سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

یکی از قسمت‌های خانه که شاید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از آن، فقط به عنوان محلی برای واردشدن به خانه و محلی برای قراردادن رخت‌آویز و جاکفشی استفاده می‌شود راهرو یا قسمت ورودی خانه است.

امروزه با توجه به گسترش ایده‌های ساده و محسوس در زمینه ساخت خانه و طراحی داخلی آن، به نظر می‌رسد بار دیگر راهرو‌ها اهمیت خود را به عنوان یکی از ارکان اصلی خانه، بازیافته‌اند. امروزه راهرو‌ها دیگر حکم یک محل عبور تاریک و کوچک را ندارند که رخت‌آویز یا راه‌پله در آن است.

در معماری جدید، راهروها از اهمیت خاصی برخوردارند و در اغلب خانه‌ها، راهرو‌های بزرگی می‌سازند که در آن شومینه و حتی یک دست مبل راحتی جا می‌شود و می‌توان گفت به ‌اندازه مهمان‌خانه دارای ارزش و اعتبار است.

راهرو یا ورودی خانه شما چه بزرگ باشد چه کوچک، حتی اگر فقط به ‌اندازه جاشدن راه‌پله طبقه دوم جا داشته باشد یا محلی باشد برای رفتن به سایر اتاق‌های خانه، اصلاً مهم نیست؛ فقط این نکته را در ذهن داشته باشید که راهرو، اولین مکانی است که در هنگام ورود به خانه به چشم می‌خورد لذا نقش مهمی ‌در طراحی داخلی خانه ایفا می‌کند؛ هم از نظر ویژگی‌های ساختاری و هم از نظر رنگ دیوار‌هایش.

علاوه بر آن‌چه گفته شد، نباید این موضوع مهم را فراموش کرد که راهرو در واقع مکان خوش‌آمدگویی به مهمانان است و به همین دلیل، باید فضایی دوست‌داشتنی داشته باشد تا حس خوبی را در افرادی که وارد خانه می‌شوند برانگیزد.

اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید یا اگر راهرو خانه‌تان در یکی از قسمت‌های سایه‌دار خانه قرار گرفته که نورگیری مناسبی ندارد، بهتر است با یک نورپردازی خوب به آن گرمای مطلوبی ببخشید. یا می‌توانید علاوه بر نورپردازی، به دیوار راهروی خانه‌تان با یک رنگ گرم، لطافت و روح ببخشید.

یادتان باشد که راهروی خانه، اولین و مهم‌ترین تاثیر را بر افراد می‌گذارد، لذا اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید و اغلب روزهای سال، آفتاب درست بالای سر شما و خانه‌تان می‌تابد و گرمای طاقت‌فرسایی بر محیط زندگی‌تان حاکم است، باید راهروی خانه‌تان را طوری طراحی کنید که فضایی سایه‌دار و خنک ایجاد کند و حسی از راحتی و فراغت از نور شدید خورشید - هم در شما که در آن خانه زندگی می‌کنید و هم در مهمانان‌تان- به وجود آورد. البته اغلب اوقات توصیه می‌شود که از رنگ‌های سرد برای راهرو استفاده نشود چون این احساس را در مهمانان برمی‌انگیزد که صاحبخانه، فردی بی‌مهر و بی‌تفاوت است.

ورودی یا راهروی خانه، یکی از قسمت‌هایی است که به‌راحتی می‌تواند به یک انباری شلوغ پر از وسایل مختلف تبدیل شود؛ از جاکفشی و محل آویختن لباس‌ها گرفته تا محلی برای قراردادن چتر، نامه‌ها، کلیدها، روزنامه و... . به خاطر داشته باشید که اگر به این قسمت رسیدگی‌های لازم نشود، می‌تواند ناخواسته تاثیری منفی بر خانه شما بگذارد و حتی اگر سایر قسمت‌های خانه‌تان را بسیار زیبا و شیک تزیین کرده باشید، باز خانه‌تان بی‌نظم و نازیبا به نظر برسد؛ پس خیلی مراقب باشید! البته چندان هم نگران نباشید چون با صرف‌ اندکی وقت و حتی با پیش‌پا‌افتاده‌ترین وسایل، می‌توانید راهرو یا ورودی خانه‌تان را تزئین و مرتب کنید.

قدم اول: خیلی ساده است؛ فقط کافی‌ است برای راهرو یا ورودی خانه، همان اهمیتی را قائل باشید که برای سایر بخش‌های خانه قائل هستید. می‌توانید یک میز یا یک میز کنسول دیواری کوچک در ورودی خانه‌تان قرار دهید و از آن به عنوان محلی برای نوشتن استفاده کنید.

به این ترتیب، به‌راحتی بسیاری از کارهای مربوط به دریافت و ارسال نامه‌ها و... را انجام می‌دهید؛ حتی می‌توانید قفسه‌های کوچکی به دیوار این قسمت از خانه بزنید و بسیاری از وسایلی را که هنگام بیرون‌رفتن از خانه احتیاج دارید، در آن جای دهید.

اگر راهروی خانه شما به ‌اندازه کافی بزرگ است، می‌توانید در آن یک صندلی قرار دهید. بهتر است یک صندلی راحتی و چند کوسن و یک چراغ مطالعه دیواری در نظر بگیرید و راهرو را به مکانی خوب برای مطالعه تبدیل کنید. اگر یک تابلوی زیبای نقاشی هم به دیوارش آویزان کنید، بد نیست!

قدم دوم: چند نقطه کانونی غیرمتعارف و جذاب در راهرو به وجود آورید. آویختن یک تابلوی نقاشی می‌تواند ایده خوبی باشد اما نظرتان درباره آویختن کلکسیونی از بشقاب‌های قدیمی‌ با نقوش زیبا در وسط آن چیست؟

قدم سوم: برای تزئین دیوارهای این بخش از خانه می‌توانید از کاشی استفاده کنید؛ بسته به سلیقه و نظر خودتان می‌توانید از کاشی‌های قدیمی ‌و کلاسیک استفاده کنید یا از کاشی‌های مدرن؛ این دیگر به نظر خودتان بستگی دارد.

قدم چهارم: برای اینکه حال‌وهوای خاصی به محیط راهروی خانه‌تان ببخشید، می‌توانید از کاغذدیواری‌های منقوش به مناظر زیبا استفاده کنید.

قدم پنجم: موزائیک کف راهرو را طوری انتخاب کنید که حالتی زیبا و متفاوت با سایر قسمت‌های خانه داشته باشد و حسی از خوش‌آمدگویی را در مهمانان برانگیزد.

تا اینجا به کارهایی پرداختیم که برای هرچه زیباتر و جذاب‌ترشدن راهروی خانه‌تان به شما کمک می‌کرد و حالا بد نیست اگر چند نکته هم درباره این‌که بهتر است چه کارهایی را انجام ندهیم، بگوییم:

1- بهتر است از گل‌های مصنوعی در قسمت ورودی خانه‌تان استفاده نکنید. البته شاید از نظر بسیاری از خوانندگان عزیز، یکی از مکان‌هایی که می‌توان از گل‌ها یا درختچه‌های مصنوعی استفاده کرد همین‌جاست اما یادتان نرود که گل‌های مصنوعی که در راهرو می‌گذارید، خیلی زود کثیف می‌شوند و حتی گاهی با شستن هم تیرگی‌شان از بین نمی‌رود؛ پس چرا از یک شاخه گل طبیعی استفاده نکنید؟

2- پیش‌تر گفتیم که بد نیست اگر راهروی خانه‌تان به‌ اندازه کافی جا دارد، یک مبل یا صندلی راحتی در آن بگذارید اما این را هم در نظر داشته باشید که این صندلی راحتی نباید خیلی بزرگ باشد تا جلوی دست و پای شما را بگیرد چون اولین و مهم‌ترین تعریف کاربردی راهرو محل عبور و رفت‌وآمد است؛ پس مراقب این موضوع باشید.

کد خبر 11276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز