بابک فعال: فیلم خوب، فیلمى است که به قیمت شام بیرون و بلیت سینما و پول پرستارى که مى‌دهید تا بچه تان را در خانه نگه دارد بیارزد.اگر فیلمى خوب باشد، حتى اگر صداى فیلم هم قطع شود باز هم تماشاگر مى‌تواند کاملاً بفهمد فیلم چطور پیش مى‌رود

مهدی تهرانی

نقل قول بالا مربوط است به تعریف فیلم خوب از سوی یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای جهان که سالها در ژانر تعلیق و تریلر سیاه یکه تازی می‌کرد و هرگز هم  برایش در این عرصه جانشینی پیدا نشد.

آلفرد هیچکاک در سیزدهم آگوست سال 1899 در لندن متولد و در بیست و نه آوریل ۱۹۸۰ چشم بر جهان بست.

هیچکاک فعالیتهای سینمایی‌اش را از سال 1920 در انگلستان آغاز کرد و در سال ۱۹۴۰ با فیلم ربکا وارد هالیوود شد. او در طی 53 سال فعالیت هنری‌اش در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم‌های صامت تا فیلم‌های تکنی‌کالر) و تا به امروز به عنوان یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین سینماگران شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی های بارز فیلم‌های هیچکاک این است که خود او در همهٔ فیلم‌هایش در یک صحنه بسیار کوتاه به عنوان بازیگر حضور دارد. با این همه او را پایه گذار قواعد ژانر تعلیق می‌شناسند.

Sir Alfred Joseph Hitchcock

در واقع ظرافت‌ها و ترفندهای هیچکاکی چنان با انگاره‌های دراماتیک لازمه سینما پیوند خورده بود که او را استاد مسلم ژانر تعلیق نام نهادند و جالب توجه آنکه هیچکاک در فیلم‌های خانوادگی، جاسوسی، ملودرام‌های اجتماعی و موضوعات دیگر توانسته است تمامی این المنتهای سوسپانس را تزریق کند.

از فیلم های معروف او می‌توان به سرگیجه، پنجره عقبی، شمال از شمال غربی، روانی، نتریوس، ربکا و پرندگان اشاره کرد.

نکته مهم در مورد وی این است که وی هیچگاه به جایزه اسکار دست نیافته است و تنها ۵ فیلم وی به نام‌های قایق نجات ، طلسم شده، پنجره عقبی، روانی و ربکا نامزد اسکار شد.

هیچکاک درباره فیلم‌های ترسناکی که ساخته می‌گوید:من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آنها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب من هم همان را به آنها می‌دهم.

کد خبر 114037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز