همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین بار نشان داده‌اند که ممکن است بتوان مفصل ران یا زانوی انسان را با مفصلی که درون بدن خود فرد با استفاده از سلول‌های بنیادی او ساخته می‌شود،‌ جایگزین کرد

joint replacement

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در تجربیاتی بر روی خرگوش‌ها  سلول‌های بنیادی حیوان را وادار کردند که استخوان و غضرف یک مفصل از بین‌رفته را بازسازی کنند.

 سرپرست این پژوهش جرمی مائو،‌ استاد مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا اعلام کرد:‌ "این برای اولین بار است که همه سطح مفصل با برگشت کارکردهای آن از جمله تحمل وزن و حرکت بازسازی شده است."
 
به گفته او مفاصلی که به این ترتیب به صورت طبیعی رشد می‌کنند، نسبت به نسل کنونی مفصل‌های مصنوعی احتمالا عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

در جمعیت در حال سالمند شدن و بسیاری از افراد زیر 65 سال که نیاز به جراحی جایگزینی مفصل دارند‌،‌ این خطر واقعی وجود دارد که بیماران طول عمر بیشتری از مفاصل فلزی داشته باشند، و نیاز به جراحی دوم تعویض مفصل در اواخر عمر پیدا کنند.

مائو و همکارانش در این تجربیات اندام قدامی مفصل ران 10 خرگوش را جدا کردند، ‌و بعد نوعی از چارچوب ساخته‌شده مواد سازگار از لحاظ زیستی را در بدن آنها کاشتند.
 
سپس یک ماده طبیعی که رشد سلول را تحریک می‌کند،‌ به سلول‌های بنیادی خرگوش‌ها پیام ‌دادند تا به محل تخریب مفصل بروند و هم استخوان و غضروف در دو لایه جداگانه بازسازی کنند.
 
این پژوهشگران در نشریه پزشکی لانست گزارش کردند که برای اولین بار در پزشکی، این خرگوش‌ها در طول چهار هفته حرکات طبیعی‌شان را بازیافتند.
 
به گفته این پژوهشگران این حقیقت که این مفصل بازسازی‌شده از سلول‌های بنیادی خود حیوان میزبان ساخته شده بودند- و نه اینکه سلول‌ها از بدن خارج شوند و در بیرون از بدن کشت داده شوند- نیز بی‌سابقه است.
 
مائو گفت این شیوه جدید "ممکن است نهایتا به کاربرد بالینی منتهی شود. در بیمارانی که نیاز به زانو،‌ شانه،‌ لگن یا مفاصل انگشت دارند، این مدل خرگوش ممکن است به عنوان الگوی اصلی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته او اما شماری از موضوعات علمی و قانونی پیش از اینکه این روش روی انسان آزمایش شود،‌ باید حل و فصل شوند.

 برای مثال در مورد جایگزینی مفصل ران بهبود در افراد مشکل‌‌تر خواهد بود  زیرا انسان‌ها همه وزن‌شان را روی دو پا تحمل می‌کنند.
بسیاری از بیماران همچنین دچار بیماری‌های قبلی و رژیم دارویی هستند که می‌تواند بر رشد مفاصل جدید اثر بدی داشته باشند.

با افزایش جمعیت در کشورهای ثروتمند،‌تقاضا برای تعویض مفصل به شدت افزایش یافته است. 50 درصد کل عمل‌های تعویض مفصل در آمریکا و 30 درصد آن در اروپا انجام می‌شود.

 افزایش سالمندان و افزایش بروز چاقی علل اصلی افزایش جایگزینی مفصل در سال‌های اخیر هستند

کد خبر 112749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز