دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: نمایشگاه دستبافته‌های سنتی و هنر مرمت با حضور هنرمندان این رشته در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برپا شده‌است.

به گزارش همشهری، این نمایشگاه از سوی پژوهشکده‌ هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برپا شده است و تا پنجم دی‌ میزبان هنرمندان، دانشجویان رشته‌های هنرهای دستی و علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه، در قالب کارگاه‌های متعدد و نمایشگاه‌های جانبی، تاریخ 200 ساله‌ حرفه‌ رفوگری و مرمت در ایران روایت شده است.

کارگاه‌های رنگرزی سنتی با رنگ‌های گیاهی، پرداخت دستی با ابزار سنتی، تکه‌برداری و براق‌شویی، خدمات و پیشگیری و تزیینات فرش، قالی‌بافی صوف و برجسته، ابزارسازی و رفوگری مرمت و بافت، رفوگری گلیم و سوزنی و زمینه‌ بافت عشایری از کارگاه‌هایی هستند که با ارایه‌ ابزارها و وسایل مورد نیاز مرمت فرش و با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف این حرفه، تصویری زنده و جامع از تاریخ 10 هزار ساله‌ گلیم، قدمت 2500 ساله فرش و نیز چند قرن سابقه‌ رفوگری و مرمت فرش را در ایران نشان می‌دهند.

همچنین در این نمایشگاه نمونه‌ فرش، گلیم و جاجیم‌هایی با قدمت 100 تا 300 سال از انواع دستبافته‌های تبریز، فارس، اراک، ملایر، زنجان، نائین، چهارمحال و بختیاری، مشهد، کرمان، یزد، همدان، فراهان، کرمانشاه و نیز انواع دستبافته‌های سفارشی برای مرمت توسط هنرمندان ایرانی از کشورهای هند، فرانسه، آمریکا، آذربایجان، ترکیه و کشورهای عربی به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر در سراسر کشور در رشته‌های مربوط به هنر مرمت فعال‌اند و 1200 نفر نیز به‌عنوان اعضای رسمی انجمن صنفی مرمت‌کاران فرش تهران به‌صورت حرفه‌‌ای کار می‌کنند.

به گفته‌ مدیر نمایشگاه دستبافته‌های سنتی و هنر مرمت، ایران مقام نخست این حرفه‌ هنری را در سطح جهان دارد و این امر موجب شده تا از سراسر جهان به هنرمندان ایرانی مرمت فرش، سفارش کار داده ‌شود.

حسن مزینانی، قوانین سخت گمرکی کشور برای ورود و خروج فرش با هدف مرمت و نبود امنیت شغلی و حمایت‌های بیمه‌ای را از  مهم‌ترین مشکلات این حرفه عنوان کرد و گفت: تمام داشته‌ها و میراث هنر مرمت فرش به کشور ما متعلق‌اند و حمایت از هنرمندان این رشته، جایگاه جهانی ما را برای همیشه می‌تواند تثبیت و تضمین کند.

این نمایشگاه مرمت تا پنجم دی هر روز از ساعت 8:30  تا 16:30 در ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی ‌،صنایع دستی و گردشگری واقع در خیابان آزادی ،نبش زنجان جنوبی، برپاست.

کد خبر 11307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز