سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

زهره مسکنی: اجرای برنامه پارک سیار ترافیک، طرحی بود که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مدارس به اجرا گذاشته شد.

گروه نمایش سیار که پیش از این نیز به اجرای برنامه‌های تابستانی در بوستان‌های مختلف تهران پرداخته‌اند، این بار همزمان با آغاز سال تحصیلی با حضور در مدارس، به اجرای جنگ ترافیک می‌پردازند. این جنگ که برنامه‌های متنوعی از قبیل نمایش، شعر، موسیقی، اهدای جوایز و ... را دربرمی‌گیرد، به گونه‌ای طراحی شده که دانش‌آموزان در محیط آموزشی خود بتوانند در کنار همکلاسی‌ها و معلمان خود به آموزش، مرور و تکمیل آنچه تاکنون در خصوص قوانین رفت و آمد در معابر می‌دانسته‌اند، بپردازند.

کارشناسان، شاخص‌های مهندسی و برنامه‌ریزی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش را سه ضلع مثلثی عنوان می‌کنند که توجه توأم به آن می‌تواند در حل مسائل ترافیکی بسیار مؤثر باشد. در این میان، آموزش به عنوان یکی از ارکان ویژه این مثلث بخش مهمی از فعالیت‌های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را به خود اختصاص داده است.

مهندس علی‌پور، معاون آموزش سازمان ترافیک، آشنایی بیشتر کودکان با مفهوم ترافیک و عناصر سازنده آن را هدف اصلی اجرای پارک سیار ترافیک در مدارس شهر عنوان می‌کند. وی معتقد است اجرای نمایش‌هایی با قابلیت‌ آسان بازگویی موضوعات، برای بچه‌ها در فضای مأنوس آموزشی موجب نهادینه شدن آموخته‌ها در اذهان و تأثیر مثبت این امر در زندگی آینده آنان خواهد شد.

مهندس علی‌پور با اشاره به اجرای دائمی طرح‌های این‌چنینی در پارک آموزش ترافیک پونک می‌گوید: از آنجا که تعداد مدارس متقاضی بازدید از پارک آموزش ترافیک بسیار بیشتر از ظرفیت این پارک در تمام طول سال تحصیلی است و امکان استفاده از برنامه‌های آموزشی این مرکز برای برخی از مدارس وجود ندارد، بر آن شدیم تا با آغاز سال تحصیلی جدید، این برنامه‌ها را به صورت سیار در مدارس اجرا کنیم.

 وی با اشاره به اجرای طرح پارک سیار ترافیک در 120 مدرسه ابتدایی تهران، از تجهیز و تکمیل برنامه‌های تدارک دیده شده در پارک آموزش ترافیک خبر داده و در این خصوص می‌گوید:  پارک آموزش ترافیک پونک تا به حال با اجرای برنامه‌های تئوری و عملی در قالب‌های متنوع توانسته است به دلیل ویژگی‌های محیطی و متناسب با قوانین و مقررات عبور و مرور، بخش وسیعی از وظایف خود در خصوص آموزش قوانین به کودکان را انجام دهد، اما با طرح‌های جدیدی که در دست بررسی قرار دارد، قصد داریم این محیط را به نمادی واقعی‌تر از شهری کوچک تبدیل کنیم تا دانش‌آموزان با قرارگرفتن در محیطی شبیه به آنچه دائم با آن سروکار دارند، بتوانند آموزش‌های موجود را مورد استفاده قرار دهند.

پارک سیار ترافیک، تجربه‌ای دیگر
آزیتا رضایی، نویسنده و کارگردان نمایش «قاصدک» در پارک سیار ترافیک،‌استقبال دانش‌آموزان و اولیای مدارس از این طرح را بسیار خوب عنوان می‌کند. وی معتقد است اگر آموزش در قالب جنگ‌های متنوع، در محیط‌ها و اشکال مختلف تکرار شود، به ماندگاری آموخته‌ها در ذهن کودکان و نوجوانان منجر خواهد شد.

به اعتقاد وی- که تجربه اجرای برنامه‌های مشابه در پارک آموزش ترافیک، نمایش‌های سیار تابستانی در بوستان‌های شهر و بعضی برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان را دارد-  اجرای هر کدام از این طرح‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

 او می‌گوید: تجربه اجرای پارک سیار ترافیک در مدارس این بود که بچه‌ها در کنار دوستان و معلمان خود در محیط مدرسه در مقایسه با آنچه همراه خانواده‌ها در قالب تماشای نمایش یا برنامه‌های تلویزیونی نسبت به یادگیری مقررات، واکنش نشان می‌دهند، برخوردی متفاوت دارند و بی‌شک تأثیر متفاوت چنین طرح‌هایی در فرآیند آموزش، دارای بازتاب مؤثرتری نیز خواهد بود.


عملکرد آموزشی سازمان حمل  نقل و ترافیک در قالب طرح‌های مختلف، نشان دهنده این است که تلاش برای آموزش، نهادینه‌سازی و ارائه الگوی صحیح رعایت قوانین و مقررات ترافیکی از موضوعاتی است که همواره ذهن دست‌اندرکاران ترافیک شهر را به خود معطوف ساخته است، بدیهی است اجرای طرح‌ پارک سیار ترافیک در مدارس و همچنین توسعه و بسط فعالیت‌های پارک آموزش ترافیک پونک به عنوان نخستین پارک آموزش ترافیک تهران و بزرگترین وکامل‌ترین مجموعه این چنینی در ایران نیز نمونه‌هایی از این گونه طرح‌ها در راستای گسترش فرهنگ ترافیک در جامعه به شمار می‌رود.

کد خبر 11336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز