نوشیروان کیهانی زاده: هشتم آگوست سال 40 پیش از میلاد ارتش ایران با درهم‌شکستن ارتش روم، سوریه را پس گرفت و فلسطین را هم تماما متصرف شد.

سنای روم که چنین دید، به ایران اعلان جنگ داد و 3سال طول کشید تا تدارک این جنگ که برای آن لژیونرهای رومی از سراسر متصرفات این امپراتوری، از انگلستان و فرانسه و اسپانیا و آلمان گرفته تا شمال آفریقا، ایلریا (یوگسلاوی) و یونان احضار شده بودند فراهم شود. حمله به ایران در سال 36 پیش از میلاد با 113 هزار نظامی زبده به فرماندهی مارکوس آنتونیوس (شوهر کلئوپاترا ملکه یونانی‌تبار مصر) آغاز شد. این بزرگ‌ترین لشکرکشی غرب به شرق در طول تاریخ و تا سال 1990 به‌شمار آمده است. اکتاویوس- امپراتور روم- قبلا خواهان پس‌دادن پرچم‌های ارتش شکست‌خورده رومی از ایران در جنگ حرّان (کارهه) در سال 53 پیش از میلاد شده بود که این درخواست از سوی مجلس عالی ایران (مٍهستان) رد شده بود. در جنگ سال 36 پیش از میلاد، نیروهای ایرانی به فرماندهی فرهادچهارم، شاه انتخابی وقت، ارتش عظیم رومیان را متلاشی ساختند؛ به‌گونه‌ای که با دادن 24هزار کشته و هزاران اسیر فرار کرد و اسیران رومی به منطقه‌ای که امروز شهر ارومیه است جهت پرداختن به کار کشاورزی فرستاده شدند.

ایرانیان علاقه‌ای به مهاجرت نداشتند

در این روز از آگوست 1965 نتایج بررسی جهانی جا‌به‌جایی‌ها (مهاجرت) از دیدگاه اقتصادی ـ اجتماعی که به یاری سازمان ملل در فواصل زمانی معین انجام می‌شود ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور آخر جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر). نتایج بررسی‌های بعدی در این زمینه که در 1975 میلادی (10سال بعد) انتشار یافت تغییری در مرتبه ایران نشان نمی‌داد. از این آمارها چنین برمی‌آمد که ایرانیان تمایلی به مهاجرت به کشورهای دیگر ندارند.

فرماندار عراقی کویت و استناد به تاریخ ایرانیان

هشتم آگوست 1990 صدام حسین، پسر عموی خود علی حسن عبدالمجید التکریتی (علی شیمیایی) را به سمت فرمانداری کویت منصوب کرد. ارتش عراق 6روز پیش از آن کویت را برپایه دعاوی دیرین و مستندات تاریخی تصرف و یک ایالت عراق اعلام کرده بود. دولت عراق از زمان ایجاد این کشور توسط انگلستان مدعی کویت بود و آن را عمدتا با این استناد که کویت دنباله حیره و نجد شرقی و همانند عراق جنوبی در طول 900سال یک ایالت [ایالت اِراک ایران] بوده و در دوران حکومت اسلامی و سپس عثمانیان این وضعیت تغییر نیافته، جزئی از خاک خود می‌دانست و می‌گفت که انگلیسی‌ها بوده‌اند که آن سرزمین [کویت] را به شیوخ طایفه العتوب داده‌اند که این طایفه در قرن هفدهم از نجد (کشور سعودی) به آنجا کوچ کرده است و انگلیسی‌ها از آغاز دهه 1930 می‌دانسته‌اند که زیر شن‌های کویت، اقیانوسی از نفت قراردارد.

مجلس نمایندگان 435 نفری آمریکا

قانون مصوب هشتم آگوست 1911 (99 سال پیش)، شمار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا (یکی از دو مجلس کنگره) را 435 نفر تعیین کرد که دوره نمایندگی هرکدام 2سال است. رأی‌دهندگان آمریکایی که از مداخله نظامی در افغانستان و عراق راضی نبودند از سال 2004 به این سوی، اکثریت آن مجلس را که اختیارات مالی بیشتری دارد به دمکرات‌ها سپردند که چون تغییری را که وعده داده شده بود عملی نکردند نظر خود را تغییر داده‌اند و طبق همه پیش‌بینی‌ها، در انتخابات نوامبر سال‌جاری
(3ماه دیگر) مجلس را به جمهوریخواهان (محافظه‌کاران) پس خواهند داد. اتهامات وارده به 2نماینده سیاهپوست مجلس نمایندگان- چارلز رانگل 80 ساله که از 39 سال پیش عضو مجلس و رئیس قبلی کمیسیون دارایی بوده و بانو «ماکسین واترز» 72ساله که از 19سال پیش نماینده بوده- آخرین ضربات را بر حزب دمکرات وارد ساخته است. رانگل متهم به تقلب در پرداخت مالیات بر درآمدهای خود شده و واترز به سوءاستفاده از مقام. در آمریکا، کارکردن عادی رئیس‌جمهور اگر حزب او مجلس نمایندگان را در دست نداشته باشد بسیار دشوار است.

کد خبر 113274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز