دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن سینمای جوانان ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و از سال ۱۳۵۴، شروع به عضوگیری و تشکیل کلاسهای آموزشی کرد.

انجمن سینمای جوانان ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۴، این انجمن با حمایت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت مجدد خود را از سر گرفت و با هدف تشویق نوجوانان و جوانان ایرانی به هنر عکاسی و فیلمسازی و با گشایش تدریجی بیش از ۵۰ نمایندگی و دفتر در سراسر کشور، اقدام به جذب علاقه مندان به فراگیری رشته های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، عکاسی، تصویربرداری، تدوین و برگزاری آزمون سراسری و دوره های یکساله فیلمسازی کرد.

انجمن تا سال ۱۳۸۴ حدود ۹۰ هزار نفر فارغ التحصیل داشته که این عده ضمن آموزش، به تولید فیلم‌های کوتاه در قطع های آموزشی ۸ م. م، VHS و S.VHS پرداخته و برخی از آنها به تدریج به تولید حرفه‌ای روی آورده اند. انجمن سینمای جوانان ایران در فاصله سالهای ۷۶-۱۳۶۸ همه ساله ۴ جشنواره منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور برگزار کرده است.

برپایی ۲۱ دوره جشنواره ملی و ۹ دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، ۳ دوره جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی یادگار، ۲ دوره جشنواره مفاهیم قرآن در فرهنگ ایران (تا پایان سال ۱۳۸۳)، یک دوره جشنواره فرهنگ ایران زمین و جشنواره فرهنگ و صنعت (تا پایان سال ۱۳۸۳) نیز از دیگر دستاوردهای انجمن در این زمینه بوده است.

در عرصه بین‌المللی نیز آثار تولیدی انجمن در جشنواره‌های معتبری نظیر کلرمون فران، کن، مارسی، سینما دو رئل، اکس - آن - پرووانس (فرانسه)، تامپره (فنلاند)، ایدفا (هلند)، اوبرهازن، دویسبورگ، هامبورگ، اشتوتگارت (آلمان)، ونیز، مونته کاتینی، تورین، میلان، آرچی پلاگو (ایتالیا)، سن پترزبورگ (روسیه) بارسلونا، بیل بائو، والنسیا (اسپانیا)، ابنزه (اتریش)، مدیاویو (مجارستان)، کارلو ویواری (جمهوری چک)، بلگراد (صربستان و مونته نگرو)، آدنزه (دانمارک)، کراکو (لهستان)، بوسان (کره جنوبی)، یاماگاتا (ژاپن)، دراما (یونان) و... به نمایش درآمده و جوایز بسیاری هم نصیب فیلمسازان جوان انجمن شده است.

انجمن سینمای جوانان ایران از سال ۱۳۶۹ بعنوان نماینده ایران، به عضویت اتحادیه بین‌المللی سینمای غیرحرفه‌ای یونیکا درآمده و تاکنون، حضور فعالی در جشنواره های آن داشته است.

همچنین انجمن بعنوان نماینده ایران، عضو فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی فیاپ می‌باشد و با گشایش آژانس عکس ایران، گامی در راه عرضه آثار عکاسی هنرمندان ایرانی برداشته است.

در زمینه تولید نیز تا سال ۱۳۷۶ فیلم‌های انجمن محدود به ارائه آثار هنرجویان در قطع‌های (۸ م. م - VHS و SVHS) بود، اما از این سال به بعد و به منظور مشارکت فراگیر فیلمسازان شاخص و باتجربه انجمن در خلق آثار بدیع، بخش تولید حرفه ای فیلم های کوتاه در قطع های بتاکم، ۱۶ م. م، ۳۵ م. م و دی وی کم، راه اندازی شد و تا سال ۱۳۸۴ بیش از ۹۲۰ عنوان فیلم کوتاه حرفه ای نیز تولید گردیده که ۸۰ جایزه بین المللی نیز برای انجمن به ارمغان آورده است.

انعقاد قرارداد تولید مشارکتی با سازمانها، نهادها و موسسات داخلی و خارجی، برگزاری مستمر هفته های فیلم و عکس در دفاتر انجمن در سراسر کشور، چشم انداز سینمای مستند کشورهای فرانسه، هلند، لبنان و فلسطین، برپایی نمایشگاههای عکس انفرادی و گروهی عکاسان جوان در شهرهای مختلف، برگزاری برنامه سینمای آینده از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ در سینما فلسطین و سپیده به صورت یک نمایش در هفته که به تدریج به ۱۸ شهرستان نیز تعمیم داده شد، تاکید بر ضرورت بحث نمایش فیلم های کوتاه در سینماها، عرضه تولیدات برتر انجمن در شبکه ویدئویی کشور، تلویزیون ایران و شبکه های مختلف بین المللی، برگزاری نمایشگاه سالانه عکس های مطبوعاتی جهان World Press Photo در تهران و همینطور طراحی و راه اندازی ۴ پایگاه اطلاع رسانی (Website) اختصاصی انجمن، از دیگر فعالیت های انجمن سینمای جوانان ایران تا سال ۱۳۸۴ می‌باشد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 114598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز