سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پس از شهریور سال 1360 به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر که از دولتمردان وقت بودند، از تاریخ 2شهریور ماه به مدت یک هفته به نام هفته دولت نامگذاری شده است.


این هفته در هر سال، فرصت مناسبی برای بیان خدمات دولت در اختیار مسئولان قرار می‌دهد.

یک روز پیش از تعرض نظامی انگلستان، تهران هنوز در بی‌خبری و ابهام بود!

دوم شهریور 1320- یک روز پیش از تعرض نظامی انگلستان و شوروی که طراح آن انگلیسی‌ها بودند- تهران هنوز در بی‌خبری و ابهام بود؛ تنها ریدرز بولارد، سفیر دولت لندن در تهران و آندره اسمیرنوف، سفیر شوروی و چند نفری از رجال سیاسی و مقامات نظامی که با انگلستان مربوط بودند یا اینکه در چند هفته اخیر تطمیع شده بودند، از نقشه تعرض خبر داشتند؛ اسمیرنوف حتی شایعه تعرض نظامی را رسما تکذیب کرده بود.

در این روز واحدهای نظامی شوروی پشت خطوط مرزی ایران در شمال و نیروهای انگلیسی در عراق (در مجاورت مرزهای غربی ایران) مستقر و آماده دریافت دستور حمله بودند. نگرانی چرچیل، نخست‌وزیر وقت انگلستان، از این بود که اگر برنامه تطمیع مقامات ایران طبق نقشه عملی نشده باشد، از چند هزار نیروی هندی در حمله به ایران کاری ساخته نخواهد بود و در این صورت آلمانی‌ها همه تلاش خود را به کار بخواهند برد تا با گرفتن قفقاز به کمک ایران برسند.

اعتراف وزیر امورخارجه آمریکا به مشارکت در براندازی 28‌مرداد

47‌سال طول کشید تا یک وزیر امور خارجه آمریکا به‌طور ضمنی اعتراف کرد که دولت آمریکا در براندازی حکومت دکتر مصدق در سال‌1953 دخالت داشت. مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت کلینتون (از حزب دمکرات ) در چنین روزی در سال‌1999 گفت که دولت انگلستان در سال‌1952 اصرار فراوان کرد که دولت دکتر مصدق برانداخته شود ولی ترومن نپذیرفت و پیشنهاد انگلستان را رد کرد. دولت آیزنهاور که به این کار تن داد بعدا استدلال کرد که این مداخله به دلایل استراتژیک لازم بود، حال آنکه به‌نظر من ( آلبرایت‌) براندازی دولت دکتر مصدق یک عقب‌نشینی از تحول و تکامل دمکراسی و ایجاد بنیاد‌های سیاسی (حزب و روزنامه حرفه‌ای و مستقل) در ایران بود. آلبرایت از آن رویداد ابراز تأسف کرد ولی از ملت ایران پوزش نطلبید.

3گورستان تهران در سه دهه

دوم شهریور 1343‌شهردار وقت تهران اعلام کرد که بهره‌برداری از گورستان تازه‌تأسیس هاشم‌آباد (شرق تهران- جاده خراسان) با گنجایش دفن 600‌هزار مرده آغاز شده است و وعده داده بود که گورستان دیگری در نزدیکی کهریزک ساخته خواهد شد. گورستان هاشم‌آباد درست 10سال پس از ایجاد گورستان مسگرآباد و در 4 کیلومتری شرق همین گورستان ایجاد شده بود. بهره‌برداری از گورستان مسگرآباد که ظرفیت دفن 500هزار مرده را داشت در سال‌1323 آغاز شده بود. بهره‌برداری از گورستان بهشت‌زهرا که شهردار وقت وعده ایجاد آن در نزدیکی کهریزک را داده بود از هشتم تیرماه 1349‌آغاز شده است. گفته شده بود این گورستان (که در آغاز کار 3میلیون و 140‌هزار متر مربع وسعت داشت) برای دفن مردگان در طول 25‌سال کافی خواهد بود.

کد خبر 114535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز