دکتر مهدی‌شعبانی: در ماه‌مبارک رمضان نیز مانند بقیه ایام، بدن انسان به گروه‌های اصلی موادغذایی از جمله نان و غلات، گوشت و تخم مرغ وحبوبات، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، نیازمند است که باید در زمان مناسب وبا کیفیّت وکمیّت مناسب مصرف کند.

مواد غذایی

پرهیز از هیچ گروه غذایی به صرف روزه‌داری توصیه نمی‌شود، مگر آنکه پرهیز، از قبل و بنا به دلایل طبّی وجود داشته باشد که در این ماه نیز با کمی تغییر ادامه خواهد یافت.

مصرف برخی مواد غذایی در این ماه، به دلایل مختلف، مناسب نیست که از آن جمله می‌توان به شوری‌ها، چربی‌ها، سرخ کردنی‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌های صنعتی خصوصاً زولبیا و بامیه،‌‌ آش‌رشته، آبمیوه‌های صنعتی، ادویه‌های تند و کلا غذاهای فراوری شده، اشاره کرد.

مواردی همچون حرکت و فعالیت زیاد، پرحرفی، هوای گرم، تنفس دهانی و تعریق زیاد، موجب افزایش شدّت عطش می‌شوند؛ البته ادویه، غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، غذاهای شور و شیرین، بادمجان و کشک نیز بر شدت عطش خواهند افزود. برای کاستن از شدت عطش، در این روزهای گرم و طولانی، باید ضمن حذف یا کاهش مصرف مواد عطش‌آور، از راهکارهای ساده‌ای همچون غرغره با آب سرد، شستن دست و پا با آب سرد، دوش آب ولرم یا استفاده از هوای سرد، بهره گرفت.

غذاهای مناسب برای ماه مبارک رمضان، عمدتاً جزو فرهنگ تغذیه‌ای ایرانی اسلامی بوده و هستند که از آن میان، می‌توان به آش‌ها، سوپ‌ها، حلیم، عدسی، شله زرد، فرنی، شیربرنج، چای کمرنگ، آب جوش، برنج، گوشت‌های سالم، نان سبوس‌دار، پنیر، شیرگرم، عسل، خرما، سبزی، گردو، کشمش، ارده و شیره که به‌تناسب، در افطار، شام یا سحری قابل مصرف هستند، اشاره کرد.به‌طور کلی، می‌توان گفت که یک روش مناسب برای تغذیه در این ماه، انتقال صبحانه به افطار و جایگزینی شام با سحری است. همچنین اکیدا توصیه می‌شود که برای جبران کمبود انرژی ناشی ازترک ناهار، می‌توان از خواب نیمروزی، بهره گرفت.

توصیه‌های افطار

1) افطار را با آب سرد آغاز نکنیم و شیر گرم یا چای کمرنگ بنوشیم و سپس با مصرف چند عدد خرما یا کشمش، اشتهای خود را کنترل کنیم.
2) همزمان با افطار و بلافاصله پس از آن، از نوشیدن آب زیاد یا مصرف میوه‌ها پرهیز کنیم.
3) بهترین افطار می‌تواند شامل خرما، نان و پنیر و گردو یا سبزی، حلیم، سوپ، شیربرنج، فرنی، شیر و عسل یا نان و شیر باشد تا سیستم گوارشی آماده فعالیت شود.
4) ترجیحاً افطار و شام را با حجم اندک ولی در 2 وعده مجزا مصرف کنیم.
5) از سالاد و سبزی به‌جای سایر دسرها خصوصاً همراه با شام استفاده کنیم تا ضمن رفع عطش، از یبوست نیز جلوگیری شود.
6) مصرف تنقلات از افطار تا پایان شب، موجب سنگینی معده، خواب‌های آشفته، سوءهاضمه وعدم‌میل به سحری می‌شود.
7) فاصله افطار تا شام، زمان مناسبی برای انجام فرایض ومستحبّات، گردش وتفریح، ورزش متعادل، انجام امورات شخصی، تماشای تلویزیون یا همنشینی با اعضای خانواده است.

کد خبر 113634

برچسب‌ها