گروه ادب وهنر - ندا انتظامی: داستان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران-مبارک، پایانی باز داشت؛ پرونده این جشنواره بسته شد بدون آنکه نامی از نمایش‌های برگزیده آن برده شود که قرار است در طول سال اجرا شوند

نمایش عروسکی

نگرانی اهالی تئاتر عروسکی از همان آیین پایانی شروع شد. 2 سال پیش در اختتامیه دوازدهمین جشنواره عروسکی ‌ اسامی نمایش‌هایی که بخت اجرای عمومی می‌یافتند اعلام شد، با این حال کارها با مشکلات متعددی روی صحنه رفتند و حالا هنرمندان تئاتر عروسکی اصلا نمی‌دانند که می‌توانند به اجرای عمومی امیدوار باشند یانه چراکه امسال حتی نام نمایش‌های منتخب نیز اعلام نشد.

پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره سیزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک در آیین پایانی جشنواره به تشکیل هیأتی متشکل از یک نفر از اعضای ستاد برگزاری جشنواره به انتخاب دبیر جشنواره، نماینده‌ای از دفتر تئاتر عروسکی اداره‌ کل هنرهای نمایشی، نماینده‌ای از انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، نماینده‌ای از یونیمای ایران و یک هنرمند پیشکسوت اشاره کرد و این نوید را داد که این هیأت درباره اجرای عمومی آثار جشنواره‌ با نظارت اداره کل هنرهای نمایشی برای تعیین سالن و نحوه حمایت از اجرای ع مومی تصمیم‌گیری خواهد کرد. با این حال اهالی تئاتر عروسکی از عدم‌اجرای عمومی آثار نگران هستند.

البته دیروز پیمان شریعتی در گفت‌وگو با همشهری بازهم تاکید کرد که این کارها حتما اجرا می‌شود و به انتشار اسامی این هیأت در هفته آینده اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات و تحولاتی که در مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفته و جابه‌جایی مدیران، اسامی تا هفته آینده مشخص و اعلام می‌شود. این هیأت باید فیلم‌ کارها را ببیند. با توجه به اینکه کل کارها ضبط شده و باید تدوین شود، نیاز به زمان است تا کارهای فیلم‌ها و تدوین آن تمام بشود و در اختیار هیات مورد نظر قرار بگیرد.

نکته دیگری که شریعتی به آن اشاره دارد، شکل‌گیری این تصمیم دیر هنگام است که یک روز قبل از اختتامیه گرفته شده‌است. شریعتی در این مورد گفت:« در دوازدهمین جشنواره عروسکی، ستاد جشنواره 5 یا نهایتا 10 کار را با نظارت مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای عمومی انتخاب می‌کرد اما امسال با توجه به اینکه جشنواره غیررقابتی برگزار شد و با توجه به اینکه بحث اجرای عمومی مهم‌تر از بحث جایزه است و رد این حرف که فقط افراد خاصی می‌توانند اجرای عمومی داشته‌باشند، تصمیم گرفتیم که انتخاب کارها‌ را به اصناف نمایش عروسکی بسپاریم.

در حقیقت با این کار حق انتخاب را از مرکز هنرهای نمایشی به اصناف عروسکی منتقل کردیم تا به‌صورت شورایی به همراه نماینده مرکز هنرهای نمایشی برای انتخاب اجرای تئاتر عروسکی در طول سال تصمیم بگیرند.»ادامه این داستان به این گلایه می‌رسد که تاثیری که تئاتر می‌تواند داشته باشد با تاثیر فیلم ضبط شده تئاتر متفاوت است و اغلب هنرمندان تئاتر عروسکی نسبت به این موضوع گلایه دارند که چرا این هیات در طول جشنواره و در زمان اجرای نمایش‌ها برای انتخاب، از نمایش‌ها دیدن نکرده‌اند. شریعتی این موضوع را اینگونه شرح داد: «تقربیا 90درصد هنرمندان درگیر جشنواره بودندوحتی فرصت نداشتند که در کارگاه‌ها و ورک‌شاپ‌ها هم حضور پیدا کنند؛ چه برسد به دیدن کارهای جشنواره که در یک جدول فشرده و 5 روزچیده شده بود.»

به گفته شریعتی تصمیم بر این گرفته شد که زمان جشنواره طی شود و هیات انتخاب با فراغ‌بال از کارها دیدن کند و برای اجرای عمومی تصمیم بگیرد. اما ادامه این داستان به این سؤال می‌رسد که آیا با تغییر مدیر جدید، وعده اجرای نمایش‌ها هنوز برسرجایش هست یا نه؟ شریعتی با تاکید جواب می‌دهد که این وعده هنوز سرجایش هست و به‌زودی هم به مرحله اجرایی می‌رسد.

او در ادامه گفت:« جشنواره به این موضوع متعهد شده‌است و بیش‌از اینکه نماینده مرکز هنرهای نمایشی باشم، نماینده جامعه عروسکی هستم و با اردشیر صالح‌پور، دبیر جشنواره پیگیر این موضوع هستیم و از طرف دیگر حسین مسافر آستانه این قول را به ما داده‌است، چرا که قبل از اختتامیه جشنواره با خود ایشان مشورت کردیم و او هم از این طرح بسیار استقبال کرد.»

این روزها درگیری مدیر اجرایی، انتخاب سالن‌هایی است که‌ در آنها بتواند زحمت گروه‌های عروسکی را جبران کند، تا هم مخاطبان بیشتری از کارها دیدن کنند و هم کارها در بهترین شکل اجرا شود . این داستان با اجرای تئاترهای عروسکی به پایان خواهد رسید.

کد خبر 113349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز