همشهری آنلاین: تبلیغ بر روی پیراهن ورزشی یکی از منابع درآمد تیم‌های ورزشی است؛ تیم موفق‌تر پول بیشتری در عرصه تبلیغات دریافت می‌کند. اما هزینه‌ تبلیغ در بوندس‌لیگا چگونه است؟ ۱۸ تیم حاضر در این لیگ چه میزان درآمد از این محل دارند؟

bundesliga

پدر تبلیغات ورزشی در بوندس‌لیگا فردی به نام گونتر ماست (Günter Mast) است؛ یک کارخانه‌دار آلمانی که محصولات خود را برای نخستین بار در سال ۱۹۷۳ بر روی پیراهن تیم آینتراخت براون‌شوایگ (سال ۲۰۱۰ در لیگ دسته ‌۳) تبلیغ کرد. او در مقابل، ۹۰ هزار مارک آلمان (حدود ۴۵ هزار یورو) به تیم مورد علاقه‌اش پرداخت.

پیراهن‌های تیم بایرن مونیخ، پرافتخارترین و ثروتمندترین تیم بوندس‌لیگای آلمان، گران‌ترین سطوح تبلیغاتی متحرک در مستطیل سبز، در لیگ دسته‌ برتر ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ این کشور هستند. حامی اصلی این تیم شرکت مخابراتی تله‌کوم (Telekom) آلمان است که در سال تا ۲۵ میلیون یورو می‌پردازد تا بازیکنان بایرن مونیخ با نام و نشان این شرکت بر روی پیراهنشان در زمین بدوند. این قرارداد تا سال ۲۰۱۳ اعتبار دارد.

قعرنشین‌های جدول پردرآمدهای بوندس‌لیگا از محل تبلیغات، تیم‌های هوفن‌هایم ۱۸۹۹ و فرایبورگ هستند که از این محل سالانه تنها ۵/ ۲ میلیون یورو درآمد دارند. با کل این هزینه می‌توان حداکثر یکی از حروف الفبا را بر روی پیراهن بایرن مونیخ تبلیغ کرد.

جایگاه یک تیم در جدول رده‌بندی، محبوبیت باشگاه و میزان حضور در تلویزیون، از مواردی هستند که هزینه‌ تبلیغ را تعیین می‌کنند. اگر تیمی در عرصه‌های بین‌المللی هم حاضر شود، هزینه‌های تبلیغ با شیب تندی افزایش می‌یابد.

براساس اعلام دویچه‌وله، پس از بایرن مونیخ تیم وولفسبورگ قرار دارد که در هر فصل ۲۰ میلیون یورو از شرکت خودروسازی فولکس‌واگن دریافت می‌کند. مدت این قرارداد نامحدود است. شالکه ۰۴، نایب‌قهرمان فصل ۲۰۰۹ - ۲۰۱۰ هم با دریافت ۱۵ میلیون یورو در هر فصل از شرکت گازپروم روسیه، در مکان سوم قرار دارد.

یکی از خوش‌اقبال‌های این عرصه شرکت تلدافکس (Teldafax) آلمان است که با صرف سالانه ۶ میلیون یورو، نام و نشان خود را بر روی پیراهن بایر لورکوزن تبلیغ می‌کند؛ خوش‌اقبال از این نظر که میشائل بالاک، یکی از ستاره‌های محبوب و یکی از مشهورترین تبلیغ‌کنندگان فوتبال آلمان، از فصل جدید با پیراهن لورکوزن به میدان خواهد رفت.

۱8 تیم حاضر در بوندس‌لیگا در فصل ۲۰۱۰ - ۲۰۱۱ در مجموع ۳/ ۱۳۷ میلیون یورو از محل تبلیغات بر روی لباس‌هایشان کسب می‌کنند. البته بسیاری از اعداد و ارقام مجموعه بر پایه‌ حدس و گمان منتشر شده‌اند، زیرا بسیاری از تیم‌ها و حامیان مالی‌شان علاقه‌ای به اعلام رسمی مبلغ قراردادهای تبلیغاتی ندارند. درآمد بوندس‌لیگایی‌ها در مقایسه با فصل گذشته ۹ میلیون یورو افزایش دارد. این در حالی است که این تیم‌ها در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با ۲۰۰۸ حدود چهارده میلیون یورو بیشتر درآمد تبلیغاتی داشتند.

تبلیغ پر حاشیه‌ تازه‌وارد

در این میان تبلیغ بر روی پیراهن تیم تازه‌وارد سن‌پائولی سر و صدای زیادی به پا کرده، با وجود این‌که هزینه‌ این تبلیغ تنها ۸/ ۳ میلیون یورو در سال است. پشتیبان مالی اصلی این تیم در فصل پیش رو، یکی از برنامه‌های شبکه‌ یک تلویزیون دولتی آلمان است. در آلمان هزینه‌ فعالیت شبکه‌های دولتی از محل مالیات شهروندان تعیین می‌شود و هر کس گیرنده‌ این برنامه‌ها را دارد، باید در ماه مبلغی به دولت بپردازد. این شبکه‌ها به همین دلیل تبلیغات بازرگانی میان‌برنامه‌ای ندارند.

حال بحث‌ها بالا گرفته که یکی از برنامه‌های رادیو-تلویزیون دولتی، مالیات شهروندان را صرف تبلیغ بر روی پیراهن یک تیم فوتبال می‌کند. این کار ظاهرا بدون هماهنگی با مسئولین شبکه‌ یادشده صورت گرفته و به همین دلیل با مانع مواجه شد. در نهایت نشان شبکه‌ یک تلویزیون آلمان از روی پیراهن‌ها حذف و تنها شعار برنامه‌ مورد نظر بر روی پیراهن تیم سن‌پائولی نقش بست. قرارداد این تبلیغ تا سال ۲۰۱۳ معتبر خواهد بود.

فهرست تیم‌های بوندس‌لیگا بر اساس میزان درآمد تبلیغاتی


تیم                       حامی مالی                 مدت قرارداد    مبلغ (میلیون یورو)

بایرن مونیخ             شرکت تله‌کوم                   ۲۰۱۳                   ۲۵
وولفسبورگ           فولکس‌واگن                       نامحدود                ۲۰
شالکه ۰۴               گازپروم                             ۲۰۱۲                    ۱۵
بوروسیا دورتموند   شرکت اوونیک                   ۲۰۱۱                    ۱۲
وردربرمن                تارگو بانک                          ۲۰۱۱                   ۱۰
هامبورگ                شرکت هواپیمایی امارات   ۲۰۱۲                  ۵/ ۷

 

بایر لورکوزن            تلدافکس                           ۲۰۱۳                  ۶
اشتوتگارت           محصولات لبنی گاتسی       ۲۰۱۲                  ۶
آینتراخت               فراپورت                             ۲۰۱۱                  ۵
مونشن‌گلادباخ       پست‌بانک                        ۲۰۱۱                  ۵/ ۴
کلن                      کنسرن بازرگانی رِوِ            ۲۰۱۱                   ۴
هانوفر ۹۶            خدمات گردشگری توئی     ۲۰۱۱                   ۴

 

نورنبرگ               شرکت آرِوا                       ۲۰۱۱                  ۸/ ۳
کایزرزلاترن          محصولات پزشکی تایس    ۲۰۱۲                  ۵/ ۳
سن‌پائولی          یک برنامه‌ بخت‌آزمایی       ۲۰۱۲                  ۲/ ۳
ماینتس              کنسرن اِنتِوا                     ۲۰۱۲                  ۸/ ۲
هوفن‌هایم         مجله‌ تلویزیون دیجیتال       ۲۰۱۱                  ۵/ ۲
فرایبورگ            فرآورده‌های دامی اِرمان    ۲۰۱۲                 ۵/ ۲

کد خبر 113491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز