جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سال 1389 طی مراسمی به‌مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار از سوی سرپرست جهاد دانشگاهی به مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران جهت قرار گرفتن در کلیه‌ امور تحویل داده شد

خبرگزاری دانشجویان

این خط مشی خبری توسط اعضا و مدیران ایسنا طی جلسه‌های متعدد تدوین و پس از تصویب توسط مدیریت وقت ایسنا و ریاست جهاد دانشگاهی ابلاغ شد.

تعریف:

خط مشی خبری خبرگزاری دانشجویان ایران شامل کلیه اصول و ارزشهای اعتقادی و حرفه‌ای حاکم بر تحریریه خبر است که می‌تواند خبرگزاری را در مسیر دستیابی به اهداف اصلی مندرج در اساسنامه آن قرار دهد و همه اعضا ملزم به رعایت آن هستند.

مقدمه:

این خط مشی با توجه به اهداف اصلی تاسیس ایسنا شامل ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، دینی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شکل‌گیری حلقه واسط بین حاکمیت، نخبگان و مردم و همچنین تلاش برای دست‌یافتن به موجودیتی جامع و کامل از یک خبرگزاری معتبر و تعیین‌کننده در عرصه داخلی و بین‌المللی، در دو فصل اصول کلی و اصول حرفه‌ای تدوین شده است.

فصل اول:

اصول کلی

اصول کلی حاکم بر تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران همان اصول اعتقادی و باورهای جهادگران جهاد دانشگاهی، موسسان و اعضای خبرگزاری دانشجویان ایران و شامل شش اصل زیر است:

اسلام، ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، قانون اساسی، اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، منافع و ارزشهای ملی.

فصل دوم:

اصول حرفه‌ای

اصول حرفه‌ای اصلی‌ترین اصول حاکم بر تمامی مراحل و سطوح تهیه و انتشار خبر(شامل هرآنچه بر روی سایت خبری ایسنا قرار می‌گیرد) در خبرگزاری دانشجویان ایران است. این اصول دو بخش «اصول خبری» و« اخلاق و روشهای حرفه‌ای» را شامل می‌شود.

اصول خبری

اصول خبری خبرگزاری دانشجویان ایران، اصولی غیر قابل تغییر و خدشه است که در کلیه سطوح تولید و انتشار خبر در تحریریه خبرگزاری از سوی خبرنگاران، دبیران، سردبیران، مدیران و مدیرعامل رعایت می‌شود

این اصول شامل 6 اصل؛ صحت، دقت، سرعت، بی‌طرفی، استقلال تحریریه و جامعیت هستند.

اخلاق و روش‌های حرفه‌ای

اخلاق و روش‌های حرفه‌ای شامل 15 بخش؛ پاسخگویی، اعتماد، نقد، افکارعمومی، اعتدال، حقوق شهروندی، ذکر منبع، دسترسی آزاد به اطلاعات، حریم خبر، نوآوری‌های خبری، نگاه دانشجویی، توجه به نگاه‌های غیر رسمی، عدم افشای منبع خبر، حمایت از محرومان و توجه ویژه به اخبار علمی و دانشگاهی است.

کد خبر 113623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز