سیدمناف هاشمی * شرایط و اقتضائات امروز پیرامون مدیریت ملی و محلی در تمامی سطوح آن به‌گونه‌ای است که بدون مشارکت، همفکری و همکاری شهروندان امکان به سرانجام رسیدن صحیح امور مختلف و هدایت مسائل و رفع مشکلات و معضلات وجود ندارد

Green city

و تصمیم‌گیران، مدیران، سیاستگذاران و مجریان باید طرحی نو برای جلب و ساماندهی مشارکت شهروندان داشته باشند. برگزاری برنامه‌هایی مانند جشنواره مشارکت مردمی و خدمات شهری تأثیرات مثبتی دراین‌خصوص خواهد داشت. گسترش فرهنگ و روحیه مشارکت در جامعه، ایجاد انگیزه و بستر لازم برای مشارکت شهروندان، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های مشارکت‌های مردمی و ایجاد محلی برای تبادل افکار و اندیشه‌ها از جمله تأثیرات این نوع جشنواره‌هاست.

مردم در این جشنواره می‌توانند شهر مطلوب از نظر فضای سبز، شهر قدیمی، محله ایده‌آل، شهر عاری از حیوانات موذی، شهر ایمن از هرگونه حادثه شهری، شهر پاک، شهر زیبا با المان‌ها و طراحی مطلوب با بهترین نماهای شهری و نمونه‌هایی از فضای سبز افقی و عمودی را مشاهده و تفاوت بین اصناف ساماندهی شده و اصناف ناهنجار را مقایسه نمایند. همچنین با استفاده از سیستم الکترونیکی طراحی شده توسط سازمان بهشت‌زهرا و از طریق تلفن‌های همراه می‌توان نشانی قبور بیش از یک میلیون و 400هزار متوفای تهرانی را دریافت کرد.

در این جشنواره که با حضور و مشارکت حوزه‌های ستادی و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه معاونت خدمات شهری شکل گرفته می‌توانیم راه‌های تعامل، همدلی و مشارکت بین شهروندان و مسئولان و مدیران شهری را در مدیریت بهینه شهر تمرین کنیم و بپذیریم که این امر باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و مدیریت شهر و افزایش کیفیت خدمات به شهروندان و نهایتاً باعث افزایش پاکی و طراوت شهر خواهد شد و در این‌صورت نگاه شهرنشینی به شهروندی تبدیل و باعث احساس تعلق خاطر بیشتر شهروندان در مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی، کاهش گسست‌های اجتماعی، افزایش همبستگی و تبدیل شدن افراد به شهروندان مسئولیت‌پذیر، آگاه و پرسشگر می‌شود.

به هر حال اگر مردم مطلع شوند که هر شب 7500 تن زباله و 35 هزار تن نخاله از شهر جمع‌آوری و خارج می‌شود حتماً در کاهش آن همکاری خواهند کرد.شرایط کارهای جمعی و زندگی در کنار یکدیگر ایجاب می‌کند مشارکت مردم را داشته باشیم و برای تحقق این هدف باید با اطلاع‌رسانی صریح و دقیق به مردم و اولویت‌بندی مسائل محلات، با حضور مردم، شهری ایده‌آل و ایمن را بسازیم.

از عمده‌ترین ویژگی‌های این جشنواره فروش اقلام تنظیم بازار از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار قبل از ماه مبارک رمضان با قیمت مناسب است. همچنین تخفیفات ویژه شرکت شهروند قطعاً مطلوبیت‌هایی برای شهروندان خواهد داشت. ضمناً پرداخت وجوه اقلام مربوط به سازمان میادین و شرکت شهروند در راستای گسترش خرید الکترونیکی از طریق دستگاه‌های کارتخوان اعتباری خواهد بود.

* قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران

کد خبر 112963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز