ای برای اداره کشور تدوین نشده بود. هر کس که در خیابان شعار داده بود جویای مقام بود و تبدیل به بوروکرات شد و... . سران انقلاب بلشویکی اشتباهات انقلاب فرانسه را یا نمی‌دانستند یا از آن درس نگرفتند در نتیجه همان اشتباهات را مرتکب شدند.

کد خبر 114641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز