دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه سید محمدتقی رسولی: در قسمت اول مقاله جیسون هفل با مبانی گرافیک اینترنتی آشنا شدید. در این قسمت به موضوع ویرایش تصاویر می‌پردازیم.

پس از وارد کردن یک عکس به کامپیوتر، گام بعدی باز کردن آن عکس بوسیله یکی از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر است. نرم‌افزار Adobe Photoshop چندین سال مورد استفاده حرفه‌ای‌ها بوده است، اما گزینه‌های ارزان قیمت‌تری نیز وجود دارند.

نرم‌افزار Paintshop Pro و GIMP بسیاری از همان قابلیت‌ها و توانایی‌های نرم‌افزارهای گران‌قیمت را دارند. و Giftworks Tool محصول Tripod  و  Angelfire نیز وسیله مناسبی برای ویرایش تصاویر با کیفیت بد و کثیف است.

ویرایش تصویر مراحل گوناگونی دارد، و من در نمونه‌هایی بعدی شما را با برخی از روش‌های متداول و سودمند ویرایش آشنا خواهم کرد.

تغییر اندازه

ممکن است تصاویری که شما وارد کامیپوتر کرده‌اید به اندازه‌ دلخواه‌تان نباشند. برای تغییر اندازه عکس‌ها، گزینه image size را از منوی image انتخاب کرده و ابعاد تصویر را به اندازه دلخواهتان تغییر دهید.

همچنین، از آنجا که مونیتورها فقط ۷۲ dpi (نقطه در اینچ) را نشان می‌دهند، هر اندازه تفکیک‌پذیری عکس از این مقدار بیشتر باشد، تأثیری در نمای تصویر نخواهد داشت، پس بهتر است تصویر مورد نظر تفکیک‌پذیری ۷۲ نقطه در اینچ داشته باشد.

پس از تغییر اندازه تصویر، ممکن است متوجه افت کیفیت شوید. فیلتر unsharp mask در منوی filter>sharpen ابزاری بسیار ارزشمند برای درخشان‌تر کردن تصویر می‌باشد.

تصحیح رنگ

چیز دیگری که غالباًَ مردم دوست دارند با عکس‌های گرافیکی وارد شده انجام دهند اصلاح رنگی است. یک دستکاری ساده در کنتراست و یا اشباع رنگی (در منوی image>adjust) حتی بی‌رنگ‌ترین عکس‌ها را هم می‌تواند زنده‌تر کرده و به آن جلوه خاصی بدهد.

برای اصلاحات بیشتر و پیچیده‌تر، ویژگی color level بسیار سودمند است و می‌تواند تغییرات ظریف یا شدیدی را در تصویر ایجاد کنید.

برش

ساده‌ترین راه برای برش بخش‌هایی از تصویر استفاده از ابزار rectangular marquee می‌باشد. کافی است که بعد از انتخاب این ابزار بوسیله نشانگر موس آن بخش از عکس را که می‌خواهید نگه دارید با موس انتخاب کنید (اگر بخواهید منطقه انتخاب شما کاملاً مربع باشد، دکمه shift را فشار دهید و بعد انتخاب کنید).

در منوی select  گزینه inverse را انتخاب کرده و سپس delete را فشار دهید. اگر برش شما پیچیده‌تر است، انتخابی کلی‌تر را با یکی از ابزارهای marquee یا lasso یا انتخاب با محدوده رنگی انجام دهید. در این مرحله می‌توانید با استفاده از حالت quick mask منطقه انتخابی خود را تصحیح نمائید. حالت quick mask امکان انتخاب دقیق‌تر را با استفاده از ابزار مداد یا قلم مو فراهم می‌سازد.

چنین انعطاف‌پذیری برای انتخاب دقیق بخش‌هایی از عکس بسیار اهمیت دارد و نتیجه آن برش‌هایی خیلی دقیق خواهد بود.

تا اینجا برای شروع کار کافی است، اما من از شما می‌خواهم با ابزارهای دیگر موجود در نرم‌افزار ویرایش تصویر بازی کنید تا از قابلیت‌های آنها آگاه گردید.

گفته‌اند که ویرایش تصاویر فقط بخشی از بازی گرافیک اینترنتی است. گاهی هم‌ اتفاق می‌افتد که شما باید کارتان را از صفر شروع کنید و تصاویری را از روی کامپیوتر خود بسازید.

شروع کار با استفاده از تصاویر روی کامپیوتر

وقتی پای هنر اصیل پیش کشیده می‌شود، مثل لوگوی Rufo، ساخت تصاویر گرافیکی اینترنتی از ابتدا ضرورت دارد. چه بدانید چه چیزی هستید و چه ندانید، از همان ابتدا باید چند مسئله را در نظر داشته باشید.

در نمونه  گام به گامی که در ادامه خواهید دید، من از برنامه firework محصول macromedia استفاده می‌کنم، اما شما از برنامه‌هایی مثل adobe illustrator نیز می‌توانید استفاده نمائید.

شروع کار

در منوی  file، گزینه new را انتخاب کنید. یک پنجره جدید باز خواهد شد که در آن تنظیمات مربوط به اندازه و تفکیک‌پذیری عکس وجود دارد. همانطور که قبلاً گفتم، از آنجا که مونیتورها بیش از ۷۲ نقطه در اینچ را نمایش نمی‌دهند، تصاویر گرافیکی نیز ۷۲ نقطه در اینچ تنظیم می‌شوند.

استفاده از متن

ایجاد یک تصویر گرافیکی غالباً با افزایش عکس و متن بر روی صفحه انجام می‌شود. برای خلق اشکال خاص، با اشکال ساده‌ای مثل دایره و مربع شروع کنید و بعد تلاش کنید تا آنها را با ابزار pen تغییر شکل دهید.

ترکیب شکل‌ها بوسیله فرامین union   intersect و punch (در زیر منوی modify) می‌تواند نتایج جالبی ایجاد کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، باید از HTML برای ساختن متن سایت خود استفاده کنید – باید در مواقعی که زیبایی صفحه ایجاب می‌کند، از متن هم استفاده گردد (مثلاً در ساختن لوگو، بنر و غیره).

این مسئله بدان دلیل است که اندازه فایل‌های گرافیکی موجب افزایش زمان دانلود صفحه می‌شود، و علاوه بر آن، استفاده زیاد از متن ممکن است موجب شود تا افرادی که ناتوانی دارند یا افراد سالخورده کم سواد نتوانند با نرم‌افزارهای مرور گرد وب که مبتنی بر متن هستند، مانند لینوکس، کار کنند. (سایت خود را با bobby تست کنید تا اندازة آنها را بدانید).

اگر شما بخواهید در صفحه خود از متن استفاده کنید، ممکن است به مسئله anti- aliasing بر بخورید. anti- aliasing جلوه‌ای است که لبه‌های جویده شده عناصر گرافیکی مدور را بوسیله ادغام نقاط لبه آن با سطح پس زمینه، نرم‌تر نشان می‌دهد.

این ادغام موجب می‌شود تا چشم، این گونه تصاویر را لطیف‌تر ببیند. البته، رنگ‌های اضافه شده موجب افزایش اندازه فایل می‌شوند و گاهی anti- aliasing می‌تواند موجب تار دیده شدن متن‌های کوچک می‌شود.

نکته آخر اینکه، مجموعه گسترده از قلم‌ها بسیار خوب است، اگر چه شما باید با دقت و محدودیت از آنها استفاده نمائید. در اینترنت منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آنها فونت دریافت کنید.

رنگ‌های مناسب مرورگر

مسئله هماهنگی در عملکرد مرورگرهای مختلف در نمایش رنگ‌های بکار برده شده در یک صفحه گاهی اوقات به یک کابوس تبدیل می‌شود. برای حصول اطمینان از آنکه تمام کاربران با هر نرم‌افزار مرورگری بتوانند رنگ‌ها را به یک شکل واحد ببینند، مجموعه پالت ۲۱۶ رنگی مناسب اینترنت اختراع شد.

این پالت را از صفحه رنگی انتخاب کنید و رنگ مورد را از میان رنگ‌هایی که در این پالت قرار دارند انتخاب نماید. برای اطمینان از رنگ مناسب اینترنت، از پالت واقعاً مناسب استفاده کنید.

دوباره و دوباره، سعی کنید

وقتی مجموعه عناصر ابتدایی طراحی را آماده کردید، حالا وقت شروع تفریح رسیده است. قابلیت‌های مختلف نرم‌افزار در بهبود کیفیت و تغییر نمای تصاویر را امتحان کنید. نکته مهم این است که شما باید انواع مختلف امکانات ترکیبی اشکال و فونت‌ها را تجربه کنید ولی در عین حال مراقب برخی عوامل مهم مانند محدودیت رنگ‌ها در پالت‌ رنگی باشید.

برای پشتیبانی و دریافت ایده‌های بیشتر به برخی از منابع طراحی در اینترنت مانند AIGA که بسیار مناسب است، سر بزنید.

حالا که تصاویر وارد شده و نیز تصاویر روی کامپیوتر خود آماده هستند، شما می‌توانید آنها را روی صفحه بچینید. اما پیش از صادر کردن تصاویر باید اول تصمیم بگیرید که چه قالب اینترنتی مناسب تصاویر شما می‌باشد.

بدین منظور باید درباره ماهیت تصاویر گرافیکی کامیپوتری و خصوصیاتی که موجب تمایز هر یک از آنها می‌شود، اطلاعاتی داشته باشید.

کد خبر 1125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز