یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر - سعید مروتی: سرانجام با موافقت اداره نظارت و ارزشیابی، فیلم‌های خاطره‌انگیز امکان اکران در سینماها یافتند؛ فیلم‌هایی که برخی از آنها جزء درخشان‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران هستند یا دست‌کم در 3 دهه اخیر جایگاهی شاخص داشته‌اند

فیلم

از همان ابتدا هم مخالفت با اکران این فیلم‌ها منطقی به‌نظر نمی‌رسید؛ فیلم‌هایی که قرار است به‌صورت تک‌سئانس اکران شوند و جایی را برای آثار روز تنگ نمی‌کنند. کسی که می‌خواهد «ناسپاس» را تماشا کند، این کار را انجام می‌دهد و اکران تک‌سئانس «مادر» یا «هامون» جای فیلم‌های روی پرده را تنگ نمی‌کند؛

هرچند تهیه‌کننده یکی از فیلم‌های روی پرده که اتفاقا جزء آثار پرفروش اکران تابستان نیز هست با نمایش فیلم‌های قدیمی مخالفت کرده و گفته اکران این فیلم‌ها بوی کهنگی می‌دهد.سعید حاجی‌میری، تهیه‌کننده «پسر آدم، دختر حوا» معتقد است که این فیلم‌ها قبلا به نمایش درآمده‌اند و جذابیت خود را برای مخاطب امروز از دست داده‌اند. او می‌گوید: تماشاگر استقبال زیادی از فیلم‌های قدیمی نخواهد کرد و ترجیح می‌دهد فیلم‌های تازه را روی پرده تماشا کند.

حتی اگر حق با حاجی‌میری باشد و تماشاگر زیادی به تماشای فیلم‌های خاطره‌انگیز ننشیند باز هم اکران این فیلم‌ها تنوع خاصی به آثار روی پرده می‌دهد.تا اینجای کار اکران 7 فیلم خاطره‌انگیز در ایام ماه مبارک رمضان قطعی شده است. این فیلم‌ها عبارتنداز: مادر، دلشدگان، هامون، ناخدا خورشید، بانو، اجاره‌نشین‌ها و یک‌بار برای همیشه.

این درحالی است که گفته می‌شد «ردپای گرگ» کیمیایی به‌همراه فیلم‌هایی از بنی‌اعتماد، درویش، کمال تبریزی، حاتمی‌کیا و کیارستمی نیز در قالب این طرح اکران عمومی خواهند شد.مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در این‌باره گفت: تاکنون به غیر از 7 فیلمی که پیش‌تر اعلام شده، درخواست نمایش فیلم دیگری به‌دست ما نرسیده است و همه این 7 فیلم نیز مجوز نمایش گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرار است فیلم‌های کارگردانانی چون رخشان بنی‌اعتماد و عباس کیارستمی هم در قالب این طرح به نمایش درآید، توضیح داد: تا امروز درخواستی در این خصوص به ما نرسیده و طبیعتا از آنجا که اکران این فیلم‌ها به‌شکل تک‌سئانس است، قطعا تعداد آثار زیاد نخواهد بود. به گفته سجادپور، نمایش این فیلم‌ها به میزان استقبال مخاطب بستگی دارد.

وی درباره اکران فیلم‌های کیارستمی نیز گفت: «علی‌الظاهر فیلم‌های کیارستمی مشکلی برای نمایش ندارند. تاکنون هم خود کیارستمی درخواستی بابت این موضوع نکرده وگرنه ما مشکلی با پخش فیلم‌های او نداریم.»«اب‌ث‌آفریقا» آخرین فیلم کیارستمی است که در ایران اکران عمومی شده است. گفته می‌شد فیلم‌های «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد»، «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» به‌صورت تک‌سئانس اکران خواهند شد.

از 7 فیلمی که تاکنون مجوز اکران گرفته‌اند

4 فیلم مادر، هامون، ناخدا خورشید و اجاره‌نشین‌ها محصول دهه 60 هستند و دلشدگان، بانو و یک‌بار برای همیشه نیز اوایل دهه 70 تولید شده‌اند. بیشتر این فیلم‌ها زمان اکرانشان با استقبال مخاطب مواجه شدند. اجاره‌نشین‌ها پرفروش‌ترین فیلم سال 66 شد و جزء پربیننده‌ترین فیلم‌های 3 دهه اخیر سینمای ایران به‌شمار می‌آید.

2 فیلم مادر و هامون نیز همزمان اکرانشان مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت و هم در طول این سال‌ها چه در شبکه نمایش خانگی و چه در پخش از تلویزیون دیده شده‌اند. نوستالژی فوق‌العاده مادر، این فیلم را به محبوب‌ترین ساخته پس از انقلاب زنده‌یاد علی حاتمی مبدل کرده است.هامون نیز نسلی را تحت تأثیر قرار داده است؛ حالا کسانی که هنگام اکران فیلم مهرجویی خردسال بوده‌اند، می‌توانند هامون را روی پرده بزرگ سینما تماشا کنند.

به گفته امیرحسین علم‌الهدی، مدیر پردیس سینمایی ملت، از همان روز اول اجرای طرح افطار تا سحر برخی از مخاطبانی که به این پردیس سینمایی مراجعه کرده بودند، سراغ هامون را می‌گرفتند.از ناخدا خورشید به‌عنوان بهترین ساخته ناصر تقوایی یاد می‌شود که گرچه در زمان اکرانش فروش قابل‌توجهی نکرد ولی همواره از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران یاد شده است.دلشدگان، آخرین فیلم زنده‌یاد حاتمی است و یک بار برای همیشه نیز هنوز بهترین کار سیروس الوند است.
جالب اینکه از 7 فیلم خاطره‌انگیزی که مجوز اکران گرفته‌اند در 3 فیلم هامون، بانو و یک‌بار برای همیشه، زنده‌یاد خسرو شکیبایی ایفای نقش کرده است.

در صورت اطلاع‌رسانی مناسب، اکران این فیلم‌ها می‌تواند با استقبال تماشاگر همراه باشد؛ چه نسل تازه‌ای که تاکنون این فیلم‌ها را روی پرده نقره‌ای تماشا نکرده و چه نسلی که در جست‌وجوی خاطرات قدیمی‌اش پا به سالن سینما می‌گذارد.

کد خبر 113965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز