چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: این روزها رسوایی مالی رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین وضعیت بد اقتصادی حاکم در این کشور موجب شده که رای‌دهندگان فرانسوی از همین حالا تصمیم خود را درباره انتخابات بعدی بگیرند. آنها می‌خواهند بار دیگر سوسیالیست‌ها را به قدرت بازگردانند.

فرانسه


بزرگ‌ترین رسوایی مالی در دوره نیکولا سارکوزی این روزها و از ناحیه شرکت لوازم آرایشی اورئال و خانم لیلیان بتانکور مدیر این شرکت ایجاد شده‌است.

مدیر حسابداری این شرکت، اریک فرت، وزیر فعلی کار دولت سارکوزی را متهم ساخت که در سال 2007 از این شرکت مبلغ 150 هزار یورو برای مبارزه انتخاباتی به سود سارکوزی دریافت کرده است. او می‌گوید که بسیاری از نخبگان سیاسی و از جمله خود
نیکولا سارکوزی طی دوران مبارزه انتخاباتی به خانه بتانکور رفت‌وآمد می‌کردند.

پس از این افشاگری، نوارهای صوتی خانم بتانکور موجب شد که جنجال بیشتری برانگیخته شود. این ماجرا ابتدا یک موضوع خانوادگی بود زیرا فرانسواز بتانکور، دختر لیلیان، علیه فرانسوا ماری روزنامه‌نگار معروف به‌دلیل باج‌خواهی و سوءاستفاده مالی از خانم بتانکور 87 ساله اقامه دعوا کرد.

فرانسواز بتانکور برای اینکه بتواند باج خواهی را ثابت کند به مستخدم ویژه مادرش دستور داد که مکالمات را ضبط کرده تا بتواند آن را به پلیس ارائه کند.

کنترل مکالمات موجب شد که درهای جهنم به روی اریک‌فرت، وزیر کار دولت سارکوزی که در آن زمان وزیر خزانه‌داری بود گشوده شود. در آن مکالمات روشن شد که خانم بتانکور در بانک‌های سوئیس و بانک‌های دیگر کشورها حساب باز کرده است. بتانکور همه چیز را اعتراف کرد و اعترافاتش موجب شد که اریک فرت بیشتر از گذشته درمظان اتهام قرار گیرد. وزارت دادگستری فرانسه ثابت کرد که اریک فرت آگاهانه از دریافت مالیات از خانم بتانکور چشم‌پوشی کرده است.

دومین اتهام که از طریق کنترل مکالمات روشن شد این بود که اریک فرت از وضعیت به‌وجود‌آمده بهره‌برداری کرده و توانسته زنش را به‌عنوان مدیر یکی از شرکت‌های لیلیان بتانکور مشغول به کار کند. سارکوزی وعده داده که تحقیقات گسترده‌ای در این باره صورت گیرد.

اتهام سوم این بود که برای مبارزه انتخاباتی سارکوزی مبلغ 150 هزار یورو از حساب خانم بتانکور برداشت شده است.قانون فرانسه در زمینه کمک به احزاب از حساب اشخاص حقیقی مبلغ 7500 یورو را تعیین کرده است.اما این ماجرا پرسش‌هایی را در خود دارد؛ اینکه چرا حسابدار شرکت اورئال اکنون سکوت را شکسته و دست به افشاگری زده‌است؟ او که در سال 2008 از کار برکنار شد چرا اکنون تلاش کرده سخن بگوید؟ چه کسی او را وا داشته که علیه نیکولا سارکوزی و اریک فرت، این چنین افشاگری کند؟

این حسابدار، افزایش فساد و سخت‌تر شدن زندگی مردم فرانسه را دلیل شکستن سکوت خود و افشاگری‌اش عنوان می‌کند ولی برخی می‌گویند دومینیک دوویلپن که سارکوزی او را در سال 2007 از شرکت در انتخابات محروم ساخت در این ماجرا دست دارد و روزهای آینده این موضوع را به اثبات خواهد رساند.

و پرسشی دیگر، چرا نیکولا سارکوزی برای چندین بار اعلام می‌کند که به شخص اریک اعتماد کامل دارد؟ اتهام‌های مطرح شده از سوی مخالفان روشن می‌سازد که همه اعضای دولت سارکوزی فاسد هستند.

رسوایی بتانکور موضوع جنجال برانگیخته شده پیرامون دومینیک دوویلپن در سال 2007 در قضیه بانک کلراستریم را به یادها می‌آورد. سارکوزی در آن زمان با بهره برداری از ماجرای بانک کلراستریم توانست رقیب را از صحنه به‌طور کامل دور سازد وخود به تنهایی به یکه تازی بپردازد.

ماجرای کلراستریم این بود که نام برخی از مسئولان فرانسوی در حساب‌های بانک کلراستریم که معامله‌های شبهه‌برانگیزی داشت مطرح شد که سارکوزی از آن جمله بود. سارکوزی که در رأس دستگاه پلیس قرار داشت دوویلپن را متهم ساخت که نام او را آگاهانه در آن فهرست قرار داده تا او را از مبارزه انتخاباتی دور سازد. دومینیک دوویلپن به همین اتهام به دادگاه معرفی شد و این چنین بود که او از شرکت در مبارزه انتخاباتی به‌طور کلی دور شد. دادگاه پس از آن دوویلپن را از اتهام‌ها تبرئه ساخت و او بلافاصله حزبی تشکیل داد و اکنون خود را برای ورود به مبارزه انتخاباتی در سال 2012 و انتقام از سارکوزی آماده می‌سازد.

نیکولا سارکوزی پس از رسوایی بتانکور در تلویزیون فرانسه حاضر شده و مطالبی را عنوان ساخت. مخالفان و مطبوعات انتظار داشتند که سارکوزی در مورد اریک فرت مطالبی را بیان کند، منتها سارکوزی در دقایقی بسیار اندک به این موضوع پرداخت و طی آن اعتماد مجدد خود را به اریک فرت اعلام کرد و دست داشتن او را در این رسوایی منکر شد ولی در موضوع مورد علاقه مخالفان، نظر کاملاً متفاوتی ابراز کرد. او برای گشودن پرونده زیر نظر پارلمان و سنا تأکید نکرد و همچنین خواستار تغییر دادن قاضی پرونده نشد. مخالفان فکر می‌کردند که حتما این دو شرط را برای رسیدگی قضایی به این پرونده رسوایی مالی ذکر می‌کند اما سارکوزی چنین نکرد بلکه وعده داد که این پرونده کامل و دقیق مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سارکوزی در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه بر این نکته تأکید کرد که اریک فرت مکلف شده که از طرح بازنشستگی که قرار است دراکتبر آینده در پارلمان در مورد آن رأی‌گیری شود دفاع کند. سارکوزی راه‌اندازی این قانون و تغییر وزارتی که خواست فرانسویان بوده و قراراست در اکتبر آینده مورد بررسی قرار گیرد را به یکدیگر مرتبط ساخت و کاملاً مشخص است که او می‌خواهد با یک تیر دو‌نشان بزند زیرا او می‌داند که قانون بازنشستگی به‌دلیل مخالفت همه با آن، هیچ‌گاه رأی نخواهد آورد و او با مرتبط‌ساختن اریک فرت به این موضوع می‌خواهد به طریقی از دست او که مسائل زیادی را موجب شده، خلاص شود.

گفتنی است اتحادیه‌های کارگری و کارمندی روز پس از مصاحبه ساکوزی با تلویزیون، به‌عنوان اعتراض به خیابان‌ها ریختند.
رسوایی بتانکور و دیگر رسوایی‌های مالی می‌تواند آرزوی سارکوزی برای تجدید دوران ریاست‌جمهوری را بر باد دهد؛ خصوصاً اینکه نظرسنجی‌ها روشن ساخته که محبوبیت سارکوزی به 30 درصد رسیده است که این رقم از زمان آغاز ریاست‌جمهوری ‌اش در سال 2007 پایین‌ترین رقم است.

الاهرام

کد خبر 114179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز