نوشیروان کیهانی زاده: 15‌آگوست، سالروز آغاز نبرد سرنوشت‌سازی یرموک است که در 636 میلادی میان سپاه اسلام و ارتش روم شرقی (بیزانتین) ، 5روز طول کشید و به شکست کامل رومیان و خروج آنان برای همیشه از سوریه و فلسطین انجامید.

 نبرد یرموک 4سال پس از وفات پیامبر اسلام‌‌(ص) و یک سال و 7روز پس از درگذشت ابوبکر روی داده بود. در این نبرد خالد‌ابن‌ولید (متوفی در سال‌642 میلادی و مدفون در حُمص سوریه) فرماندهی سپاه مسلمانان را برعهده داشت. وی قبلا دمشق و حُمص را تصرف کرده بود. قرار بود که در این نبرد، یک لشکر ارمنی به رومیان کمک کند.

حمله ضد انقلاب به پاوه

24 مرداد‌1358 شهر پاوه مورد تعرض قرارگرفت که روزنامه‌های تهران به نقل از مقامات دولتی و مردم شهر نوشته بودند حمله‌گران افراد مسلح ضد انقلابیون حزب دمکرات (ایران)، چریک‌های گروه جلال طالبانی، افراد پالیزبان، ضد‌انقلاب و چریک‌های فدایی بودند. جلال طالبانی شرکت افراد مسلح خود را تکذیب کرد. در 2روز نخست، یک جنگنده فانتوم به خلبانی سرگرد محمدنوژه و کمک‌‌خلبانی ستوان عبدالله بشیری‌موسوی و یک هلی‌کوپتر به خلبانی ستوان محمدرضا وجدانی رفسنجانی و ستوان جعفر ملک کلاهی هدف قرار گرفتند که بعدا نام سرگرد نوژه بر پایگاه شاهرخی (حر) گذارده شد. تلفات غیرنظامیان، سنگین گزارش شده بود. امام‌خمینی‌(ره) پس از دریافت گزارش وضعیت، به ارتش و نیروهای مسلح دیگر 48‌ساعت مهلت داد تا به تعرض پایان دهند که چنین شد. شهید مصطفی‌چمران، معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب، سرلشکر ولی فلاحی، فرمانده نیروی زمینی، نیروی کمکی، واحد چترباز و لشکر 81‌زرهی کرمانشاه به پاوه رفتند و ماجرا ظرف 4روز پایان یافت.

ناپلئون و ناپلئونیسم

امروز زادروز ناپلئون بناپارت است که 15 آگوست‌1769 در جزیره کرس (کورسیکا) به دنیا آمد و در 24‌سالگی سرتیپ سپاه انقلاب فرانسه شد. وی در چند جنگ، دولت‌های اروپایی را که ضد‌انقلاب فرانسه باهم متحد شده بودند شکست داد. سپس با هدف نجات آرمان‌های انقلاب که از مسیر منحرف و اسیر بوروکراسی شده بود نهم نوامبر‌1799 دست به یک کودتای بدون خونریزی زد و اختیارات حکومتی را در دست یک شورای‌عالی قرارداد و «کنسول اول» شد که این مقام در می‌1804 از سوی سنای فرانسه به امپراتور تغییر یافت و ناپلئون تا 1815 امپراتور فرانسه بود.

زبده التواریخ

نورالدین لطف‌الله 15 آگوست 1426 میلادی (830 هـ.ق) اثر معروف خود تحت عنوان «زبده‌التواریخ» را که یک تاریخ عمومی است به پایان رسانید. این کتاب در 4جلد نوشته شده بود که 2جلد آن‌که مربوط به تاریخ ایران بعد از اسلام است به دست نیامده است. مولف که به «حافظ ابرو» شهرت دارد، در شهر هرات سکونت داشت و مورد توجه و احترام پسر و نوه امیر تیمور بود که علاقه به ادب و دانش داشتند.

کد خبر 113803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز