پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: حضور سربازان فرانسوی در چاد موجب دعوا میان فرانسه و این کشور واقع در مرکز آفریقا شده است.

France-Chad

خبرگزاری اتریش از پاریس و انجامنا گزارش داد، ادریس دبی (Idriss Déby)، رییس جمهور چاد در جشنی به مناسبت 50 سالگی استقلال کشورش از فرانسه گفت: "اگر فرانسه می‌خواهد در چاد بماند تا از هواپیماهایش استفاده کند و به سربازانش تمرین بدهد، باید بهای آن را بپردازد."

وی ادامه داد: "اگر آنها بخواهند بروند، ما جلوی آنها را نمی‌گیریم."

"لو فیگارو"، روزنامه پاریسی نزدیک به دولت روز پنجشنبه نوشت وزارت دفاع فرانسه آمادگی دارد درخواست‌های انجامنا را بررسی کند.

فرانسه به طور دایم سربازانی را در چاد مستقر کرده که در حال حاضر تعداد آنها 1000 است. فرانسه مدعی است که آنها عملیات  متعددی را علیه تلاش‌های لیبی برای نفوذ به این کشور انجام داده‌اند.

فرانسه سال 1983 در چاد یک خط دفاعی موسوم به "خط قرمز" میان لیبی و چاد ایجاد کرد. سربازان فرانسوی بارها کمک کرده‌اند تا حملات شورشیان به رییس جمهور چاد خنثی شود.

فرانسه می‌گوید در حال حاضر در این کشور استقرار دارد تا حضور نظامی خود را در این مستعمره سابق آفریقایی از نو بنا کند و توافقنامه دفاعی جدید را به امضا برساند. در میان مدت قرار است فقط دو پادگان بزرگ نظامی در لیبرویلا (گابن) و جیبوتی (جیبوتی) مستقر باشد. در سنگال و چاد قرار است "قطب همکاری توسعه ای" ایجاد شود. فرانسه در بسیاری از مستعمره‌های سابق خود منافع اقتصادی گسترده‌ای دارد.

بر مبنای معاهداتی که بیشتر آن در دوره ریاست جمهوری ژنرال شارل دو گل (1959 - 1969) منعقد شد، ارتش فرانسه در گذشته به یک سلسله از دولت‌های آفریقایی کمک کرد.

شورشیان چاد این قدرت سابق استعماری را به حمایت از دولت رییس جمهور دبی متهم می کنند. نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه تلاش بسیاری داشته است تا دیگر دولت های عضو اتحادیه اروپایی را به مشارکت در نیروهای EUFOR ترغیب کند، نیروهایی که وظیفه شان حفاظت از آوارگان در شرق چاد است.

کد خبر 113726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز