یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: با آنکه اعلام شده بود که در کنکور امسال نمرات دروس دبیرستان تاثیر‌گذار خواهد بود اما معدل، جایگزین نمرات دروس سال سوم دبیرستان شد.

آموزش-  کنکور

سازمان سنجش نیز دلیل این تغییر را ناتوانی آموزش و پرورش در ارسال اطلاعات همه دروس اعلام کرد؛ موضوعی که وزارت آموزش و پرورش به‌شدت آن را رد کرد.معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهارات دیروز رئیس سازمان سنجش مبنی بر اینکه آموزش و پرورش نتوانست اطلاعات همه دروس داوطلبان را در اختیار این سازمان قرار دهد به‌شدت تکذیب نمود و اعلام کرد: «سوگند می‌خوریم که نه‌تنها 99.5 درصد بلکه 100درصد اطلاعات (سوابق تحصیلی) داوطلبان که به سازمان سنجش فرستاده شده صحیح است و هیچ نقصی ندارد.»

ابراهیم سحر‌خیز گفت: اگر مسئولان سازمان سنجش صداقت دارند نرم افزاری ارائه کنند که برای یک شهرستان کوچک بتوانند نمرات دروس داوطلبان را اجرا کنند. وی اظهار کرد: اگر مصاحبه‌های مسئولان سازمان سنجش طی یکسال گذشته را مروری کنیم متوجه می‌شویم که پیش از فرستادن سوابق تحصیلی، رئیس سازمان سنجش اعلام می‌کند که شاید امسال هم معدل را در کنکور اعمال کنیم. آقایان از پیش هم عزمشان اعمال معدل بود که این کار را انجام دادند و دلیل آن را هم کوتاهی آموزش و پرورش اعلام کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما سوابق همه داوطلبانی را که در آموزش و پرورش، سابقه تحصیلی و امتحان نهایی داده‌اند برای اعمال به سازمان سنجش ارسال کردیم؛ اینکه سازمان سنجش اعلام می‌کند برخی از داوطلبان ریز نمرات ندارند به این دلیل است که آنها دانش‌آموز نیستند و اساس این اظهارات خوداظهاری داوطلبان است.

سحر‌خیز، خطاب به رئیس سازمان سنجش گفت: مگر هر داوطلبی که در کنکور ثبت‌نام کرد و در خود اظهاری نمره‌ای اعلام کرد، آموزش و پرورش باید برای آنها سوابق تحصیلی ارائه کند؟ ما سراغ داریم منطقه‌ای را که خیلی از دانش‌آموزان در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند اما سال سوم دبیرستان هستند و هنوز دوره پیش‌دانشگاهی را طی نکرده‌اند.

بزرگ‌ترین عیب سنجش

معاون وزیر آموزش و پرورش، بزرگ‌ترین عیب سازمان سنجش را نداشتن سیستم هوشمند دانست و گفت: هر عددی که داوطلبان اعلام می‌کنند ملاک سازمان سنجش قرار می‌گیرد. برای مثال افرادی هستند که 4 ترم در دانشگاه تحصیل کرده‌اند اما دیپلم ندارند، یا یکی از نفرات برتر کنکور که چند سال پیش از وزیر علوم وقت تقدیر‌نامه گرفت دیپلم هم نداشت.

قرار نبود رسانه‌ای شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار نبود این مسائل رسانه‌ای شود تهدید کرد: اگر اصرار کنند ما مشروح مذاکرات در نشست کار‌گروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو را منتشر می‌کنیم تا همه مطلع شوند.

آمادگی آموزش و پرورش برای ثبت‌نام کنکور

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم از سال آینده خودمان همه کارهای ثبت‌نام کنکور را انجام دهیم، در این صورت اگر داوطلبی مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نداشته‌باشد نمی‌تواند در کنکور ثبت‌نام کند.خوداظهاری داوطلبان نباید ملاک باشد؛ فردی با داشتن مدرک دوره ابتدایی در کنکور ثبت‌نام می‌کند و این موضوع در جایی بررسی نمی‌شود.

کوتاهی آموزش و پرورش

رئیس سازمان سنجش، دیروز درباره دلیل تاثیر معدل به جای نمرات دروس و سوابق تحصیلی در کنکور 89 اعلام کرد: با توجه به تصمیم‌گیری اعضای کار‌گروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو به این نتیجه رسیدیم که امسال نیز معدل را در کنکور تأثیرگذار کنیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

به گفته محمد حسین سرورالدین، زمانی می‌توان دروس را در قبولی کنکور تأثیرگذار کرد که آموزش و پرورش بتواند اطلاعات تمامی دروس تعیین شده سال سوم تمامی داوطلبان کنکور سراسری را برای سازمان سنجش ارسال کند. وزارت آموزش و پرورش امسال هم نتوانست نمرات دروس همه داوطلبان کنکور را ظرف مدت تعیین شده به سازمان سنجش ارائه دهد.

کد خبر 113962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز